Avatar billede henninghabor Nybegynder
16. december 2005 - 16:28 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til forbedring af sporge-jorgen.dk

Hej,

Nu har jeg haft http://sporge-jorgen.dk i 1½ år og jeg kan ikke rigtig få aktivitet i gang på siden.

Jeg har meldt siden til en masse søgemaskiner og har da også tjent lidt håndører på annoncer, men jeg vil gerne have at flere deltager i debatten og skriver artikler.

Hvad gør jeg forkert og hvad skal jeg lave om?
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
16. december 2005 - 17:03 #1
tja på trods af at jeg bruger nettet daglig til problemløsning og lignende må jeg indrømme at jeg aldrig har hørt om din side. Mon ikke det var en ide at smide nogle penge efter reklame eller PR ?

Siden er vel som sådan fin nok. Kan ikke lige finde nogen kritikpunkter
Avatar billede apo Praktikant
17. december 2005 - 12:30 #2
Du bør arbejde mere med din brug af farver; Der er for stor kontrastforskel mellem den hvide baggrund og den sorte og mørkerøde, der går igen på dine sider (Hvilket gør at den besøgendes øjne hurtigt bliver trætte af at se på siderne - Ikke godt).

Dernæst bør du skabe mere luft mellem teksten, bl.a. i rubrikkerne på forsiden; Det ser for kompakt og for komprimeret ud. Teksten står al for tæt på 'rammerne', hvilket gør at man (jeg) ikke har lyst til at læse mere end nødvendigt.

Det samme gælder for din artikel- og nyhedsside. Overskrifterne/linkene står for tæt samlet (Igen mangler der luft og overskuelighed).

Prøv at arbejde lidt med ovenstående :-)
Avatar billede apo Praktikant
17. december 2005 - 12:38 #3
... Ikke at ovenstående nødvendigvis vil få dit besøgstal til at eksplodere, men dine besøgende vil i al fald få en mere behagelig visuel oplevelse af dit site; Hvilket kan være medvirkende til at de opholder sig længere på dine sider - Det skader jo aldrig.

Dernæst bør du, hvis du ikke allerede har gjort det, arbejde på at søgemaskineoptimere (SEO) dit site. Er du tilmeldt dmoz.org? Det er vigtigt at være placeret der af hensyn til din placering i de forskellige søgemaskiner (Især Google lægger vægt på om et site står listet der).

Læs artiklerne om søgemaskineoptimering af Bufferzone o.a. Der står mange gode fif og tips :-)
Avatar billede apo Praktikant
17. december 2005 - 12:39 #4
Avatar billede apo Praktikant
17. december 2005 - 13:30 #5
Jeg har kigget lidt nærmere på dit site, og dets indhold.

- Søgemaskiner/reklamekampagner lokker dine besøgende til sitet.
- Et visuelt flot site/et godt struktureret layout giver dine besøgende lyst til at undersøge sitets muligheder.
- MEN... Det er indholdet der skræmmer dem væk igen, eller får dem til at vende tilbage igen og igen.

Jeg mener at du er nød til at arbejde med følgende, hvis du vil have flere besøgende og hvis du vil have at de skal vende tilbage:

Søgemaskineoptimering
- Læs artiklerne om søgemaskineoptimering, og følg rådene deri. Tilmeld dig www.dmoz.org (der er ingen garanti for at dit site bliver optaget)

Visuelt/layout
Gør dit site mere overskueligt, og dermed mere behageligt for dine besøgende at besøge.

Indhold
Når dine besøgende ikke medvirker til at skabe indhold på sitet, bliver du nød til selv at skabe dette. Bliv ved med at give de besøgende du har det indhold de søger
Avatar billede henninghabor Nybegynder
27. december 2005 - 16:39 #6
Hej mcp_dk,

Tak for din hjælp. Du har ret - Jeg har slet ikke reklameret for siden og jeg har tænkt på at jeg skal have købt noget reklameplads, f. eks. på Ekstra Bladet eller BT. Desværre har midlerne hertil ikke rakt så langt endnu, men det skal nok komme. :)

Ligger du et svar?
Avatar billede henninghabor Nybegynder
27. december 2005 - 16:47 #7
Hej apo,

Tak for dine svar.

17/12-2005 12:30:57>> Jeg er gået i gang med en ny version af siden, hvor baggrundsfarverne er lyse og teksten er mørk. Dermed undgår jeg alt for store kontraster.

Jeg har ændret forsiden, så teasers står i en boks. Dog er padding kun 5px. Endvidere har jeg ændret lidt i måden hvorpå forum, artikler og nyheder fremstår på deres respektive sider.

17/12-2005 12:38:42>> Jeg har hermed tilmeldt siden dmoz.org og læser i den kommende tid ovenstående artikler om søgemaskineoptimering. :)

17/12-2005 13:30:17>> Jeg prøver med den nye side at gøre overskueligheden og designet mere simpelt. Når jeg er færdig må du gerne løbe det igennem. :)

Jeg forsøger også at komme med inputs på siden, f. eks. nye artikler, men jeg skal bare lige først researche på nogle emner inden jeg får flere artikler op.

Endvidere har jeg tænkt på at lave en slags tema side, hvor jeg f. eks. hver måned tager et nyt emne op. Her vil jeg så gå i dybden om månedens emne. Lyder det lige som en god ide??? ;)

Ligger du et svar?
Avatar billede apo Praktikant
27. december 2005 - 19:04 #8
Målrettet annoncering kan du f.eks. læse mere om her: http://adwords.google.com/ (De samme annoncer, du gør brug af på dit eget website).

Velbekomme :-)

Du kan også læse en gratis SEO-guide Guide til søgemaskineoptimering) her:
http://www.solutions2buy.dk/seo-guide.html

Temaer lyder fornuftigt. Hvis du tager nogle aktuelle/interessante emner op, en gang om måneden, tror jeg at du er på rette vej. Hvis du samtidig annoncerer og får søgemaskineoptimeret dit site (så folk kan finde dig), burde du på et tidspunkt få samlet en fast brugerskare - Der muligvis også ønsker at bidrage til sitet.
Avatar billede henninghabor Nybegynder
30. december 2005 - 11:27 #9
Hej igen,

Så er jeg blevet færdig med det nye design. Gider du lige ta' et kig på det? http://sporge-jorgen.dk.

Flere points ka' gives hvis nødvendigt. :)
Avatar billede apo Praktikant
30. december 2005 - 16:56 #10
Tak for points :-)

Det nye design er mere overskueligt, hvilket er positivt, men... Jeg er ikke så begejstret for den nye gennemgående farve; Det hele ser en smule farveløst/ensfarvet og 'blegt' ud nu.

Jeg ville foretrække at dit logo (sporge-jorgen.dk) havde en anden og mere fremtrædende farve - Nu hvor du har ændret logo-baggrunden til hvid.

Samtidig synes jeg at dine nye, og kraftigt forbedrede, rubrikker (Med meget bedre plads til teksten) mangler farver: Du kan evt. give rammerne hver sin faste farve alt efter hvilken kategori der er tale om (Nyhed, artikel eller forum-indlæg). Farverne på rubrik-rammerne skal gerne gå i samspil med farven på logoet.

Jeg synes også at der mangler nogle ikoner (I rubrikkerne) der repræsenterer de enkelte kategorier; I det hele taget mangler der lidt grafik på siderne, der kan give sitet lidt liv og visuelt indhold. Der skal 'ske noget' grafisk uden at det går over i at blive et blinkende grafik-cirkus - Hvis du ved hvad jeg mener?
Avatar billede apo Praktikant
30. december 2005 - 17:05 #11
BTW... Blindt link: http://sporge-jorgen.dk/information/

Logo: Der mangler også et egentligt grafisk logo, der kan supplere dit tekst-logo (F.eks. et billede af en 'Spørge-jørgen').
Avatar billede henninghabor Nybegynder
30. december 2005 - 17:09 #12
Hey apo,

Jeg ved godt hva' du mener - I tidligere versioner var der også nogle små ikoner, der symboliserede hvilken sektion man var i. Desværre er jeg ikke den store grafikhaj, så disse var med tilladelse taget fra en anden hjemmeside.

Jeg vil gerne ha' ikoner igen, men denne gang vil jeg være lidt mere kritisk og researche inden jeg ligger nogle tilfældige op. :)

Det med farverne til hver sektion: Kanon ide som jeg vil arbejde lidt videre på. Det samme vil jeg gøre med logoet.

Endnu engang mange tak for hjælpen. Godt nytår.
Avatar billede apo Praktikant
30. december 2005 - 17:37 #13
Velbekomme, og godt nytår til dig :-)

Grafikken kan ofte være en svær nød at knække hvis man ikke er den store grafiker (hvilket jeg bestemt ikke kan prale af at være). Men hvis man arbejder lidt frem og tilbage med grafikken kan selv den største 'grafik-mongol' alligevel ende med at lave noget der er ret pænt, og passer til resten af designet.

Du kan jo lige poste et spørgsmål i denne kategori, når du er kommet videre med design osv. Så vil jeg følge med i udviklingen af sitet :-)