Avatar billede mik789 Nybegynder
04. januar 2006 - 12:02 Der er 1 kommentar og
1 løsning

xml uden dtd/xsd funger fint

Jeg troede at et xml dokument krævede enten en dtd elle en xsd for overhovedet at kunne vises i en browser, men se her: https://e-learn.sdu.dk/bbcswebdav/courses/aq_test/BBsoeg/Arbejdsopgave/Se_brugsanvisningerne_her/Dokumenthaandtering-linke_til_dokument_eller_mappe_i_content_systemet.xml

Dette er en tilfældig instruktion vedr. en e-læringsportal. Alle instruktionerne er lavet i xml og tilsyneladende er der kun en henvisning til style dokumenet (xsl), ingen henvisning hverken til dtd eller xsd. Tjekker man med W3C validatoren får man at vide at der en fejl (den manglende dtd), men også at dokumentet faktisk parses som xml, og det vises fint i IE såvel som i Firefox.

Er det OK practice? Det gør jo alting meget nemmere...
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2006 - 12:28 #1
Der er ingen problemer i at have XML dokumenter uden DTD/Schema - men hvis de er en del af et system, er det jo rigtig smart at have en fast defineret struktur for hvad der må/kan bruges. Hertil er DTD'er og Schemaer gode - specielt hvis et program skal kunne finde ud af om et dokument er gyldigt eller ej.

/CS
Avatar billede mik789 Nybegynder
04. januar 2006 - 13:44 #2
greystate> det forstår jeg. Det er vel egentlig som med html dokumenter med eller uden en korrekt doctype erklæring. Browserne kan sagtens vise dem uden, men hvil man være sikker på at style- og evt. scriptelementer vises korrekt er en DTD/et Schema en sikkerhed.

Et af argumenterne for at bruge xml på nettet har jo været at de er så hurtige at parse og dermed vise i browseren. Hvis det kun drejer sig om en enkeltstående dokument er det rart at vide at man ikke nødvendigvis skal definere et Schema.