Avatar billede jgkl Nybegynder
14. januar 2006 - 13:02 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Dominos Script shutdown

Hej

Det kan godt ske jeg har sovet i timen den gang de fortalte dette, men kan man med et script eller en bat fil lukke dominoserveren på en pæn måde? Vi har for nyeligt fået En UPS og den fungere særdeles godt. Men jeg vil gerne have lukket domino serveren ned inden selve serveren lukker... Vi kører domino R5.08

pft jgkl
Avatar billede leif Seniormester
14. januar 2006 - 16:12 #1
Kører du Notes serveren som en Service ?
Avatar billede jgkl Nybegynder
14. januar 2006 - 16:16 #2
Ja, men den kører også som et consol vindue på serveren....
Avatar billede leif Seniormester
14. januar 2006 - 16:37 #3
Så skulle der ikke være noget problem ! Jeg har i hvert til fald ikke oplevet problemer, så længe Domino kører som en service.
Avatar billede jogii Nybegynder
15. januar 2006 - 18:27 #4
der er forskellige måder.
Som Leif skriver, som en service. Net Stop "servicenavn" i windows
En anden mulighed er at aktivere Domino serveren i en anden "instans" som fortæller den første instans at lukke ned.
Hvis f.eks. din server programkode er placeret i C:\program\Lotus\Domino og NOTES.INI ligger samme sted, så kan du med noget der ligner kommandoen
C:\program\Lotus\Domino\server.exe "-C quit"
lukke serveren ned direkte. Dette er anvendeligt i scripts eller lignende.

Jeg ved ikke præcist hvad der er den bedste måde at lukke den ned på.
Avatar billede leif Seniormester
15. januar 2006 - 19:00 #5
Jeg mener bestemt, i de par tilfælde hvor vores UPS har været nødt til at lukke serveren, har den lukket Notes serveren korrekt da Notes serveren kører som en Service, sender Windows selv en korrekt: Net Stop "servicenavn" før nedlukning.

Kan sagtens være mig der husker galt.
Avatar billede jogii Nybegynder
15. januar 2006 - 22:19 #6
leif, jeg er sikker på at du har ret. Men hvis nu serveren kører på en Linux eller AS/400 eller en Solaris eller en Mainframe, så kan den anden kommando bruges. Den kan forøvrigt også bruges til at udføre alle mulige andre kommandoer, ikke kun en "quit", men det er en helt anden sag.

Men du har fuldstændig ret, Windows normale ServiceNedlukning bør inkludere Dominos NET STOP. Om servicenedlukningen så er tålmodig nok til at vente, hvis serveren måske er meget belastet med at lave mange ting inden den har lukket sig selv helt ned, ved jeg ikke om det kan skabe problemer. Hvis det skulle give problemer, kunne man vælge at udføre mit andet forslag først og så vente nogle ekstra minutter inden man foretog Systemnedlukning.
Avatar billede leif Seniormester
15. januar 2006 - 23:07 #7
jogii -> Forventer nok bare at folk som std. kører på en Windows når han skriver at den kører med Console Vindue på serveren.
Avatar billede jgkl Nybegynder
15. januar 2006 - 23:49 #8
Jeg har testet et par ganeg i løbet af weekenden og den lukker fint ned uden noget script, havde bare ikke set det de første par gange.

Takker for hjælpen so far, smidet svar, så skal jeg præmiere :-)
Avatar billede leif Seniormester
15. januar 2006 - 23:55 #9
Svar.
Avatar billede jogii Nybegynder
16. januar 2006 - 09:19 #10
point til Leif :-)
Avatar billede jogii Nybegynder
16. januar 2006 - 09:19 #11
uups, mit indlæg skulle ikke være et svar, ikke point til mig, men til Leif