Avatar billede skrepee Nybegynder
16. december 2005 - 11:32 Der er 3 kommentarer

Grandstream 486 bag linksys router problem

Hej Alle

Jeg har følgende opsætning: webspeed-modem - linksysrouter - pc & grandstream 486 i hver sin port i routeren.

Alt er aktiveret hos webspeed. Jeg har forbundet G486 via WAN indgangen. Jeg har forwardet de nødvendige porte ifølge telefin til G486.

Mit problem er følgende: Jeg kan ringe ud med telefonen og det fungerer glimrende. Problemet er at når folk ringer til mig kan jeg ikke høre hvad de siger, men de kan høre mig. Jeg tænker at det kan være et af følgende problemer:

- indstilling af G486 (er opsat til dhcp og som bridge, der er billeder af konfigurationsbilledet som jeg ser det når jeg accesser G486 på side 15 i manualen på www.grandstream.com under det valgte produkt)
- at kablet skal i lan i stedet for i wan på G486
- noget helt 3. fordi jeg ikke fatter en pind!

Nogle der kan hjælpe???
Avatar billede langbein Nybegynder
25. december 2005 - 01:41 #1
Hei ! Bruker 2 stk G486 og det fungerer bra ! Noe av det problemet som gjelder for ip telefoni det er at de forskjellige leverandørene av termineringstjenester bennytter forskjellige kommunikasjonsstandarder, slik at et svar som er rett for en leverandør ikke behøver å være rett for en annen.

Når den problemstillingen som du nevner dukker opp så pleier det normalt å være et router problem, dvs at de riktige portene ikke er forwardet. Hvis du går inn i det web baserte grensesnittet til G486 (dette må du gjøre via lan ingangen på G486) så vil du kunne se hvilke to porter G486 er satt opp til å arbeide med. Det er en port for selve sip funksjonen (oppkopling) og en for stemmeoverføringen. Begge disse må være satt rett opp i forhold til de portene som er forwardet.

Erfaringen med G486 er ellers meget god. Har også brukt et Sipora adapter. Mulig Sipura her en liten anelse bedre lyd, men G486 er eller meget enkel og robust i bruk. Man bør ikke benytte lan porten til annet enn konfigurering ettersom troughput er for dårlig. Jeg har ellers hele tiden  hatt mine G486 satt opp i routing mode. (Vil tro at det er fornuftig ettersom "routere" som er satt opp til å kjøre i bridge mode erfaringsmessig kan komme til å kjøre litt "merkelig".)

"indstilling af G486 (er opsat til dhcp og som bridge," Her ville jeg ha valgt som router og med dhcp og så ville jeg ikke brukt lan inngangen til annet enn til konfigurering.)
Avatar billede langbein Nybegynder
25. december 2005 - 02:47 #2
Her fant jeg vel faktisk konfigureringsbildet:

https://www.telefin.dk/help/286/286.html

De viktigste innstillingene er:
1. local SIP port:
2. local RTP port: (lydoverføring.)
3. NAT Traversal: (STUN/ikke STUN, her kan det være aktuelt å prøve begge deler.)

Noen ganger så skal man forwarde de to portene, noen ganger skal man ikke forwarde dem. Noen ganger så skal STUN benyttes, noen ganger så skal den ikke benyttes. Ved å variere disse 3 parametrene så har jeg da klart å få G486 til å fungere mot en hel del forskjellige leverandører i innland og utland. Ingen problemr så langt.
Avatar billede langbein Nybegynder
25. december 2005 - 02:48 #3
Ups .. feil modell ?? "HandyTone 286" ?? Min heter ellers 486 og konfigureringen ser da ganske identisk ut.