Avatar billede cogitans Nybegynder
16. januar 2006 - 15:32 Der er 42 kommentarer og
2 løsninger

Defragmentering resulterer i restart

Jeg har en partition, som er 149BG stor. Hver gang jeg prøver at defragmentere dette drev, resulterer det i én af 3 ting: defragmenteringen slutter hurtigt uden nogle ændringer, defragmenteringen bearbejder inholdet af drevet i LANG tid, men slutter alligevel med et harddiskbillede meget lign. det oprindelige, eller computeren åbenbart støder på en fejl under defragmenteringen og genstarter så bare.
På nuværende tidspunkt har jeg 30GB fri på partitionen med 149GB. Så pladsmangel skulle heller ikke være et problem. Hvad kan årsagen så være? Jeg er kommet i tanke om, at OS'et vist har nogle begrænsninger mht. diskstørrelse. Mon 149GB er for stor en mundfuld for Windows XP?
Avatar billede cogitans Nybegynder
16. januar 2006 - 15:34 #1
..forresten så genstarter computeren også midt inde i processen, hvis jeg laver en virusscanning af partitionen. Mon det også har noget med årsagen at gøre?
Avatar billede vorlonkosh Nybegynder
16. januar 2006 - 15:38 #2
jeg ville check disken for fejl först. Start--> Kör--> cmd. Skriv chkdsk /f og lad den köre.
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. januar 2006 - 15:51 #3
Du bør forsøge at gennemføre scandisk først som vorlonkosh beskriver, og derefter defragge, MEN gør begge dele i fejlsikker tilstand først og normal tilstand bagefter
Avatar billede hcma Novice
16. januar 2006 - 16:07 #4
og prøv at slå dit antivirus fra mens du gør det
Avatar billede cogitans Nybegynder
16. januar 2006 - 16:08 #5
Jeg har prøvet at køre chkdsk/f. Men fordi drevet var låst inde i windows, så gjorte den det før windows starter op. Og der blev ikke fundet nogle fejl.
Avatar billede cogitans Nybegynder
17. januar 2006 - 00:19 #6
Nu har jeg kørt en omfattende chkdsk og kontrol af drevet. Det tog ca. 5-6 timer. Men jeg har ikke fået nogen meddelelse om resultattet. Tilsyneladende vil drevet stadig ikke defragmenteres. Computeren restarter dog ikke. Defragmenteringen tænker bare lidt over sagerne, skriver at den flytter eller komprimerer nogle filer, og stopper så.
Avatar billede hcma Novice
17. januar 2006 - 01:04 #7
har du prøvet at køre defrag i fejlsikker tilstand ?
Avatar billede cogitans Nybegynder
17. januar 2006 - 18:36 #8
Jeg har prøvet at komme ind i fejlsikret tilstand, men uden held. Jeg trykker både på f5, f6 og f8 ved opstart, men windows loades aligevel bare ind...
Avatar billede hcma Novice
17. januar 2006 - 19:06 #9
hvilken pc har du ?
Avatar billede cogitans Nybegynder
17. januar 2006 - 20:11 #10
Hvilken pc....eh...en samle selv med windows xp pro...?
Avatar billede hcma Novice
17. januar 2006 - 23:47 #11
så burde F8 under opstart også virke.  Starter du med at trykke F8 (bare tryk løs) lige så snart den går igang ?
Avatar billede cogitans Nybegynder
18. januar 2006 - 09:46 #12
Yes, før i tiden har jeg nu heller ikke haft problemer med det. Men er der ikke noget med, at man også kan bruge højre (eller venstre) shift, til samme formål i Windows Xp?
Avatar billede cogitans Nybegynder
18. januar 2006 - 15:43 #13
Det er forresten en Seagate harddisk. Jeg har hørt noget om, at Windows Xp ikke kan defragementere drev på over 137GB. Men jeg har ikke fundet en løsning på det.
Avatar billede hcma Novice
18. januar 2006 - 16:08 #14
hvis du har opdateret XP med mindst SP1, er der ingen problemer med at læse diske over 137 GB
Avatar billede cogitans Nybegynder
18. januar 2006 - 19:03 #15
okay - så er det ikke dér, problemet skal findes.
Avatar billede hcma Novice
18. januar 2006 - 19:34 #16
har du mod på at prøve en sfc-scanning eller måske en repair ?
Avatar billede hcma Novice
18. januar 2006 - 19:35 #17
har du forresten fået gennemført en defrag med antivus slået fra ?
Avatar billede cogitans Nybegynder
18. januar 2006 - 20:50 #18
Jeg er ikke helt med på, hvad en sfc-scanning eller repair er? Hvis det er en scandisk, så har jeg kørt det.
Jeg kan ikke slå mit antivirus fra. Så derfor kan jeg ikke køre en defrag i den tilstand. Dog vil det sikkert kunne lade sig gøre, hvis jeg kom ind i safemode.
Avatar billede hcma Novice
19. januar 2006 - 11:15 #19
Avatar billede cogitans Nybegynder
19. januar 2006 - 15:31 #20
Sfc-scanningen skal automatisk restarte computeren efter endt scanning, ik? Det gør den i hvert fald i mit tilfælde...
Avatar billede hcma Novice
19. januar 2006 - 15:40 #21
kan jeg ikke huske  :o(
Kan du komme ind i fejlsikker tilstand nu ?
Avatar billede cogitans Nybegynder
19. januar 2006 - 16:38 #22
Jo, jeg kan godt komme ind i fejlsikret tilstand nu. Men det tager bare små 10 timer, at foretage en defragmentering. Så jeg ville lige prøve scanning og andre muligheder først :-)
Avatar billede hcma Novice
19. januar 2006 - 16:48 #23
10 timer er ingenting når det drejer sig om en stor hd, når det samtidigt er lang tid siden man har gjort det sidst ;o)
Avatar billede cogitans Nybegynder
20. januar 2006 - 10:57 #24
Så har jeg foretaget en defragmentering i fejlsikret tilstand. Og i de 15 første min. forløber det også fint nok. Men så slutter defragmenteringen. I referattet står der adskillige filer, som ikke kunne defragmenteres. Og der er altså lidt over 40GB ledig plads på drevet. Billedet over drevet har heller ikke forandret sig bemærkelsesværdigt.
Jeg ville så forsøge med en Norton Speeddisk, men denne funktion var ikke tilgængelig i fejlsikret tilstand.
Avatar billede hcma Novice
20. januar 2006 - 11:12 #25
mener at XP er så viseligt indrettet at når der er mindre end 7% fragmenterede filer stopper den med at defragmentere.
XP beregner det således:  [totale fil fragmenter] / [antal filer]
Avatar billede cogitans Nybegynder
20. januar 2006 - 11:18 #26
Yes, men det er jo ikke løsningen, når der så er ca. 26% ledig diskplads...
Avatar billede cogitans Nybegynder
20. januar 2006 - 11:20 #27
Ah, altså hele disken er stort set én stor fragmention. Der er LANGT flere fragmenterede filer, end 7% af samlet antal filer.
Avatar billede hcma Novice
20. januar 2006 - 11:48 #28
kan du komme til at køre en ny checkdisk ?
http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no46
Avatar billede hcma Novice
20. januar 2006 - 11:51 #29
f.eks.: chkdsk /f/r

/f : Fixes errors on the disk. The disk must be locked. If chkdsk cannot lock the drive, a message appears that asks you if you want to check the drive the next time you restart the computer.
/r : Locates bad sectors and recovers readable information. The disk must be locked.
Avatar billede cogitans Nybegynder
20. januar 2006 - 17:51 #30
Jeg kan godt lave en ny chkdsk. Men jeg har bare lavet en masse af dem før - både inde i windows og ved opstarten af windows. Men jeg prøver da lige for en sikkerhedsskyld.
Speeddisk har forresten kørt hele dagen nu. På nuværende tidspunkt er den nået op på 8%.
Avatar billede hcma Novice
20. januar 2006 - 18:40 #31
har du slået antivirus, internet og firewall fra ?
Avatar billede cogitans Nybegynder
20. januar 2006 - 19:09 #32
Jeg har lige slået firewall'en fra nu. Internettet kobler jeg mig fra om lidt. Og antivirus er jeg ikke helt sikker på, at jeg kan slå fra.
Avatar billede hcma Novice
20. januar 2006 - 20:57 #33
selvfølgelig kan du slå AV'en fra.
normalt er det bare at højreklikke på ikonet (hvis det ligger nede ved uret) og Disable Autoprotect.
Avatar billede hcma Novice
20. januar 2006 - 21:00 #34
tit opfører defragmentering sig sådan at den automatisk starter forfra igen hvis der kommer nye impulser fra systemet, og det kan ser sagtens komme hvis AV er sat til at scanne alt i baggrunden, da den så også scanner selve defrag-processen ;o)
(skrevet meget firkantet)
Avatar billede cogitans Nybegynder
21. januar 2006 - 16:00 #35
Yes, det er forståeligt. Jeg kan ikke deaktivere antivirus, da mit ikon i processlinien ikke reagerer ved input. Jeg har forsøgt at reparere min antivirusinstallation, men det hjælper ikke. Jeg kunne til gengæld sætte programmet til ikke at scanne filer ved adgang. Og dette må jo give samme resultat.
Jeg har nu fået gennemført en defragmentering i Norton. Det har også taget ca. 30 timer. Det mærkelilge er så, at hvis jeg prøver at defragmentere drevet igen, så er det som om, at der skal flyttes om på en masse filer igen. Men det er jo lige gjort. Så det er lidt underligt....
Avatar billede hcma Novice
22. januar 2006 - 13:39 #36
allerførst:  sorry for ikke have kommenteret din 21/01-2006 16:00:36, men jeg er først lige nu kommet tilbage på pinden (har været til det yngste barnebarns 17 års fødselsdag i Silkeborg (et rigtigt møgvejr at køre i fra Hjørring)
m.h.t. Speed Disk: også et stort ? her
tror at jeg selv om et par dage vil køre en Norton Speed Disk for at se hvordan det går.
Avatar billede hcma Novice
22. januar 2006 - 13:40 #37
coqitans >>  er du klar til at lukke spørgsmålet eller skal du have mere hjælp ?
Avatar billede cogitans Nybegynder
23. januar 2006 - 09:36 #38
Tja, jeg har jo fået foretaget defragmentering uden restart, så spørgsmålet kan vel godt lukkes...selvom det stadig ikke vides, hvorfor computeren restartede nogle gange.
Den største hjælp har jo så nok været i indlægget 20/01-2006 18:40:19. Så derfor går pointene dertil.
Avatar billede cogitans Nybegynder
23. januar 2006 - 09:36 #39
...men jeg skal lige have et "svar" fra "hcma catbody" så...
Avatar billede hcma Novice
23. januar 2006 - 10:35 #40
der kommer et svar her :o)
Avatar billede hcma Novice
23. januar 2006 - 10:37 #41
bufferzone skriver jo næsten det samme 16/01-2006 15:51:35  (altså det med at slå av fra)
Avatar billede cogitans Nybegynder
23. januar 2006 - 12:05 #42
tjo, men da var firewall og netadgang jo ikke med. Er disse kritiske resourcer? Ellers skal Bufferzone jo have pointene...
Avatar billede hcma Novice
23. januar 2006 - 12:41 #43
alle 3 ting kan være kritiske ;o)
er sikker på at bufferzone synes det er mest fair at vi deler :o)
Avatar billede cogitans Nybegynder
23. januar 2006 - 15:38 #44
Åh ja, man kan jo også dele ;-)