Avatar billede leftism Praktikant
10. januar 2006 - 14:58 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Link til roden af mit site

Når jeg linker til "/" henviser linket til http://localhost.

Kan jeg ikke lave en indstilling, så "/" henviser til roden af den mappe jeg arbejder i - eks. http://localhost/websted ??
Avatar billede detail Nybegynder
10. januar 2006 - 15:10 #1
Hej jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men vil følge med i hvilke svar du får da jeg har samme problem - Stien minder mig om en bog jeg er ved at læse om cms, her skal der også oprettes et underbibliotek der hed "websted", du skulle vel ikke være i gang med samme litteratur :-))
Avatar billede minijensen1 Nybegynder
10. januar 2006 - 15:23 #2
Prøv med "./"
Avatar billede leftism Praktikant
10. januar 2006 - 15:40 #3
detail: Nej, jeg er ikke i gang med en bog om cms - "websted" var bare et eksempel! :-)
Avatar billede leftism Praktikant
10. januar 2006 - 15:41 #4
minijensen1: "./" klarer ærterne, men jeg vil gerne have at jeg kan nøjes med "/".
Avatar billede minijensen1 Nybegynder
10. januar 2006 - 18:08 #5
Nu er det vist sådan at "/" betyder gå helt til roden, og "./" må så betyde gå til nærmeste rod.

At lave om på de begreber kræver nok en omfattende konfiguration af webserveren (måske et ISAPI plugin), som jeg ikke tror er muligt.
Avatar billede leftism Praktikant
11. januar 2006 - 17:12 #6
Når jeg kigger kildekode på diverse hjemmesider bruges "/", "/produkter" osv. i flæng. Hvordan kan det lade sig gøre, hvis man ikke kan bruge det på sin lokale maskine, hvor siderne er udviklet?
Avatar billede minijensen1 Nybegynder
11. januar 2006 - 19:17 #7
Du må gerne komme med eksempler på sider hvor "/" ikke referer til roden af et site, så skal jeg nok kigge på det derfra.

Du kan fint i dit eksempel bruge "/websted" til at refere til mappen "websted", som ligger i roden af dit site. Hvis altså det er hvad du er ude efter.

Og hvad der kan lade sig gøre på en IIS på det store WWW kan også lade sig  gøre på en IIS på din lokale maskine.
Avatar billede leftism Praktikant
11. januar 2006 - 21:06 #8
Jeg tror måske at vi taler forbi hinanden.

"/" skal i mit tilfælde henvise til roden af et site. Det gør det også på de sider, jeg henviser til i min kommentar ovenfor. Men hvis jeg laver en hjemmeside på min lokale maskine og vil linke til forsiden (roden) og bruger "/", linkes der til "http://localhost".

MEN: jeg har i wwwroot-mappen (localhost) flere mapper, til forskellige projekter. Derfor vil links som "/", "/websted" osv. jo linke til "localhost/", "localhost/websted" osv. Det dur jo ikke, da de ligger i "http://localhost/et-eller-andet/websted" - altså undermapper til localhost.

Derfor søger jeg en mulighed for at kunne fortælle ISS at en specifik undermappe til localhost, skal opfattes som roden af et site.

Håber det er forståeligt! :-)
Avatar billede leftism Praktikant
11. januar 2006 - 21:12 #9
Kan være at jeg skal installere Apache, for der er en artikel her på Eksperten som vist nok omhandler det jeg søger.
http://www.eksperten.dk/artikler/218
Avatar billede leftism Praktikant
12. januar 2006 - 09:33 #10
Spørgsmålet lukkes, svaret må være Apache! :-)
Avatar billede leftism Praktikant
12. januar 2006 - 09:34 #11
Tak til minijensen1 for hjælpen!