Avatar billede hanne-aj Nybegynder
02. februar 2006 - 14:16 Der er 4 kommentarer

årskørsel kompas

Jeg skal hjælpe med at lave årsafslutning i Kompas-2001. Vi har fået lavet årssiftekørsel.

Desværre er  drift status konto ikke blevet korrekt oprettet.  Umiddelbart kan jeg ikke rette dem - kan nogen hjælpe med hvordan jeg skal gøre ?

Jeg vil gerne have statuskonti nulstillet - men er bange for at debitor - kreditor posteringer også forsvinder, hvis vi laver Års kørsel , som manualen jo fortæller er finalen på årsskiftekørslen.

Er ovenstående kryptisk skrevet er det et udtrryk for at jeg synes at manualen til kompas er kryptisk.

Håber nog kan byde ind med hjælp. På forhånd tak.

Hilsen HAnne
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2006 - 14:55 #1
Ja man kan godt være i tvivl - jeg er nu ikke helt sikker på at jeg forstår dit spørgsmål rigtigt.

Er det kontoplanen drift/status du mener ?

Der kan ikke rettes på en konto hvor der er psosteret på !!!

Kontor skal nulstilles først og det kan kun gøres ved en ompostering - du kan oprette en omposteringskonto f. eks 9999 - og overfører med debiterin/kreditering.
En konto skal være 0 (Nul) for at kunne slettes - og så forsvinder posteringerne også - det siger sig selv.

Kender Kompas rigtigt godt - fik selv eet af de første finansprogrammer fra FK-soft (1983 tror jeg)- har dog ikke manualerne mere - da jeg ophørte i 1989 - men har hjulpet flere indtil 1999.

Årsskiftekørsel er kun som den skriver - og der kan stadig posteres i det gamle regnskab
Hvorimod ved årskørsel lukkes det gamle regnskabsår og saldi m.m. overføres til det nye år, og der kan ikke mere posteres i foregående.

Jeg vil anbefale at der ikke køres årskørsel før der er foretaget revisoromposteringer for regnskabsåret (2005) - som regel først omkring maj/juni
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2006 - 15:09 #2
rettelser:
psosteret på = posteret på
Kontor skal nulstilles = Konto skal nulstilles
debiterin/kreditering = debitering/kreditering
Avatar billede hanne-aj Nybegynder
07. februar 2006 - 08:44 #3
Tak for svaret.  Har vist ikke forklaret mig rigtigt . Det jeg gerne vil frem til er en kørsel hvor saldo på alle statuskonti bliver nul. Senere vil jeg så taste åbning fra revisor- når den kommer i maj / juni.

Der er et problem med at nogle statuskonti er blevet oprettet som driftskonti. Kan jeg ændre typen på konti og hvis ja hvordan ?

Input modtages med tak.
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2006 - 09:50 #4
Nu er det en revisorversion af KOMPAS jeg havde/har - i den kan man oprette så mange regnskaber man vil - og med den har man mange flere muligheder.

Den version jeg havde/har var en DOS version - der er nu kommet en Windows-version og måske er det den du har ?

Går ud fra at det under alle omstændigheder køres under Windows ?

Jeg vil tro at den nemmeste måde at løse dit problem på er at ændre mappen KOMPAS til f.eks KOMPAS05 og så installere en ny KOMPAS06

du kan så exportere din kontoplan fra 05 ver.som en tekstfil og rette den til hvorefter du laver en import i 06 ver.

Svar lige på hvad det er for en version du har og hvordan du starter den for der er ting du lige skal være opmærksom på når du ændre mappen KOMPAS til KOMPAS05 o.s.v.

Men lad os nu tage een ting af gangen