Avatar billede supersoren Nybegynder
11. januar 2006 - 21:31 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Fat32 istedet for NTFS

Er det muligt at formater en harddisk til fat32 med winxp??
Hvis ikke, hvordan gør jeg det så?
11. januar 2006 - 21:35 #1
Med [diskhåndtering] - bare følg guiden. Hvis du ikke ka' vælge FAT32 men kun NTFS i menuen så er HD'en for stor til FAT32...
11. januar 2006 - 21:36 #2
[diskhåndtering] ->
[Skrivebord]| HøjreMusseTast på [Denne comp...]|[Administra...]|[[diskhåndtering] - følg guiden...
Avatar billede screem_brille Novice
11. januar 2006 - 21:37 #3
enig, og NTFS vil i langt de fleste tilfælde være bedst at benytte, er det for at man kan komme i kontakt med ppartionen fra Win9X, så vil det være bedre at oprette en mindre partion og formatere den emd FAT32 og benytte NTFS partioenen til systemdrev.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
11. januar 2006 - 21:38 #4
Ja, det er muligt, men hvis harddisken er større end 32 GB kan du ikke bruge det indbyggede værktøj i Windows. Det har ikke noget med FAT32 at gøre, men skyldes at Microsoft ønsker at folk skal bruge NTFS.
Du kan formattere fra Windows 98 eller Linux (går ud fra at du har en af de systemer siden du ønsker FAT32).
Ellers kan du bruge Partition Magic (ikke gratis) eller brænde CD'en herfra: http://www.ultimatebootcd.com/ og bruge de tools der er på den.
11. januar 2006 - 21:45 #5
Speciel FDISK version for HD over 32Gb -> ftp://ftp1.fkkt.uni-lj.si/newfdisk.zip
Hvis du _absolut_ skal vælge FAT32 og uden at partionere HD'en...

(PS: Er ikke afprøvet af mig...)
Avatar billede supersoren Nybegynder
11. januar 2006 - 21:45 #6
Det er fordi jeg har en lagrings server der kan bruge en usb harddisk til netværks harddisk. Men jeg opdagede at den kun kan læse fat32. Min hdd er en maxtor 250gb. Er jeg doom´d?
11. januar 2006 - 21:49 #7
"...kun kan læse fat32..." - hvad er det for at system ?
Avatar billede supersoren Nybegynder
11. januar 2006 - 21:51 #8
Det er en Ovislink Network File server
Og de skriver at den kun supporeter Fat16 og Fat32
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
11. januar 2006 - 21:51 #9
Du kan godt køre FAT32 på en 250 GB harddisk, men NTFS er noget mere sikkert og effektivt. FAT32 er i enhver teknisk henseende noget bras, men det er meget bredt understøttet...
Avatar billede supersoren Nybegynder
11. januar 2006 - 21:56 #10
Men kan jeg så "lave" disken om med det specielle fdisk dr1 snakker om?
12. januar 2006 - 07:39 #11
... prøv bare !!! ...
Avatar billede summer Mester
12. januar 2006 - 13:14 #12
Det er muligt at "FAT32 er i enhver teknisk henseende noget bras" Det er vist en påstand med modifikationer. Har prøvet begge dele. Selv om xp er lavet til NFTS fungerer det fortrinligt med fat32.
Desuden kan du altid konvertere til NFTS, men ikke omvendt - uden formatering.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
12. januar 2006 - 15:49 #13
summer: Ok, du har nok ret i at jeg skal underbygge den udmelding lidt. Du har ret i at WinXP kan køre på FAT32. Man kan ikke konvertere den anden vej, fordi MS ikke ønsker at folk skal bruge FAT32.
FAT32 mangler en del af den sikkerhed (i drift) der er indbygget i NTFS. Den mangler eksempelvis jounalizing (NTFS er dog tekniske set kun quasi-journalized...), som gør systemet i stand til at lave en slags "undo" og derved redde data hvis noget går galt. Derudover tages der ikke backup af filtabellerne i samme omfang (så vidt jeg ved).
FAT32 bruger en større cluster size en NTFS, hvilket giver et større spild hvis der ligger mange små filer på harddisken.
FAT32 performer generelt dårligere, da filtabellen fylder mere end NTFS's. En større filtabel gør tilgang til filer langsommere, med dårligere performance som resultat.
FAT32 understøtter ikke ejere af filer eller for den sags skyld krypteringen som NTFS gør. Når man har adgang til en harddisk, har man adgang til alle filer. Det kan være et sikkerhedsmæssigt problem.
FAT32 understøtter ikke metadata som Windows benytter sig heftigt af til thumbnails af billeder osv. WinXP slipper dog udenom ved at bruge skjulte systemfiler til at gemme disse data i.

Mange sider skriver at FAT32 ikke fungerer med harddiske over 137 GB. Jeg har set det brugt på en med 200 GB, men nogle programmer til formattering giver måske problemer (?).
Avatar billede supersoren Nybegynder
12. januar 2006 - 17:38 #14
Jeg har fået finger i Partition Magic og det virker
Så mange tak
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
12. januar 2006 - 18:18 #15
Nu havde I andre jo sendt jeres svar mens jeg skrev mit, så hvis nogen føler sig snydt siger I bare til, så deler vi pointene...