Avatar billede fredz Nybegynder
04. februar 2006 - 11:48 Der er 5 kommentarer

Kan ikke oprette/skrive til fil i ASP.NET

Lavede en simpel test med en knap hvis event opretter og skriver en streng til fil.
Får følgende meddelelse:

System.UnauthorizedAccessException: "Adgang til stien "c:\inetpub\wwwroot\....\TestFil.txt" ... blev nægtet

ASP.NET har ikke tilladelse til at åbne den ønskede ressource. Du bør
overveje at give anmodnings-id'et i ASP.NET adgangsrettigheder til
ressourcen. ASP.NET har et grundlæggende proces-id (typisk {MACHINE}\ASPNET
i IIS 5 eller Netværkstjeneste i IIS 6), der bliver brugt, hvis programmet
ikke repræsenterer et andet program. Hvis programmet repræsenterer et andet
program med <identity impersonate="true"/>, er id'et den anonyme bruger
(typisk IUSR_MACHINENAME) eller den godkendte anmodningsbruger.

Hvis du vil give ASP.NET skriveadgang til en fil, skal du højreklikke på
filen i Stifinder, vælge "Egenskaber" og vælge fanen Sikkerhed. Klik på
"Tilføj" for at tilføje den pågældende bruger eller gruppe. Marker
ASP.NET-kontoen, og marker de relevante afkrydsningsfelter for den ønskede
adgang.

Jeg gjorde så følgende:

Højreklikkede på egenskaber i inetpub\wwwroot\mitProjekt, valgte fanen "webdeling", valgte "Del denne mappe"og "Tilføj" aliaser (valgte Windows maskine brugernavn alias), "Adgangstilladelser": afkrydsede "Skriveadgang". Det hjalp ikke.

Gik til Administrer – IIS, højreklikkede på default websted, valgte Egenskaber, fanebladet Hjemmemapper, afkrydsede Skriveadgang. Det hjalp ikke
Valgte i Administrer – IIS herefter "Mappesikkerhed",  "Rediger Styring af anonym adgang og godkendelse". I "Godkendelsesmetoder" var "Anonym adgang" og "Integreret Windows-godkendelse" markeret som default. Jeg bruger dog ikke adgangskode ved Windows logon, men har tilsyneladende skrevet en adgangskode et sted engang, da der står prikker udfor feltet i "Godkendelsesmetoder". Men den burde IIS vel så automatisk kunne se. Det hjalp ikke at fjerne markeringen ved anonym adgang.

Jeg kører kun på localhost

Hvad pokker kan der så være galt? Er der mon noget man nødvendigvis skal gøre i Webconfig eller Global.asax? Jeg har ikke rigtig prøvet at arbejde med dem før. Ville blive glad hvis nogen kan hjælpe.
Avatar billede jokkejensen Novice
04. februar 2006 - 11:59 #1
gå til mappeindstilliner -> avanceret og fjern fluebenet i "simple fildeling"

Tryk så egenskaber på din mappe, vælg sikkerhed, lokaliser brugeren ISUR_ XXX og giv den skriveadgang..
Avatar billede fredz Nybegynder
04. februar 2006 - 12:16 #2
Tusindvis af tak. Jeg har fnidret rundt i dette i flere dage og du kan sende mig svaret et minut efter jeg har stillet spørgsmålet her. Det er sgu flot. Tak for det.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
04. februar 2006 - 12:24 #3
hvis det ikke lykkes med det jokkejensen skriver kan du prøve at tilføje brugeren
aspnet og give den redigerings rettigheder.
Avatar billede fredz Nybegynder
04. februar 2006 - 12:37 #4
Jeg takkede først jokkejensen efter at have testet og set at det virkede, så det var det korrekte svar. Ellers mange tak for rådet
Avatar billede fredz Nybegynder
04. februar 2006 - 17:10 #5
lukkes