Avatar billede lonepeter Novice
23. januar 2006 - 14:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

A. P. Møller-Maersk - Hvor stor eksport

Hejsa...

Har lige læst at Nokia står for omkring 33% af Finlands eksport og kom i den forbindelse til at tænke på hvor stor en del af Danmarks eksport A. P. Møller-Maersk mon står for...

Peter
Avatar billede mobius6 Juniormester
23. januar 2006 - 14:26 #1
kan du ikke rigtgt sammenligne, nokia lever af at sælge produkter
APM/maersk sælger "service".

mener du hvor mange eller hvor stor en del af danske eksporterende virksomheder som benytter APM services?
Avatar billede lonepeter Novice
23. januar 2006 - 14:32 #2
Jamen uanset om du sælge produkter eller services så har man jo en omsætning, og den omsætning som vedrører salg af services til udlandet kan man vel godt kalde eksport...
Avatar billede mobius6 Juniormester
24. januar 2006 - 05:29 #3
nej det kan man ikke ;) omsætning, eller rettere overskud af omsætning og export % i forhold til et lands samlede export er 2 forskellige ting, men jeg forstår godt hvad du mener ;) - anyway, APM konsortie konstruktion er så ugennemskuelig at selv T&S de sidste mange mange år mere eller mindre har givet op omkring at forstå APMs selangivelse som fylder en mellemstor kontainer, der skete dog en række stramninger i 2004 men ikke at det har flyttet særligt meget, "problemet" med APM er at de ejer, med-ejer, har aktier, andele eller anden form for interesse i titusindvis af firma hvoraf ejerskab/relation til disse i mange tilfælde er lige som ugennemskueligt som deres samlede regnskab, utallige firma er også ikke-danske, så mit bud er at ingen (udenfor APM) reelt kender APMs samlede regnskab og derved APMs reele andel i DK´s  danmarks samlede "eksport"/eller spytten i statskassen, et er sikkert dog, de betaler ikke hvad de burde hvis de skulle sove godt om natten, og % satsen er høj, dog langt fra i nærheden af de 33% som Nokia skulle stå for, 33% lyder dog noget højt vil jeg mene, men hvem hved? ;-)
- et totalt ukvalificeret bud vil være 2-3% (max) ?
Avatar billede morteno Nybegynder
24. januar 2006 - 09:29 #4
Sludder og vrøvl mobius6 ;-).

Eksport af tjensteydelser kan selvfølgelig opgøres, hvilket Danmarks statistik også løbende gør. www.dst.dk.

En opgørelse af mærsk´s andel af eksporten har jeg dog aldrig set. Der er jo mange ting der skal opgøres; Transport, Olie, Dataydelser, Medicin osv osv osv Der er vel næsten ingen grænse for hvad de ikke er involveret i :-)
Avatar billede mobius6 Juniormester
24. januar 2006 - 11:35 #5
morteno--ordkløveri ;-) (altså i forbindelse med sammenligning af Nokias (primært)produkt eksport, og APM (primære) service "eksport"...
-- men ganske enig i øvrigt.-)

Nogen der ved hvad der egentligt skete med T&S krav til APM om mere gennemsigtigt regnskab?
Avatar billede lonepeter Novice
25. januar 2006 - 14:36 #6
Det ser ud til at jeg ikke er den eneste der godt kunne tænke mig at vide hvor mange penge de tjener... ;-)

Men det ser ud til at vi må holde os til gætteværk så jeg lukker spg igen...