Avatar billede svej Nybegynder
10. december 2005 - 13:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

manglende farver på overspilning

Jeg kan ikke få farver på min overspilning fra video til pc.
Jeg bruger s-videostikket + 2 lydindgange. Fra videomaskinen et scart--stik. programmet jeg bruger er Intervideo Home Teather.
Jeg har prøvet Windows moviemaker, der ikke fungerer - jeg mangler åbentbart en codex? Får jeg at vide.
Det er gamle videofilm med mine børn som jeg gerne vil overspille til DVD. er der en der kan hjælpe med den manglende farve på optagelserne?
Hilsen svej
Avatar billede innercitydk Nybegynder
10. december 2005 - 15:09 #1
Det er højest sandsynligt fordi programmet er indstillet til NTSC format istedet for PAL. Pal er det europæiske format, og NTSC er amerikansk. Du kan i Intervideo Home Theater indstille hvilket format den skal bruge.. Kig i preferences, options eller lignende

Vh Nicki
Avatar billede svej Nybegynder
10. december 2005 - 15:30 #2
tak for svaret, men den står på pal B.Jeg kan så være i tvivl om det skal væe pal D-G-H-I-M-N eller pal 60? I øvrigt står billedet fint og skarpt blot uden farver.
hilsen svej
Avatar billede innercitydk Nybegynder
10. december 2005 - 15:39 #3
Så er jeg desværre blank..

Vh
Avatar billede ove.c Nybegynder
10. december 2005 - 21:27 #4
Har du kigget på justeringerne på din videomaskine - jeg her en JVC Super VHS - hvis den er stillet forkert i ind/udgamgs instillingerne får jeg sort/hvide billeder på TV et

Du siger at du bruger S videostikket - fra videomaskinen et scartstik - det kan man ikke (med mindre du har et overgangsstik)
Hvis du anvender et Scartkabel vær opmærksom på at ikke alle scartkabler er fuldt monteret - der skal i et fuldt monteret scartkabel være 21 forbindelser. - og der har du også lyden igennem.
Jeg kunne få mistanken om at det er scartkablet der er fejlen hvis det er det du anvender og du samtidig anvender lydkabler det burde ikke være nødvendigt
Avatar billede svej Nybegynder
10. december 2005 - 23:47 #5
Hej ove.c
Jeg får både god lyd og godt billede - sort hvid.
Jeg har lige købt et splinter nyt kabel. Den ene ende et scart-stik og monteret med et s-videostik og to lydstik i den anden ende. Jeg har monteret s.video stikket og de to lydstik i computeren (der også er splinter ny, en hp pavillion a1228.
hilsen svej.
Ps. jeg bliver selv pludselig i tvivl vedr kablet. jeg kan se på den medf. vedledning at der ikke står noget om pc,er
Jeg vender tilbage mnår jeg har undersøgt det.
Avatar billede ove.c Nybegynder
11. december 2005 - 00:25 #6
En hp pavillion a1228 kender jeg ikke - men du kunne jo spørge hos HP om der er et eller andet der skal lukkes op.

Prøv at kigge ind i enhedshåndtering om der skulle være et af disse gule udrupstegn - det ligner nu mere et spørgsmålstegn - hvis der er et af disse ved dit grapperkort - der kunne stå 1394 ud for - så er der kage
- evt så reindstaller driveren - hvis der er en sådan

En god ide var det hvis du har et eller andet du kan sætte kablet fra Videomaskinen til- altså en enhed der er billede på - det kunne være et fjernsyn  så du kan se om det kommer noget ud af det kabel du sætter til din PC - hvis du eks. sætter den til dit fjernsyn og der er farvebillede på - så er du stensikker på at fejlen skal findes i PC eren

Vær også opmærksom at hvis du af en eller anden grund har et NTSC format på din VHS maskine så kan du ikke få det ind i en PAL PC.
Avatar billede svej Nybegynder
11. december 2005 - 23:07 #7
Hej igen ove.c

Jeg har nu fået kigget på enhedshåndtering. Der var faktisk rødt kryds på.Altså deaktiveret.
Jeg har genindstalleret det og ved at åbne det kan jeg se, at jeg har to netværkskort!
x 1394-netværkskort - og realtek RTL8139/810x. Tilsyneladende kører det som før, kun med sort hvid billede.
Desværre har jeg ikke videostik på fjernsynet og kan derfor ikke afprøve scartstikket på den måde.
Mandag tager jeg til pc butikken og forelægger dem problemet med de manglende farver og om der evt. kan mangle farvesignalet i videostikket. Jeg har afprøvet videostikket uden de ekstra lydstik og der var ingen lyd på med den metode.
hilsen svej
Avatar billede svej Nybegynder
12. december 2005 - 19:08 #8
Så har jeg fundet løsningen. Måske lidt flovt eller pinligt, men ud skal det.
Jeg har byttet scartstikket med s-video stikket og de to lydstik i den anden ende med en løs scartadapter med s-stereoudgang og video + to lydstik og et løst s video kabelkabel. Da jeg forbandt det med s - stereo stikket på computeren var det stadig sort hvid billede. Måske har du nu gættet det! og rigtigt det var løsningen med det gule videostik der gav farver på skærmen. Når jeg tænker mig om, så ved jeg jo også godt, at jeg ikke har supervideo.
Tak for hjælpen ove.c det var dine råd der ledte mig på sporet.
Hilsen svej
Avatar billede fynbohans Nybegynder
13. december 2005 - 01:19 #9
Har netop haft det samme problem, som blev løst med et Tandberg-kabel, som hedder Colorfix. Der er 2 typer. Du skal sandsynligvis bruge kablet s-video til s-video.
Kablet indskydes mellem video-maskinen og kablet til din PC.