Avatar billede renekoemler Nybegynder
21. januar 2006 - 23:25 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Mail routing ud af Domino 6

Hej liste,

jeg har de samme problemer som i:

http://www.eksperten.dk/spm/509950

Jeg har forsøgt alle de gode råd derfra, men intet hjælper - mails havner i mail.box og kommer ikke videre.

Jeg kører en Domino 6 oven på en MS Windows Server 2003.

Min gamle Domino 5 (som er den der skal afløses) kører upåklageligt oven på en MS Windows 2000 pro. Grunden til at der skiftes er HW-problemer.

Jeg har kørt den nye server op i et ny domæne og jeg har lavet internet site dokumenter og smtp inboard kører fint.

Jeg håber at den tid der er gået siden

http://www.eksperten.dk/spm/509950

kan give mig nogle svar.

mvh
René
Avatar billede renekoemler Nybegynder
21. januar 2006 - 23:26 #1
...der er ikke enablet smtp via MS ISS.
Avatar billede wise Seniormester
22. januar 2006 - 01:09 #2
Har lige læst det gamle spr, og ville også klart se dette som et domino og ikke windows problem. Er dog ikke selv stærk på denne del da jeg kun har været med til at bygge på et eksisterende net...

MEN jeg har oplevet på winxp (og vistnok 2003) at MS og nogle antivirus producenter i sikkerhedens navn har forhindret andre programmer end outlook.exe at lave udgående port 25 forbindelser. Hvis det var problemet ville jeg forvente at domino skrev at den prøvede at levere mailen men fejlede... Men altså det har snydt mig i andre tilfælde... Det er i windows firewall og McAfee portblocking roules at det kan ændres.

Angående domino, kører smtp tasken så (sh ta), og hvad giver router af status på mailsne (tell router stat)

/Lasse
Avatar billede renekoemler Nybegynder
22. januar 2006 - 10:03 #3
Hej Lasse,

tell router stat giver:

Msgs State        Via        Destination
1 Waiting for      DNS        Waiting fo DNS availability

Transfer Threads: Max=5;Total=0;Inactive=0;Max Concurrent=2
Delivery Threads: Max=5;Total=0;Inactive=0

sh ta giver (i uddrag):

SMTP Server Utilility task
SMTP Server Control task

Windows firewall er off på serveren

mails kommer aldrig videre end mail.boks - kan se på konsollen at den ikke prøver at sende noget

/rene
Avatar billede renekoemler Nybegynder
22. januar 2006 - 12:15 #4
Nu kan den sende mails - det er problemer med DNS'en der har spøgt.

Jeg slog DNS-serveren på min Win Ser 03 fra,og lod min router køre DNS og vips slap mailene ud af deres bur.

Desværre betyder det så at mit MS Domæne ikke kører som det skal - jeg kan fx. ikke oprette Domain User Accounts i mine lokale grupper på klienten, et problem der før blev løst ved at lade Win Ser 03 kører DNS og indskrive den som primær DNS-server på klientens netkort. Men det er jo ovre i MS Win Ser forummet jeg skal finde svar på dette.

tak for hjælpen
/rene
Avatar billede leif Seniormester
22. januar 2006 - 12:21 #5
Hvis din 2003 DNS server er sat korrekt op skulle det ikke give problem da den således bare vil sende forespørgslen videre !

Hvis du går ind i DNS server, kan du under Properties -> Forwarders -> Sætte dine udbyders DNS server under All other DNS domains, skulle normalt ellers ikke være nødvendigt.
Avatar billede jogii Nybegynder
22. januar 2006 - 14:49 #6
Du kan lade din server forwarde alt mail fast videre til din ISP's mailserver. Min udbyder (Cybercity) har en server der hedder MAILGATE.CYBERCITY.DK. I konfigurationsdokumentet for serveren har jeg angivet denne server (eller dens IP-nummer) som fast RELAY HOST. Alt mail bliver herefter afleveret til denne adresse og min server behøver ikke lave DNS-opslag.

Hvis du vil vide mere om hvad der foregår under aflevering af mail, kan du tænde for NOTES.INI variablen SMTPClientDebug. Herefter burde det være muligt at se mere info.

Hvis du vil tvinge aflevering af mail, som ligger i din MAIL.BOX, til f.eks. domænet <kundefirma>.dk, så kan du på serverkonsolen give kommandoen "ROUTE kundefirma.dk". Det vil tvinge forsøget på en aflevering til det pågældende firma.
Avatar billede renekoemler Nybegynder
22. januar 2006 - 15:27 #7
OK jeg har nu startet DNS serveren på Win Ser 03, og det kan nu lykkes stadig at at sende mails ud af huset fra Dominoen. Så det var nok et eller andet der bare trængte til et par reloads.

Jeg har sat TCP/IP på mit serve netkort til at bruge Win Ser 03'a IP som primær DNS - det virker fint. Jeg kan komme på internettet via http og det hele.

Desværre give det som nævnt problemer på klienterne der sidder på MS domænet, når jeg - som jeg har fået svar på i et tidligere spg i Server gruppen - forsøger at tilgå Serveren for fx at sætte en domain user account ind i en local groupe får jeg ikke lov at se domænet - et problem der før blev løst ved at sætte WIN ser 03 ind som primær DNS på netkortene på klienten.

Når jeg prøver dette ryger klienternes forbindels til omverdenen - men jeg har rejst et spg. om dette i server gruppen

/rene
Avatar billede jogii Nybegynder
22. januar 2006 - 16:27 #8
Jeg forstår ikke denne Windows verden. Jeg har altid været arrig over at Windows ikke er særlig god til at håndtere firma.dk domæner til intern brug og at Windows folk nu er startet at angive interne domæner som firma.lokal. "Jamen sådan skal det da være" siger Windows folk. Det er bare underligt at jeg i et Linux/Domino-miljø ikke har de problemer. Jeg skal bare styre DNS rigtigt. Men jeg ved at MS Exchange servere ikke er særlig glad for at det lokale domæne er det samme som det externe. Og det samme gælder vistnok Domain-controllers. Ændringer i interne domænenavne skulle være et mareridt.
Avatar billede leif Seniormester
22. januar 2006 - 16:54 #9
Eller man bruger visse steder AD.domæne.dk som intern adresse ! Problemet med domæne.dk er at fx. mail til domæne.dk ligger internt og web ligger externt, så bliver det først sjovt.
Avatar billede jogii Nybegynder
22. januar 2006 - 17:00 #10
Ja, i Microsoft verdenen. Men ikke i alle andre.
Normalt vil man tilgå en extern webserver (til eget domæne) med www.firma.dk. Det styres nemt via den interne DNS-server at pege ud af huset. Hvis man lystede, kunne man jo sagtens genhoste den ekterne hjemmeside på den interne mail-server (via replikering:-). Eller man kunne vise intranettet ved http://firma.dk. Mulighederne er uanede, hvis bare man tænker sig om.
Avatar billede leif Seniormester
22. januar 2006 - 17:06 #11
jogii -> Windows verden er ikke altid til at forstå, men ja, normalt skal man bare analysere og planlægge processen med AD så er det ikke så slemt.
Avatar billede renekoemler Nybegynder
22. januar 2006 - 17:41 #12
hej igen,

ja det er nok ikke så godt med blandede miljø'er :-)

jeg har givet vis sat min Windows Server 2003 DNS server forkert op. Da jeg kiggede i den var min klient registret som Host(A) med en forkert ip-adresse. Men da jeg dynamisk tildeler ip'er (DHCP) kan jeg ikke helt forstå hvorledes DNS'en på serveren styrer dette - jeg har derefter forsøgt at lave et par host filer med de nu tildelte ip'er men med et povert resultat.

På min klient maskine har jeg måttet harcore taste win ser 03 ind som primær DNS og for at kunne kommer videre ud i verden min gateway (router) som sekundær dns.

Jeg kan nu få interbet kontakt men ikke mulighed for at hente domain users iind på klienten mv.

.......øv øv øv

/rene
Avatar billede renekoemler Nybegynder
28. januar 2006 - 18:39 #13
hej efter en uge er jeg så på banen igen.

jeg valgte jogii's trick med en relay host (post.tele.dk), og nu kommer jeg da ud af huset - har også fået min W2K3 server op at køre med DNS og AD og det hele.

Nu får jeg bare denne her retur fra smtp serveren:

Error transferring to post.tele.dk; SMTP Protocol Returned a Permanent Error 550 <KOEMLER/KOEMLER%dk@dk>: Sender address rejected: Domain not found

hvilket dokument skal jeg rette i?

/rene
Avatar billede renekoemler Nybegynder
28. januar 2006 - 19:08 #14
STOP STOP STOP - det er mig prøvede at sende med min admin account fra en bruger postkasse - derfor - nu kører det jogii - smid et svar for points omkring Relay Host

/rene
Avatar billede jogii Nybegynder
25. april 2006 - 22:56 #15
okm hermed gjort, hellere sent end aldrig :-)
Avatar billede jogii Nybegynder
25. april 2006 - 22:58 #16
Dog lader det til at du har underlige DNS navne. Det kan være at det er den sædvanlige Microsoft DNS diletantisme der slår igennem til Domino?