Avatar billede nickern Nybegynder
14. december 2005 - 20:03 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Er dette lovligt?

Hejsa

Jeg har kigget lidt på http://www.gratis-ting.dk 's kildekode. SÅ har jeg så ændret koden lidt så jeg nu har dette resultat:
http://www.shoplisten.frac.dk/test/standard_line_236.htm
Er det lovligt ? For kan jo egentligt ikke se en copyright på deres side?

Og så må I gerne lige sige om det er brugervenligt og pænt?
Avatar billede udvikler Nybegynder
14. december 2005 - 20:07 #1
Du skal dog først lige spørge dem om du må bruge det, ellers er det ikke lovligt om der er copyright eller ikk!
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
14. december 2005 - 20:08 #2
øhh nej det er ikke pænt siden har broken images og en masse andre fejl!

det er en OM´er !!!

:]

PS! det er bedre og mere lærerigt at programmere sin egen side istedet for at plagiere som du gør i dette tilfælde (det er heller ikke lovligt).

mvh
Mads
Avatar billede weblex Nybegynder
14. december 2005 - 20:11 #3
Avatar billede jokkejensen Novice
14. december 2005 - 20:12 #4
Det er ikke ulovligt på nogen måde at tage html og javascript fra andre sider..

Grafik derimod kan sagsanlægges..

MEn html er frit for alle..
Avatar billede jokkejensen Novice
14. december 2005 - 20:12 #5
weblex -> det referere på ingen måde til html..
Avatar billede weblex Nybegynder
14. december 2005 - 22:21 #6
Jeg er på ingen måde ekspert på dette område, men jeg synes det lyder utroligt, hvis man bare kan kopiere kildekoden fra en hvilken som helst hjemmeside og bruge som man lyster. Men måske har du ret...?`

Jeg har fundet et par andre links:

Se pkt. 3

http://dansk-it.dk/sw1372.asp

Eller denne her:

http://www.webtip.dk/artikler/ophavsret.php#ogsaaint
Avatar billede venturer Nybegynder
14. december 2005 - 22:27 #7
Ovenstående links gælder kun selve indholdet. Ikke den bagvedliggende kode. Jeg vil også umiddelbart være enig med jokke. Jeg kan heller ikke finde nogle copyrightbeskeder på gratis-ting siden.
Avatar billede jokkejensen Novice
14. december 2005 - 22:32 #8
Weblex >> jeg aner heller ikke noget om jura, men kan huske at have fået det fortalt på skolen for små 2 år siden.. Men meget kan ændre sig...

Men tænker man sig om, er det totalt ulogisk at man kan have rettigheder til lidt html, det er umuligt at sætte en grænse for hvornår det er ophavsrettigt beskyttet..

Jeg kan ikke på min side lave en tabel og sige andre ikke må lave en magen til, det ville være forkasteligt..

Der er selvfølgeligt på tekst, billeder, musik, film og hvad der ellers ligger på et sitet, men selve positioneringen af elementerne er i mine øjne ikke noget man kan tage rettigheder på..

MEn jeg kan også let tage fejl..

/JJ
Avatar billede doggy82 Praktikant
14. december 2005 - 23:01 #9
Lige meget om der står noget om copyright eller ej, har skaberen af et værk altid ophavsretten til det.

Men i mange tilfælde er det jo en vurderingssag om hvor vidt man har kopieret værket.

Men jo det er ulovligt at snuppe html/js fra andre sider. Ikke enkelt linier. Men ophavsmanden har ophavsret på sammensætningen.

Se dessuden www.dkpto.dk
Avatar billede doggy82 Praktikant
14. december 2005 - 23:06 #10
Se feks min side her http://dualweb.lassefernov.dk
Man må jo gerne kopiere enkelte linier osv.

Men det er sammensætning, den måde jeg har valgt at sætte elementerne sammen, som jeg har ophavsret på. Jeg har fået ideen til den sammensætning. Og det er dermed mit værk.
Avatar billede steen_hansen Forsker
14. december 2005 - 23:07 #11
Man kan ikke bare kopiere udseendet af en side og lave det til sit eget. Hvis gratis-ting.dk ønsker det, kan de få medhold i retten, og du kan blive dømt til at skulle betale vederlag. Og du skal med garanti fjerne din side.

HTML o.m.a. kan man ikke ophavsretsbeskytte, men det er så åbenlyst, "dit" design læner sig alt for meget op ad det oprindelige, at man må kalde det plagiat.

Kan du huske den sag med kronprinsens hjemmeside for 2-3 år siden?
Avatar billede zerocrash Nybegynder
23. december 2005 - 02:48 #12
Det vil være det samme som, at kopiere en tekst fra en bog og kalde den for sin egen og selvlavet, istedet for at vedlægge info om hvorfra teksten stammer - en litteraturliste.

At bruge HTML - er IKKE ulovligt. HTML er frit for alle, præcis som alle andre formater...
Avatar billede Hr. Thorsted Mester
18. januar 2006 - 21:33 #13
Lovligt eller ej, så er der da ikke meget ved at kopiere en anden side. så har man i hvertfald ikke "skabt" noget. Man kan tage nogle ideer fra flere forskellige sider og så sætte dem sammen på ens agen måde. Så har man "skabt" noget og alligevel sprunget over hvor gærdet er lavest.
Sådan ser det faktisk ud som om mange gør. Inkl. mig selv.
Mvh. C.J