Avatar billede subit Nybegynder
01. februar 2006 - 17:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Javascript fra bunden

...hvor lærer man det?
Avatar billede roenving Novice
01. februar 2006 - 17:56 #1
Kaster sig igennem _mange_ spørgsmål i denne kategori !-)

-- ellers er der en tutorial på echoecho: http://www.echoecho.com/javascript.htm eller på www.w3schools.com ...

-- men vær opmærksom på, at de allerfleste webbaserede javascript-tuts er smækfyldt med fejl, ofte er det sværere at finde hullerne mellem fejl og misforståelser end at finde fungerende kodestumper !o]
Avatar billede subit Nybegynder
01. februar 2006 - 17:57 #2
Mange tak :-)
Lav svar
Avatar billede roenving Novice
01. februar 2006 - 18:03 #3
God studere-lyst '-)
Avatar billede basementjack Nybegynder
01. februar 2006 - 18:21 #4
Jeg tænkte jeg lige ville smide en lille perle... Bookmark denne http://krook.org/jsdom/ Den er rar at have som opslagsværk, når man har lært en smule JavaScript.
Avatar billede subit Nybegynder
01. februar 2006 - 18:24 #5
tak basementjack
Avatar billede olebole Juniormester
01. februar 2006 - 23:58 #7
<ole>

Det sidste link, roenving lagde, er den officielle JavaScript reference. JavaScript er oprindelig skabt af Netscape, som er forløberen for Mozilla - og sproget bygger på standarden ECMA262, der vedligeholdes af organisationen ECMA.

Sproget blev lancheret i begyndelsen af 'Den Store Browserkrig' mellem IE og NS, så Microsoft lavede derfor deres egen version, JScript. Da JScript bl.a. også kan afvikles serverside under ASP, kan det en del andet og mere end JavaScript - herunder brugen af ActiveX objekter.
En del af disse ting har til gengæld givet anledning til problemer, da det f.eks. ikke er hensigtsmæssigt at en webside i en browser kan få adgang til klientens filsystem objekt.
Som supplement til den 'rigtige' reference kan du kikke i:
    http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/29f83a2c-48c5-49e2-9ae0-7371d2cda2ff.asp

MS' reference over deres HTML dokument model er absolut også anbefalelsesværdig:
    http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/reference/dhtml_reference_entry.asp

- men husk at kikke forneden på hver side under 'Standards Information'. Står der 'There is no public standard that applies to this method.', betyder det, at det formodentlig kun er IE, der understøtter den pågældende feature.

Sidst, men ikke mindst, er der DOM refrencen omhandlende Gecko/Mozilla:
    http://developer.mozilla.org/en/docs/Gecko_DOM_Reference

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
02. februar 2006 - 00:01 #8
PS: hvad alle tre links angår, så gå på opdagelse i menuerne ude til venstre ... ikke mindst MS' træ-system er rart, når man bliver vandt til det (kan virke lidt overvældende ved første øjekast)