Avatar billede larsvik Nybegynder
12. december 2005 - 13:52 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Formatering af maskine, gør vrøvl!

Hej der

Jeg sidder her med min svigerindes maskine. Hun fik noget virus på den eller fik bare lavet noget ged i den, så den begyndte at opfører sig underligt.
Vi starter fra en ende af:

Den sagde noget med at virusprogrammet ikke var up-to-date og at der vidst var noget virus på. Hun kunne hverken det ene eller andet, så jeg sagde "skynd dig at gemme dit shit og så formatere vi sgu svinet" Men det ville den ikke være med til.. Sagde noget med at "der ikke kunne findes nogen harddisk, forsøg at tilslutte udstyret og prøv igen"
Men ingen ledninger sad løst og alt var som det skulle være.
Nu har jeg fået den hjem og tænkte "det svin skal jeg sgu nok nakke", Men ak jeg er blevet klogere...
Jeg forsøgte at køre en normal instal men fik samme besked som hende. Jeg har så forsøgt at finde boot filer til en USB key for der er intet A drev i den. Kunne jeg ikke.. så tænkte jeg at jeg kunne bruge en helt ny og ren instal af windows jeg lige har lavet på en anden disk. At den kunne jeg starte op på og derfra formatere den anden.. men nej.. heller ikke selvom jeg har ændret opstarten, flyttet jumpere byttet om på ide 0 og ide 1... heller ikke selvom det er den eneste disk der er tilsluttet systemet.. hmm
Jeg tænkte så at jeg sgu tage en gammel 98 boot disk, smider et A:drev i den.. men ak.. bundkortet understøtter slet ikke a:drevs ide kabler (det smalle kabel)
Jeg har så lavet en boot cd med et program som hedder KillDisk.. slettet AL data på disken.. det lykkedes.. next smed jeg en XP i drevet og sagde "start fra cd rom" finde partition den skulle ligge på, formattere og den gik igang med install af windows...
Nu har jeg lige været på wc, kom tilbage og så stod den ved opstartsteksten.. der hvor den viser hvor mange ram, hvilken pross. og hvilke drev/enheder der er detected... Den kommer ikke videre.. kan ikke komme i biosen... kan ikke starte op på noget som helst... så en eller anden... HJÆÆÆÆÆÆÆLP

personen med løsningen bestemmer selv hvad han skal have for den... jeg har brug for den...

mvh//
Avatar billede tgad Nybegynder
12. december 2005 - 14:00 #1
Reset Bios! (clear CMOS) Og pil alt andet end det nødvendige fra.
Konfigurer bios´en igen og gør et nyt forsøg
Avatar billede jokkejensen Novice
12. december 2005 - 14:00 #2
før lige en finger rundt i kabinettet, på alle aluminimums kølere, blæsere og chipset, og føl efter varme....

På GPU, MB chipset, cpu, ram, harddiske..

Tag endvidere lige alt unødvendigt hardware ud, ex hvis du har flere ram blokke, benyt da en, ud med netværk, lydkort og andet ...

skriv status..
Avatar billede larsvik Nybegynder
12. december 2005 - 14:33 #3
Jokke>> Har tjekket maskinen igennem for varme og har pillet alt fra som ikke er nødvendig for en opstart...

Tqad>> At konfigurere bios' en ligger nok lidt uden for mine evner.. kan du komme med en beskrivelse af processen?
Avatar billede tgad Nybegynder
12. december 2005 - 15:37 #4
Find jumperen på bundkortet til reset af bios.... CLEAR CMOS.
Skift den fra den nuværende position til de 2 andre ben. Og vent i 20-30 sek.
Skift den så tilbage igen.

Start maskinen igen og tryk på delete-knappen på tastaturet.
Du skulle nu hvis alt går vel være inde i biosen. Find der hvor der står first bootdevice 2´nd bootdevice 3´bootdevice ect.

Stil dem til følgende.

1-cd-rom
2-harddisk

Kontroler andre bios instillinger
Der kunne være relevante...
Og tryl f10 eller save&reboot
Avatar billede larsvik Nybegynder
12. december 2005 - 16:27 #5
Har reset'et bios'en og kom  ind i biosen.. Jeg kørte så en start med install af xp.. stadig samme besked...
"..kan ikke finde harddiske i dit system. Tjek tilslutninger og om harddiske er tændte... Installationsprogrammet kan ikke fortsætte.. tryk f3  for at afslutte"...
HJÆÆÆLP
Avatar billede torappelt Nybegynder
12. december 2005 - 16:31 #6
Få fat i Ultimate Boot CD. Boot med den og kør de relevante progammer fra Cd-en indtil det virker.

http://195.234.236.193/nautilus/Ultimate%20Boot%20CD/
Avatar billede jokkejensen Novice
12. december 2005 - 17:05 #7
kan du overhovedet se dine diske i bios ?
Avatar billede jokkejensen Novice
12. december 2005 - 17:06 #8
skulle mene en reset af bios, automatisk kører "load setup defaults" og derved sætter ide controlerne til "auto" altså at søge ved boot ?
Avatar billede larsvik Nybegynder
12. december 2005 - 17:28 #9
Jokke>> Jeg lurede lige bios'en igennem.. det kunne godt tyde på at den ikke finde min disk ved opstart..
Avatar billede larsvik Nybegynder
12. december 2005 - 17:29 #10
Tora>> Skal jeg bare brænde en cd i nero og gøre den bootable og smide det der iso images på som jeg DL fra den side du angav?
Avatar billede jokkejensen Novice
12. december 2005 - 17:42 #11
larsvik >> du skal sikre dig at de bliver fanget ved opstart, ellers vil windows installation korrekt afvise at det er muligt at installere windows.. Der er jo ingen diske :)

Forsøg alene med en harddisk på 1 IDE master, og CD-rom drev på 2 IDE master.. tænd så og hop i bios, sikre dig at de alle står på auto.. deaktiver eventuelle "splash" bios screens, så du kan se om den finder de korrekte drev i opstart..
Avatar billede larsvik Nybegynder
12. december 2005 - 17:54 #12
problemet er bare at det er en s-ata disk... hvordan sikre man sig at den sidder som 0 på controlleren, når man nu har sat den i S-ATA 1 stikket på MoBo'et
Avatar billede jokkejensen Novice
12. december 2005 - 18:45 #13
ahhhh :)
Avatar billede jokkejensen Novice
12. december 2005 - 18:46 #14
er du sikker på du ikke lige skal have lavet dig en boot disk til den sata harddisk..

Det er ikke alle der er understøttet til bliver installeret windows xp på uden en driver..

Kig på producentens hjemmeside af harddisken :)

/JJ
Avatar billede larsvik Nybegynder
12. december 2005 - 18:46 #15
jeps... ahhhh.. *GG*
Avatar billede larsvik Nybegynder
12. december 2005 - 18:49 #16
prøver..
hvis du er hurtigere end mig er det en
Maxtor DiamondMax 10 200 gb sata 150 mdd
SN: L4039GRH
Avatar billede jokkejensen Novice
12. december 2005 - 21:11 #17
Avatar billede larsvik Nybegynder
12. december 2005 - 22:29 #18
Jokke>> Er ved at DL... så må jeg prøve at smække den på en boot cd... Men er ved at se film.. responsen kommer jeg nok først med imorgen....
Avatar billede jokkejensen Novice
12. december 2005 - 22:43 #19
helt okay :), er også på vej i kassen
Avatar billede larsvik Nybegynder
13. december 2005 - 21:37 #20
Jokke>> Det virkede ikke.. (ellers gør jeg det forkert;-)) Den finder stadig ikke disken.
Nu har jeg taget en gammel ibrug på 6 bg.. nu vil jeg prøve at lave en windows på den lille og tilslutte den store og formatere den inde i windows.. Vender tilbage med respons
Avatar billede torappelt Nybegynder
14. december 2005 - 08:51 #21
Hvad er datoen på bios? Du skal muligvis have en opdatering. Det hjælper ikke at prøve alle mulige programmer så længe din bios ikke kan "se" HD. Så er der jo ikke noget at prøve på...!!! (Så vent lige med den der boot-cd lidt endnu). Få¨lige en nørd i nabolaget til at hjælpe dig med det. Ellers klarer www.tjdata.dk firmware og bios-opdateringer for et lille beløb. I øvrigt kan de også hjælpe dig med at få dyret til at makke ret for et ringe beløb.
Avatar billede larsvik Nybegynder
25. december 2005 - 14:54 #22
Hey undskyld den lange ventetid.. har ikke haft kigget på den længe... jeg er lige startet op med den igen efter den har ligget brak 14 dages tid.. den er vidst ved at formattere og vidst igang med windows install... glæder mig til at se om jeg er nødt til at vende tilbage...
Avatar billede larsvik Nybegynder
06. februar 2006 - 13:06 #23
Lange tid siden.. problemet løst.... Jeg skulle angive de korrekte indstillinger i biosen.. der var et lille punkt som skulle enables.... ikke et man normalt ville tro havde noget med s-ata diske at gøre..
jeg giver 24 timer til at lægge svar så folk kan få noget for deres indsats!!
Avatar billede larsvik Nybegynder
12. februar 2006 - 11:43 #24
lukker