Avatar billede jih Nybegynder
19. januar 2006 - 11:11 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

hvilket RAM til hvilken PC

Hej,

Jeg har tænkt mig at købe mere ram til min pc.. men hvordan ved jeg hvad jeg skal købe? Er der noget specifikt man skal vide om pc'en, eller hvordan er det..?
Avatar billede casjachan Nybegynder
19. januar 2006 - 11:22 #1
Det letteste er vist at tage de ram ud der er i pc´en og så købe nogle tilsvarende.
Avatar billede jih Nybegynder
19. januar 2006 - 11:23 #2
så der er ikke nogle informationer jeg kan få at vide, som jeg så bare skal give videre til dem jeg køber dem af..?
Avatar billede casjachan Nybegynder
19. januar 2006 - 11:28 #3
Hvis din computer ikke er alt for gammel, vil der sikkert stå oplysninger på din ramklods. Du kan eventuelt skrive de oplysninger her, så kan jeg fortælle dig hvilke ram du har.
Avatar billede jih Nybegynder
19. januar 2006 - 11:31 #4
nu er jeg på arbejde, men jeg kan evt. tjekke dem i pausen kl. 12 (som så er 13 i dk) .. så kan jeg vende tilbage til dig med de information omkring 14-14:30 dk tid.

Men tror du de står på min ramklods, når computeren er 3-4 år gammel ?
Avatar billede casjachan Nybegynder
19. januar 2006 - 11:35 #5
Måske, men oftest står der angivet numre på selve ramchippen, så kan man tjekke hvilken type det er.
Avatar billede jih Nybegynder
19. januar 2006 - 11:37 #6
og forskellen mellem en ramchip og en ramklods er..?
Avatar billede casjachan Nybegynder
19. januar 2006 - 11:39 #7
Ramklodsen er det du sætter i pc´en. Ramklodsen består af flere ramchips.
Avatar billede jih Nybegynder
19. januar 2006 - 11:40 #8
ah.. så de sorte små dimser der sidder på klodsen? :P
Avatar billede nva Praktikant
19. januar 2006 - 11:41 #9
Du kan se hvilke ram du har i med dette gratis program http://www.majorgeeks.com/download4181.html
Avatar billede casjachan Nybegynder
19. januar 2006 - 11:51 #10
Netop, kunne ikke huske hvad programmet hed. Gratisversionen kan dog ikke bruges til computere der er tilsluttet netværks domæne.
Avatar billede nva Praktikant
19. januar 2006 - 11:54 #11
det er osse muligt at se det med aida32 programmet.
Avatar billede casjachan Nybegynder
19. januar 2006 - 11:56 #12
Avatar billede jih Nybegynder
19. januar 2006 - 12:03 #13
er der noget program, I ved om, som kan tjekke hvilken type ram man bruger, som kan være på en diskette..? jeg har nemlig ikke cd-brænder på min arbejdsplads, og intet internet derhjemme..
Avatar billede nva Praktikant
19. januar 2006 - 12:16 #14
Mener at dette lille program kan vise det og at det kan være på en diskette - hæng mig ikke hvis jeg tager fejl hehe. http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=1370
Avatar billede jih Nybegynder
19. januar 2006 - 12:17 #15
ok .. downloader .. så får vi se om det virker :)
Avatar billede jih Nybegynder
19. januar 2006 - 12:20 #16
Der står i et træ:

Memory:
  DIMM_A (256 MBytes):
    Capacity:    256 MBytes
    Data Width:    64 bits
    Form Factor:    DIMM
    Type Detail:    Synchronous
    Memory Type:    SDRAM
    Speed:    266 ns
    Total Width:    72
  DIMM_B (256 MBytes):
    Og så det samme igen

det er nu på min arbejdsplads, men det var lige for at teste det... er det godt nok til at finde ud af det ?
Avatar billede jih Nybegynder
19. januar 2006 - 12:24 #17
hov .. ligemeget .. her var da en brænder :P
Avatar billede nva Praktikant
19. januar 2006 - 12:30 #18
Jeg lægger et svar som du kan afvise eller acceptere som du selv synes.
Avatar billede jih Nybegynder
19. januar 2006 - 12:38 #19
helt i orden .. men jeg bliver stadigvæk nødt til at vende tilbage efter frokostpausen med oplysningerne om rammen.. det bliver så omkring 14-14:30 i dk tid.
Avatar billede jih Nybegynder
19. januar 2006 - 14:11 #20
hmm... tror eksperten æder mine indlæg..

men det var en 512MB (PC2700 DDR SDRAM)
Avatar billede casjachan Nybegynder
19. januar 2006 - 14:13 #21
Så er det jo bare at smutte ind på http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?ID=37 og bestille :-)
Avatar billede nva Praktikant
19. januar 2006 - 14:16 #22
Under motherboard og SPD kan du se produktid'en så du er 100% sikker på hvad det er der sidder i maskinen. Mener den vej gælder for båade Aida32 og Everest.
Avatar billede jih Nybegynder
19. januar 2006 - 14:22 #23
ja .. der var vist noget information om det der.. men jeg har sådan ca. omkring 0 forståelse indenfor hardware :)

der er vist noget med at jeg kan ikke købe en hvilken som helst størrelse, og hvis den jeg har kører med 333, vil de andre (hvis de kører på mere) køre på 333 også og få det til at gå langsommere eller sådan noget..?
Avatar billede nva Praktikant
19. januar 2006 - 14:25 #24
Ja, hvis de overhovedet vil spille sammen så er det de langsommeste der afgør farten.
Avatar billede jih Nybegynder
19. januar 2006 - 15:07 #25
derfor bør jeg egentligt vide mere om dem. Jeg tror jeg vil tjekke totale oplysninger til imorgen, og så komme tilbage med de vigtige af dem. Så kan du måske foreslå et eller andet efter det..?
Avatar billede jih Nybegynder
19. januar 2006 - 15:51 #26
eller jeg kunne simpelthen bare tage ramklodsen ud, og gå hen i en butik og købe en ny efter den. så kan de måske se hvad for en jeg skal have.. men er det nok for dem, hvis de også vil vide om den kører på 333 eller hvad den ellers kan køre på?
Avatar billede casjachan Nybegynder
19. januar 2006 - 15:57 #27
Hvis der sidder en ramklods i din pc, som kører 333 MHz (PC2700), er det meget sandsynligt at det er den type ram du skal have. Jeg har endnu ikke været ude for at det har en betydning hvilken producent du vælger. Jeg har ofte kørt med to forskellige producenters ram, og har ikke haft nogen problemer med det. Det er bare vigtigt, at alle ramklodser kører med samme hastighed, altså 333MHz. Hvis producentens navn står på din ramklods, vil der helt sikkert ikke opstå problemer, hvis du køber samme type.
Avatar billede jih Nybegynder
20. januar 2006 - 16:18 #28
ok .. hvis casjachan lige smider et svar, deler jeg points ud for en god ordens skyld.. jeg tager nemlig bare hele skidtet op til en eller anden forhandler, som sælger RAM, og så kan de finde ud af det :P så er jeg så helt sikker på at der ikke begås nogen fejl.. :)
Avatar billede casjachan Nybegynder
21. januar 2006 - 11:35 #29
Du er en meget forsigtig person må man sige ;-). Det lyder som om du skal have en ramklods PC2700(333Mhz), så du kan ikke rigtig gøre noget forkert hvis du køber sådan en ramklods. Forhandleren skal dog nok hjælpe dig, og det er de eneste oplysninger han skal have.
Avatar billede jih Nybegynder
23. januar 2006 - 15:03 #30
better safe than sorry.. ;)

men ja.. jeg takker for hjælpen.. :)