Avatar billede snigeren Nybegynder
06. januar 2006 - 15:08 Der er 15 kommentarer og
5 løsninger

Hvordan laver man bedst sådanne type layout?

Nu har jeg efterhånden lavet mange forskellige designs til web. Men hver eneste gang jeg skal lave et design hvor der er indgår rammer omkring indhold har jeg problemer med at finde den perfekte løsning.

I nedenstående eksempel skal jeg have lavet rammer som vist, hvordan gøres dette bedst?

1. Jeg har prøvet mig frem med almindelige tabeller, hvor selve rammen får en farve. Men på denne måde skal man lave endnu en tabel indeni for at alle cellerne ikke også får farvede rammer.

2. Så har jeg prøvet med at lave et stykke .jpg med en pixel med den rigtige farve som så bliver strukket til de rigtige længder i de rigtige tabeller.

Men der må da være en smartere måde at lave den slags på? Det vil være til meget stor hjælp hvis nogen kunne komme med lidt feedback på mine 2 gammeldags metoder og eventuelt komme med et par nye.
Det sker indimellem at man har brug for at lave rammer omkring indhold og derfor vil jeg jo gerne lære en smartere måde =)

http://www.triodimenzionale.dk/misc/eksperten/layout.jpg

Håber nogen kan hjælpe stakkels lille mig =)

/Snig
Avatar billede slst Nybegynder
06. januar 2006 - 15:28 #1
Prøver at lave det!
Avatar billede snigeren Nybegynder
06. januar 2006 - 15:50 #2
Uhm, du behøver jo ikke lave lige præcis det jeg har vist på billedet, bare noget eksempel eller forklare hvordan jeg kan lave det er også fint =)
Avatar billede slst Nybegynder
06. januar 2006 - 15:55 #3
Ok... jeg har lavet et der ligner lidt men ikke helt i farverne! Jeg er lidt nybegynder men håber du syntes om det... http://www.xn--slot-jra.dk/test.htm <-- der ligger den!
Avatar billede slst Nybegynder
06. januar 2006 - 15:55 #4
Ok... jeg har lavet et der ligner lidt men ikke helt i farverne! Jeg er lidt nybegynder men håber du syntes om det... http://www.xn--slot-jra.dk/test.htm <-- der ligger den!
Avatar billede slst Nybegynder
06. januar 2006 - 15:56 #5
Men jeg kan ikke svare nu hvis du har spørgsmål! Først i aften! Og hvis det er godt nok giver du så ikke et lille point?!
Avatar billede snigeren Nybegynder
06. januar 2006 - 16:10 #6
uhm, i dreamweaver ser det lidt sjovt ud, hvordan fungerer det? Jeg har lige smidt et screenshot med, det ser ud som om der mangler starten på et par tags,..
http://www.triodimenzionale.dk/misc/eksperten/layout2.jpg
Avatar billede slst Nybegynder
06. januar 2006 - 16:47 #7
Her er en lille guide! <table> opretter tabellel og derefter skal der <tr> på som også betyder linieskift kan man sige i en tabel. For at sætte den boks med ting i skal <td> på og alle skal afsluttes med </td>, </tr> og </table> Her er lige en lille oversigt!

<table>
<tr><td>Tekst1</td><td>Tekst2</td></tr>
<tr><td>Tekst3</td><td>Tekst4</td></tr>
</table>

Der vil se sådan ud

Tekst1 Tekst2
Tekst3 Tekst4

Og i koden mangler der ikke start-tags det er nemlig bare <td style="border: 1 solid black"> Og border er kanten rundt så det er nærmest det samme som <td> bare med kant!
Avatar billede slst Nybegynder
06. januar 2006 - 17:31 #8
Se også http://www.eksperten.dk/artikler/10 for tabeller!
Avatar billede olebole Juniormester
08. januar 2006 - 23:08 #9
<ole>

Nej, det er en skidt idé ... men kan du overtale Admin til at slette netop den artikel, ville det være en stor fordel for alle!  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede snigeren Nybegynder
09. januar 2006 - 17:25 #10
øh ja ok jeg kender godt til tabeller,.. mest bare om der var en anden smart måde at lave den slags på... ville gerne slippe for det tabel-helvede. Men det er måske ikke muligt sådan lige?
Avatar billede slst Nybegynder
09. januar 2006 - 18:03 #11
Hvad er det for et tabel-helvede det er da sjovt...
Avatar billede snigeren Nybegynder
09. januar 2006 - 23:31 #12
uhm,.. næ tabeller er øv :P
Men du/I kender så ikke noget til andre måder at opbygge et sådanne layout?
Avatar billede roenving Novice
10. januar 2006 - 00:50 #13
Hvad dælen skulle der lige pludseligt være blevet galt med tabeller ?-)

Bortset fra de mylliarder af tågehorn, der ikke aner det første om html-kodning, men alligevel fører sig frem med tåbelige påstande, som nærmest kan sammenlignes med at det er dumt at bruge andet end en 4-hjuls-trækker, også hvis man skal transportere gamle tante Magda fra Rådhuspladsen til Vestergade ...

-- men din layout-skitse stiller en masse spørgsmålstegn:

-- hvad og hvor skal der være indhold ?-)

-- skal den sorte bjælke være et banner eller er der andet indhold ?-)

-- er det meningen, at den venstre spalte (der, hvor der ingen ramme er !-) skal indeholde noget, og i så fald hvad for en slags indhold ?o]

-- og er din skitse en fast højde, som aldrig vil blive overskredet eller kan f.eks. de markerede bokse have andre dimensioner (specielt højder ?-)
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2006 - 01:01 #14
Hej Jes. Jeg har her til aften foretaget en CoAdmin-anmeldelse af mig selv ... kunne jeg få dig til at kikke på den og komme med en kompetent betragtning i det pågældende spm?  ;o)
Avatar billede slst Nybegynder
10. januar 2006 - 14:15 #15
Nej... jeg kender ikke andre måder at lave det design på end med tabeller... men en artikel med layout uden tabeller findes på http://exp.dk/artikler/230 men kan ikke selv få den til at virker :C
Avatar billede snigeren Nybegynder
10. januar 2006 - 16:39 #16
Hej roenving... jow ser du =)

1. indhold:
- Jeg har tænkt at venstre spalte skal indeholde et billede der evt. skifter hver gang man kommer til siden (forsiden).
- Midterspalten skal på forsiden være en nyheds dims hvor de vigtigste nyheder står. Det vil blive sådan at den skal hente de første 200-300 tegn i hver nyhed og smide et "læs mere" link på der fører hen til en nyhedsside.
- I højre side øverst vil der være en lille mini kalender der fortæller et par ting hvad der sker hver uge.
- Højre side nederst vil være en info boks hvor man kan trykke på en knap for at tilmelde sig hold undervisning (det er en salsa hjemmeside).

2. Den sorte bjælke i toppen bliver bare et billede, der altid forbliver ens.

3. Højden er ikke nødvendigvis den samme hele tiden det der er vigtigt er at midter rammen slutter i bunden samme sted som den nedeste højre ramme.

/Snig
Avatar billede snigeren Nybegynder
20. januar 2006 - 16:45 #17
uhm,.. jeg har bare lavet det med standard tabeller nu med en .bordertop og .borderbottom i normalt css... håber det er godt nok og forståeligt for alle browsere
Avatar billede snigeren Nybegynder
15. juli 2007 - 15:05 #18
endnu et af de utallige spørgsmål jeg ikke får lukket nu går jeg lige dem alle igennem og lukker,.. slst får bare points her selvom roenving og olebole oxo har blandet sig i kampen, der var ikke et svar håber det er ok og i stadig vil hjælpe mig en anden gang =)
Avatar billede olebole Juniormester
16. juli 2007 - 11:31 #19
- anytime  ;o)
Avatar billede roenving Novice
18. juli 2007 - 14:19 #20
;-)