Avatar billede bindeballe Nybegynder
13. december 2005 - 21:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Min 12Volt ligger på 13,24V - Sker der noget?

Hejsa.

Jeg har lige skiftet min gamle standard strømforsyning ud med en Chill Innovation CP-400P2, da jeg får et nyt grafikkort, som sluger lidt mere strøm.

Mine værdier i BIOS´en under PC-Health ligger alle rimeligt med undtagelse af 12 volten, som ligger på 13,24.

Brænder jeg noget af??

Mvh
Avatar billede bindeballe Nybegynder
13. december 2005 - 21:32 #1
Skal lige tilføje, at den gamle var en 300W og den nye er en 400W
Avatar billede bindeballe Nybegynder
14. december 2005 - 12:57 #2
Ikke nogen, der ved noget? -Eller skal jeg bare lade det være??
Avatar billede mex5 Nybegynder
17. december 2005 - 05:58 #3
Chill Innovation er en strømforsyning af de bedre, og den burde holde sig indenfor +/- 5% af standardspændingerne. D.v.s. at over 13 volt er overraskende meget (12*1.05 = 12.6).

jeg tror ikke det skader maskinen, men jeg ville ikke selv bryde mig om situationen.

En god ide er at prøve et stykke software til at aflæse spændingen inden fra Windows - nogle gange bliver resultatet et andet (og mere betryggende) end hvad man får at vide i BIOS. Det gælder f.eks. også temperaturfølere, og det er bestemt ikke altid BIOS der har ret.

Speedfan kan bruges til formålet:

http://www.almico.com/sfdownload.php
Avatar billede bindeballe Nybegynder
17. december 2005 - 10:58 #4
Tak for linket. Speedfan er nu hentet.
-Det siger +13,25V og minus´en siger -11,7V.

Jeg er formand for en modelflyveklub og inden for den hobby er der ALLE typer på ALLE aldre. 10-90 år. Bistandsklienter til direktører. -Også et par komputer-"nørder", enten på hobbyplan eller de arbejder med det til dagligt.
Den ene af dem kunne ALDRIG finde på at kigge på hvordan spændingerne ligger på en ny PSU. Han vil bare sætte den i og så kører det.
-Mere vil han ikke gøre ved det, så jeg er blevet mere rolig.

Hvis ikke jeg på edbpriser havde set folk kommentere de spændinger, så havde jeg også bare sat den i og så levet i lykkelig uvidenhed og måske sovet lidt bedre om natten ;o)

Men det er ikke godt? Skal jeg bare lade den køre og forsøge at glemme det eller SKAL der gøres noget ved det, da "et-eller-andet" måske brænder af?

Mvh
Allan
Avatar billede mex5 Nybegynder
17. december 2005 - 13:17 #5
Jeg havde håbet din BIOS viste en smule forkert, men hvis både BIOS og Speedfan viser det samme, er det rigtigt nok med de 13,25 V.

Det er en overspænding på 10%, og det synes jeg ikke lyder direkte afskrækkende - men om det rent faktisk kan skade maskinen tør jeg ikke svare på.
Avatar billede bindeballe Nybegynder
17. december 2005 - 14:55 #6
OK.
Det ved jeg jo heller ikke ;o)
Men så må en anden jo lige byde ind her, hvis han/hun ved det?
Lader lige spørgsmålet stå åbent et par dage mere inden jeg lukker det.
Avatar billede bindeballe Nybegynder
13. april 2011 - 16:29 #7
Lukket