Avatar billede Mathias5148 Nybegynder
04. januar 2006 - 17:47 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hjemme server

Hej,

jeg vil have sådan at folk kan skrive [IP]:1234 også får de adgang til en index på min computer (hvis den er tændt) jeg har Windows XP home

mit internet er trådløs så jeg ved ikke om det giver problemer

Jeg bruger esenet(esenet er på esbjerg mange kender det som webspeed fra tdc)
det kommer igennem og Linksys Wireless-G Broadband Router        WRT54G

her er en billed af "ipconfig" (sender link til billed når spm er oprettet)
Avatar billede Mathias5148 Nybegynder
04. januar 2006 - 17:48 #1
Avatar billede allanfo Praktikant
04. januar 2006 - 17:54 #2
Først og fremmest skal du kontakte din udbyder (esenet) og få en Fast IP. Således kan du sikre dig, at du altid har den samme IP-adresse.

Dernæst skal du installere en server på din PC. F.eks. Apache til windows. Den nyeste version er meget nem at håndtere.

Og sluttelig skal du åbne port 80 i din router, og route den til din interne IP-adresse (f.eks. 198.162.0.1).

Og dit index skal placeres i en mappe for sig. Så peger du Apache på denne mappe, og så skulle det køre. Jeg bruger selv det samme her, med den forskel at jeg har en gammel maskine stående i et skab, og agerer server.
Avatar billede allanfo Praktikant
04. januar 2006 - 17:55 #3
Jeg kan se, at den interne adresse du skal route til er 192.168.1.100.
Avatar billede allanfo Praktikant
04. januar 2006 - 17:56 #4
Med fast IP kan du også erhverve dig et domænenavn, som du kan pege på din server.
Avatar billede Mathias5148 Nybegynder
04. januar 2006 - 18:00 #5
Jeg har en fast ip adresse og jeg kan ikke finde ud af at åbne for port 80 (hvis den ikke er åben)
Avatar billede allanfo Praktikant
04. januar 2006 - 18:10 #6
Tast 192.168.1.1 i din browser. Det skulle gerne være din router. Så skal du bruge det brugernavn og password, du har indstillet din router til (eller producentens standard-brugernavn og pass, hvis du ikke har ændret det). Så skulle du gerne kunne klikke dig frem til en side, hvor diverse portnumre skal kunne forwardes til din pc.
Avatar billede Mathias5148 Nybegynder
04. januar 2006 - 18:25 #7
Avatar billede Mathias5148 Nybegynder
04. januar 2006 - 18:26 #8
jeg kan ikke helt forstå hvad du mener ..(desværre)
Avatar billede Mathias5148 Nybegynder
04. januar 2006 - 18:43 #9
(altså jeg kan ikke forstå hvad du mener med postnumre)
Avatar billede allanfo Praktikant
05. januar 2006 - 02:13 #10
Det er lige præcis det billede du skal bruge. Du skal skrive Start 80 og End 80, Both, og 192.168.1.100. 80 er portnummeret (ikke posTnummeret), som HTTP (dvs. internet som denne side) sendes igennem. Og hak i 'enable'

Start og End angiver en række porte, her er vi kun interesseret i port 80. 192.168.1.100 er den interne adresse, som din router giver din PC. Routeren overtager din IP-adresse, som du fik af din internetudbyder, og giver lokalnetværks-adresser til de PCer der er tilsluttet routeren.

Nu vil alle forespørglser, som kommer udefra, rettet mod port 80 (og kun denne), blive viderestillet til din PC, i stedet for at ende blindt i routeren.

Der er 65535 porte i din PC. Mange af portnumrene er reserveret til forskellige typer kommunikation, f.eks. er port 21 reserveret til FTP. Andre er til Mail, Ping og meget andet.
Avatar billede Mathias5148 Nybegynder
05. januar 2006 - 18:57 #11
og nu trin 2

jeg har fået den til at gøre det der med 80

men nu skal jeg bare have Apache  til at virke...ved nemlig ikke hvordan man gør..jeg har også prøvet med EasyPHP (der er Apache i) men den virker ikke når man taster http://[IP]/index.htm

jeg forstår ikke en brik...men vender tilbage hvis jeg selv finder ud af det :)
Avatar billede allanfo Praktikant
05. januar 2006 - 19:00 #12
Der er en konfigurationsfil, som du skal ændre i med notepad. Heri skal du angive den mappe, som serveren skal serve fra. Heri skal selvfølgelig være den index.htm, som du ønsker at vise.
Avatar billede Mathias5148 Nybegynder
05. januar 2006 - 20:44 #13
Tak for hjælpen :-)
Avatar billede allanfo Praktikant
06. januar 2006 - 02:59 #14
Bare i orden. Skriv bare videre i dette spørgsmål, hvis der er mere.
Avatar billede Mathias5148 Nybegynder
20. januar 2006 - 21:44 #15
Okay jeg skal nok skrive videre i dette spørgsmål

(Det er da helt utroligt så langtid jeg var om at se dit svar :P )