Avatar billede hanne_e Nybegynder
16. januar 2006 - 02:58 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

forskel på rtf og doc-filer

kære eksperter

Er der én, der kan komme med en uddybende forklaring på, hvad forskellen er på rtf og doc-filer?

Jeg véd godt, at hvis man fx gemmer en word-fil som rtf, går dokumentoplysningerne tabt (info om forfatter og dato osv.). Men hvad er den store forkromede forskel egentlig?

Når jeg åbner en rtf-fil på min pc åbnes den automatisk med word - er disse altid associerede? Og hvad sker der lige på en mac? Hvordan håndteres det der?

Jeg har selvfølgelig søgt på google og hos microsoft mv, men kan desværre ikke finde en god forklaring på forskellen.

Håber jeg kan blive oplyst her :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2006 - 05:17 #1
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. januar 2006 - 08:11 #2
rtf er en standard, dvs andre editore kan også understøtte rtf standarden og dermed læse dokumenter der er gemt som rft.

Word er en microsoft standard, der hele tiden udvikles, word 2.0 er bestemt ikke det samme som word 2003 og en word 2.0 vil ikke kunne læse et dokument fra en word 2003.
Når andre tekstbehandlingsprogrammer og editorer kan læse word, så er det fordi derer lavet noget tillægsprogrammering, som et modul eller et plugin, og dette skal typisk ændres når der kommer en ny version af word. Aalt dette ville ikke gælde for rtf, der til gengæld så ikke udvikler sig særligt hurtigt
Avatar billede hanne_e Nybegynder
16. januar 2006 - 11:13 #3
Mange tak for hjælpen begge 2 - bare læg et svar også vejmand!
:-)
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2006 - 11:15 #4
Oki, velbekomme.
Svar kommer her.  c",)