Avatar billede celcius Nybegynder
24. januar 2006 - 10:13 Der er 2 kommentarer

Dynamisk billedbehandling

Jeg programmerer i PHP, ASP og .NET og kender lidt til Perl og Java.

Jeg skal have lavet et system til en hjemmeside der indebærer en del billedbehandling fra serverens side.

Lad os for eksemplets skyld anse det som et politisk Danmarkskort hvor Danmark skal inddeles i X kommuner/områder af varierende størrelse. Herefter skal kommunerne farvelægges alt efter hvilken "mode" brugeren vælger at få vist kortet i.

Altså:
1) Serveren inddeler et kort/figur i X kommuner/områder på formen:
Kommune A = 4%
Kommune B = 5%
Kommune C = 8%
osv.

2) Map hvilke pixels der hører til hvilke kommuner/områder så man kan klikke sig videre til specifik information om dén zone.

3) Farvelæg zonerne dynamisk så brugeren f.eks. kan se hvilke kommuner/områder der stemmer på V kontra S eller hvor der er flest/færrest tulipansælgere.

Mit spørgsmål går på det helt grundlæggende:
Hvilke værktøjer er mest egnede til et sådant projekt? Hvor ressourcekrævende er den form for billedbehandling og hvilken grundlæggende fremgangsmåde kunne man med fordel benytte sig af?

Mvh.
Jakob
Avatar billede driis Nybegynder
24. januar 2006 - 18:46 #1
1) Efter hvilken regel skal kortet opdeles ? Eller er det altid samme kort med samme zoner ?
3 ) Farvelæg dynamisk: Hvis du på forhånd kender zonerne og udfra et-eller-andet resultat blot ønsker bestemte zoner farvet en bestemt farve, er det forholdsvis nemt.

Der findes image biblioteker til både PHP og ASP, men umiddelbart tror jeg det er nemmest at gå til opgaven i ASP.NET. Her kan du udfra et Image få et Graphics objekt, og bruge klasserne i System.Drawing namespacet.
Avatar billede celcius Nybegynder
24. januar 2006 - 22:59 #2
1) Det er mange forskellige kort der hvert især har forskellige antal zoner af forskellige størrelser der totalt dækker 100%. Tricket er at tegne zonerne ind så der ikke opstår huller imellem dem på forskellige kort - dvs. en ret alsidig beregningsmodel.

Jeg har aldrig arbejdet med billeder og grafik på den her måde før så hvis der er enighed blandt folket om at .NET er det bedste værktøj vil jeg kigge lidt på mulighederne dér.