Avatar billede miss-g Seniormester
31. december 2005 - 00:18 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Fjerne rester af Apache?

Jeg havde først installeret Apache under C:/Programmer og lavede så nok den fejl at jeg bare slettede mappen igen, da jeg ikke kunne se nogen uninstall.exe.  Har nu fundet ud af at jeg kan fjerne apache under kontrolpanel/tilføj-fjern programmer, men der figurerer den naturligvis ikke mere.

------

Jeg vil så installere Apache under c:/ men det bliver til Apache2, så den betragter systemet som der er 2 servere installeret, og det kan vi jo ikke have - skal kun bruge 1.

Jeg har så fjernet installationen igen via tilføj-fjern programmer. Installeret under c:/Programmer hvor det lå først - igen fjernet via tilføj-fjern.

Så skulle jeg mene at al Apache server er fjernet, men nej. Når jeg så atter installerer under c:/ bliver det igen apache2.

Under tjenester ser jeg kun apache2, når den altså er installeret.

Hvordan fjerner jeg alle spor af apache?
Avatar billede strych9 Praktikant
31. december 2005 - 00:46 #1
du geninstallerer apache, og så fjerner du den på den rigtige måde gennem tilføj/fjern programmer.
Avatar billede strych9 Praktikant
31. december 2005 - 00:47 #2
sorry!
jeg havde ikke læst ordentligt
men jeg tror nu at du i første omgang har installeret apache 1.3 og nu forsøger med 2.0, så prøv at geninstallere 1.3
Avatar billede miss-g Seniormester
31. december 2005 - 00:48 #3
Det har jeg jo allerede gjort - som beskrevet ovenover *S*
Avatar billede miss-g Seniormester
31. december 2005 - 00:48 #4
Og også den version jeg oprindelig havde unstalleret under c:/programmer ...
Avatar billede strych9 Praktikant
31. december 2005 - 00:49 #5
hmm det lyder da underligt.. prøver lige at genskabe det her. Tager lige 10 minutter.
Avatar billede miss-g Seniormester
31. december 2005 - 00:51 #6
Er der noget registry der skal fjernes.... har ikke forstand på det...
Avatar billede miss-g Seniormester
31. december 2005 - 00:54 #7
Har også prøvet den her:

Log in as Administrator
Right click on My Computer and select Manage
Navigate to Services and Applications->Services
Right click on Apache and select Properties
Under the Startup type, choose Disabled and click OK
Right click on Urchin Scheduler and select Properties
Under the Startup type, choose Disabled and click OK
Start the registry editor: Start->Run->regedt32.exe
Open the HKEY_LOCAL_MACHINE window
Navigate to System->CurrentControlSet->Services
Single click on the Apache folder and hit the Delete key
Single click on the urchind folder and hit the Delete key
Close the Registry editor and save your changes
Reboot your system

------------------------------------

Men der ligger ikke nogen mappe der hedder Apache
Avatar billede strych9 Praktikant
31. december 2005 - 00:55 #8
Jeg har lige installeret Apache 2.0.55 på en ret blank winxp, og som standard lægger den sig i C:\Programmer\Apache Group\Apache2\
Er det samme version du har installeret?
Avatar billede miss-g Seniormester
31. december 2005 - 00:58 #9
Jeg havde installeret samme sted - men version apache_1.3.29-win32-x86-no_src.exe

Jeg slettede så mappen - og har efterfølgende installerede samme version igen - samme sted, og derefter fjernet den via tilføj/fjern programmer.
Avatar billede miss-g Seniormester
31. december 2005 - 00:58 #10
Og alligevel bliver det apache2, når jeg installerer en nyere version på c:/
Avatar billede miss-g Seniormester
31. december 2005 - 01:08 #11
Jeg prøver også nogle af de her kommandoer i KØR, men puteren finder ikke noget der hedder apache.

Jeg må nok hellere lige prøve at genstarte og se om det er det som skal til. Noget hukommelse relateret...
Avatar billede strych9 Praktikant
31. december 2005 - 01:12 #12
Nu har jeg installeret og afinstalleret Apache i een uendelighed.
Nu her til sidst har jeg så prøvet at gøre som du har gjort:
Installeret Apache 1.3
Stoppet servicen
Fjernet mappen med Apache i
Forsøgt at køre installer til v1.3 igen, og her er så det sjove: Den giver ikke mulighed for at installere en ny apache parallelt, men derimod beder den om enten at få lov at reparere installationen eller fjerne den.

Er du helt 110% sikker på at det er samme installer der er kørt begge gange?
Avatar billede miss-g Seniormester
31. december 2005 - 01:19 #13
C:/programmer - her har jeg installeret apache_1.3.29-win32-x86-no_src.exe
C:/ - her har jeg installeret apache_2.0.55-win32-x86-no_src.exe

Så jo jeg har haft 2 forskellige versioner, og fjernet dem begge via tilføj/fjern de sidste gange. Nu har jeg så lige genstartet og atter installeret apache_2.0.55-win32-x86-no_src.exe på C:/ men mappen det hele ligger i kommer til at hedde apache2, som om der ligger en apache i forevejen et sted i systemet, men det gør der altså ikke.

Jeg har set i registry - ingen apache, jeg har set i tjenester - ingen apache, og på tilføj/fjern - ingen apache. SÅ umiddelbart skulle jeg mene at alt er væk INDEN jeg installerer en ny version på C:/
Avatar billede miss-g Seniormester
31. december 2005 - 01:20 #14
Men ellers må jeg vel bare leve med at den hedder apache2 - i monitor har jeg kun 1 server, så det kan nok ikke være anderledes.
Avatar billede strych9 Praktikant
31. december 2005 - 01:25 #15
jeps jeps den gamle apache 1.3 er såmænd væk.
Det er normalt at apache 2.0 og 2.2 installationer installeres i en mappe der hedder apache2.
Det er fordi 1.3 og 2.x netop godt kan eksistere på samme computer. I lang tid var 1.3 den stabile mens 2.x var den man udførte eksperimenter på. Det fungerer fint så længe de ikke begge benytter port 80.

Et lille tip iøvrigt: Hvis du vil have Apache + PHP5 + MySQL + et admin interface på i en samlet pakke som er let at have med at gøre, så brug denne her: http://www.wampserver.com/en/index.php
Avatar billede miss-g Seniormester
31. december 2005 - 01:27 #16
Ok - umiddelbart har jeg selv hentet tingene adskilt.... Kører efter vejledning fra en bog *G*

Tak for hjælpen og forklaringen.
Avatar billede strych9 Praktikant
31. december 2005 - 01:36 #17
mjaeh.. wampserver = dovenskaben længe leve =)
det kan da nok godt være lærerigt selv at sætte det op een gang, men i længden er wamp sgu smart og meget tidsbesparende. Det fungerer godt og dokumentationen til det er glimrende, så det skal du ikke være bange for at kaste dig ud i.