Avatar billede bjarne_k Nybegynder
09. januar 2006 - 15:42 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Tildeling af fil rettigheder på windows 2000

Hej

Jeg eksperimenterer med rettighederne på vores windows 2000 server, der er opsat med domæne. (klienterne er alle win xp)

Jeg vil gerne have rettighederne tildelt sådan at en bestemt gruppe personer kan oprette og redigere både filnavn og -indhold, men ikke slette mapper (og evt heller ikke slette filer).

I mine eksperimenter har jeg opdaget, at hvis både "delete" og "delete subfolders and files" er disabled, kan man rigtignok ikke slette filerne, men man kan heller ikke redigere filnavnet. (indhold kan godt ændres)

Men hvis bare en af dem er enabled, kan man både slette og redigere det hele.

Mit spørgsmål er derfor:

Er det i win2000 muligt at skelne mellem
1) redigering af filnavn
2) redigering af filindhold
3) sletning af fil/mappe

Og evt skelne mellem sletning af filer og sletning af mapper?

På forhånd tak!
Avatar billede karser Nybegynder
09. januar 2006 - 16:49 #1
Man kan, som du også selv beskriver, godt skeldne mellem sletning af filer, og sletning af filer OG mapper!

Men idet du omdøber en fil, laver du i realiteten en "Move" som igen, i bund og grund består an en copy, delete operation... Derfor vil brugere med "Deny delete" ikke kunne rename (omdøbe) en fil eller mappe.

The bottom line - Du kan ikke umiddelbart opnå det ønskede resultat. Men delvist kan du opnå det, idet du kan forhindre brugere i at slette filer, men at de stadig kan redigere dem. hvis en bruger har brug for at omdøbe en fil, må de derfor nødvendigvis lave en kopi, som de giver det navn de vil omdøbe til. Derefter skal en bruger med delete rettigheder slette den oprindelige fil.

Men det er nok ikke en heldig konstellation, da der kan opstå uheldige situationer, hvor en bruger eks. kopierer en fil, og beder om at få den oprindelige slettet. Men at den forkerte "oprindelige" fil bliver slettet.

Så du er ude i noget "Pest eller Kolera" i dette tilfælde!

/Karser
Avatar billede bjarne_k Nybegynder
10. januar 2006 - 09:18 #2
Ja, det kan hurtigt blive problematisk, kan jeg se...

Men burde det ikke være muligt at forhindre sletning af mapper og kun mapper? Sådan at der er fuld rettigheder til filer, men at ingen kan slette hele mapper?

Er det i øvrigt muligt at sige, hvad der er god kutyme omkring brugernes rettigheder til en filserver?
Avatar billede bjarne_k Nybegynder
22. januar 2007 - 09:50 #3
lukker