Avatar billede Jman Praktikant
25. april 2001 - 10:29 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Arcus scanner på Mac os 8.5.1

Hej med Jer!
Jeg er stødt på et problem, som jeg ikke hidtil har hørt om før og derfor søger jeg ekspertise rundt omkring.

Jeg har en DTPer som ikke kan scanne RGB på sin Arcus. Hun kører system 8.5.1 med Fotolook 2.9. Jeg havde bedt hende tjekke alle indstillinger var i orden ved at stille scannerindstillingerne som hvis hun skulle scanne i S/H og derefter ændre \"black & white\" til \"Color RGB\".
Og så kommer der en fejl meddelelse:
“A calibration error has occurred or the scanner lamp has failed. Make sure the calibration hole of the transparency frame is not covered and try again. If the problem persist, note the error number and contact your supplier. 82200000 “

Problemet er KUN med scanning af RGB. Efter en hurtig rundspørge herude viser det sig, at der faktisk er 3 andre, der har samme problem....
Håber en af Jer kan hjælpe i denne sag
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. april 2001 - 10:39 #1
Dengang jeg købte styresystemet MacOS 8.5, fik jeg en gratis CD med MacOS 8.6. Så det er sikkert en fejl i styresystemet.

/per
Avatar billede ajh Nybegynder
25. april 2001 - 10:40 #2
Hej

Det lyder godt nok mærkeligt... nu er jeg ikke den store ekspert i scannere eller noget så det jeg vil foreslå er at gå på www.macbruger.dk, de har et forum hvor der er mange kvalificerede mac-folk :o)

...jeg ved ikke hvor mange der er på eksperten :)

mch
Anja
Avatar billede Jman Praktikant
25. april 2001 - 10:46 #3
hoejrup: Ja, men system 8.6 kræver en chip-opdatering fra AGFA (firmwareopdatering)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. april 2001 - 11:04 #4
superior> Det lyder ikke særligt smart, at du ikke kan indlæse en ny firmaware i scanneren via noget software. Det er faktisk en meget dyr scanner, så det er utroligt at de ikke har lavet den bedste løsning. AGFA Arcus har efterhånden en del år på bagen, så jeg ville investere i en ny tidsvarende scanner. Du må tænke på at levetiden for computer hardware højst er 3 år.

Her er der et link, så du kan lære alt om scannere:

http://www.caere.com/scanners/tips/tips4a.asp

/per
Avatar billede Jman Praktikant
25. april 2001 - 11:05 #5
ja, det kan vi kun blive enige om - men det er ikke mig der sidder på mulvarpeskindet på min arbejdsplads :)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. april 2001 - 11:25 #6
superior> Selvom du ikke sidder på mulvarpeskindet, så kan du stadigvæk påvirke din arbejdsgiver i en positiv retning. Med mindre økonomien er meget anstrengt i forvejen. I skal nemlig kunne levere varen til kunden.

/per
Avatar billede Jman Praktikant
25. april 2001 - 11:47 #7
Det har du ret i, men her er der tale om indkøb af 22 scannere, hvis ikke problemet kan løses på anden vis - Og vi kan stadig levere varen idet vi har store professionelle scannere, der sagtens kan scanne 4F
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. april 2001 - 12:20 #8
Ok, så kan I bare skrotte de gamle AGFA Arcus scannere.

I dag kan du faktisk få meget billigere scannere, der sagtens kan levere en kvalitet svarende til den gamle AGFA Arcus. Så du skal sammenligne prisen på en firmware opdatering, og prisen på køb af nye tidsvarende scannere. Samt tage højde for den tekniske rest levetid på de gamle AGFA Arcus scannere.

/per
Avatar billede Jman Praktikant
25. april 2001 - 12:42 #9
jeg tror bare ikke det er løsningen - for det drejer sig om 3 af ca. 30 brugere, der har problemet
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. april 2001 - 13:23 #10
Prøv at tage en scanner fra en computer der laver fejlen, og flyt den over på en fejl fri. Hvis problemer flytter med, så skal scanneren til reparation.

/per
Avatar billede Jman Praktikant
25. april 2001 - 13:24 #11
hmmmm - vi tænker meget ens!!!
MEN det er lidt svært i dette tilfælde, da DTPerne sidder på forskellig kontorer rundt i landet.. Hun har kun en Mac, der hvor hun sidder
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. april 2001 - 14:15 #12
superior> Tak! Så bliver du sikkert nød til at tage bilen, og kører en lille tur. Du kunne f.eks. vælge den korteste tur. Jeg har anvendt Mac siden 1991, så jeg kender computeren rimelig godt.

/per
Avatar billede Jman Praktikant
25. april 2001 - 14:47 #13
hæhæ :) jeg skal poste et svar når jeg finder en løsning...
Avatar billede Jman Praktikant
10. maj 2001 - 14:28 #14
lukker