Avatar billede drinkit Praktikant
04. februar 2006 - 14:56 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

CHMODDE, hvad er det egentlig?

Hejsa. sidder lige og skriver en lille SSO om PHP.
Og så er jeg kommet lidt ind på CHMODDING af filer. men hva søren er det egentlig?
jeg ved at det eksempelvis skal bruges hvis PHP skal have adgang til en .txt fil.. nogle der kan forklare nærmere, og jeg beder samtidig om lov til at citere personen.

tak
Avatar billede olebole Juniormester
04. februar 2006 - 15:01 #1
<ole>

Når du kommer til 'SSO', kan du så ikke forklare, hvad det er?  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede drinkit Praktikant
04. februar 2006 - 15:03 #2
den fangede jeg ikke helt.
men SSO = Størrer Skriftlig Opgave :)
Avatar billede olebole Juniormester
04. februar 2006 - 15:03 #3
CHMODDING sætter/ændrer rettigheder på en fil eller et dir - og definerer, hvem der må læse, skrive og eksekvere
Avatar billede olebole Juniormester
04. februar 2006 - 15:05 #4
Ja, hvordan skulle man dog kunne gætte det? Specielt, når der så er tale om en lille, større, skriftlig opgave  :D
Avatar billede drinkit Praktikant
04. februar 2006 - 15:06 #5
haha. det var ment som ironi.
men tak for hjælpen.
smid svar. -
Avatar billede olebole Juniormester
04. februar 2006 - 15:07 #6
;o)
Avatar billede olebole Juniormester
04. februar 2006 - 15:10 #7
- og du kan læse om emnet her:
    http://dk.php.net/chmod
Avatar billede drinkit Praktikant
04. februar 2006 - 15:10 #8
:) tak ole
Avatar billede olebole Juniormester
04. februar 2006 - 15:15 #9
Selvtak - og for points  ;o)

De seneste dage har jeg luftet en af mine (mange ... hehe) kæpheste:
    "At være god til engelsk, gør programmørlivet betydeligt lettere"

Det skyldes at sprogene er bygget over engelsk og at man ofte kan gætte sig frem til, hvad navne på funktioner, metoder, properties, m.m. står for. 'chmod' står således for 'change mode'  ;o)
Avatar billede drinkit Praktikant
04. februar 2006 - 15:26 #10
smartass;I)
Avatar billede olebole Juniormester
04. februar 2006 - 15:29 #11
Hovhov ... det er kun tilladt at have ét brugernavn!  ;D