Avatar billede apex Nybegynder
10. december 2005 - 09:14 Der er 17 kommentarer

Skærmopløsning til hjemmeside

Jeg skal i gang med at lave en hjemmeside, der vil henvende sig til den brede del af befolkningen.

Er der nogle der kender til den nyeste statistik i forbindelse med de skærmopløsninger der anvendes af internetbrugerne i dag?

Grunden til jeg spørger om dette er, at jeg overvejer at optimere siden til 1024x768. Mest fordi at jeg mener, at det vil gavne måden indholdet på siden vises.

Jeg ved godt det ikke er optimalt for de brugere der benytter en mindre opløsning, men er disse brugere ikke vant til at mange hjemmesider ikke vises optimalt på deres skærm?
Avatar billede weblex Nybegynder
10. december 2005 - 09:20 #1
Måske kan du bruge den her:

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Opløsning er lidt længere nede på siden.
Avatar billede goose Nybegynder
10. december 2005 - 10:38 #2
Hvis jeg kommer ind på en hjemmeside hvor jeg får horisontale scroolbars - så kan du regne med jeg er væk igen med det samme.

Jeg har intet mod at rulle op og ned, men ikke sidelæns.

Hvis du henvender dig til den brede del af befolkningen, så skal du satse på 800*600

Der er en artikel omkring skærmopløsninger her: http://www.altero.dk/cm201/

/Goose
Avatar billede innercitydk Nybegynder
10. december 2005 - 11:55 #3
Jeg har ledt lidt rundt men kan ik rigtig finde noget på emnet. Du skal nok lave din side omkring 740px i bredden (ser bedst ud på 800x600)

Vh
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. december 2005 - 12:31 #4
Hvis du kigger på http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp - vil du se at langt de fleste kører 1024x768, så det bør din side være optimeret til..
Avatar billede goose Nybegynder
10. december 2005 - 13:25 #5
john_stigers >> jeg er ikke enig i din udlægning - hvad med de 25% der bruger 800x600?

hvis målgruppen for siden var den yngre del af befolkningen, så kunne man overveje det, men absolut ikke når det er den brede del af befolkningen.

En fjerdedel kan betyde ret mange brugere som bliver irriteret.

Hvorfor i det hele taget optimere til en bestemt opløsning - hvad med at optimere til en browser?

Blot min mening.

/Goose
Avatar billede weblex Nybegynder
10. december 2005 - 13:30 #6
john_stigers -> 69% kører med en opløsning på 1024*768 eller højere. 94% kører med 800*600 eller højere. Jeg ville altså vælge det sidste :)

Jeg synes, at alt for mange sider kører med en for stor bredde. Husk på at tekst bliver svær at læse, hvis den er placeret i en kolonne med stor bredde.

Jeg synes også, at jeg ser mange sider optimeret til 1024 i bredden, hvor indholdet råber til hinanden, simpelthen fordi der ikke er indhold nok.

Jeg forsøger konsekvent at designe til 800 i bredden (eller ca. 760) men "kunderne" vil ofte have det bredere. Jeg prøver at henvise til jubii.dk - hvis de kan nøjes med 800 i bredden, så kan de fleste andre...
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. december 2005 - 14:28 #7
69% er slet ikke nævnt???
Avatar billede weblex Nybegynder
10. december 2005 - 15:12 #8
14 (higher) + 55 (1024*768) :)
Avatar billede double-g Juniormester
10. december 2005 - 15:55 #9
Iøvrigt er browserstørrelsen i mange tilfælde *ikke* lig med skærmopløsningen, når skærmopløsningen kommer over 800x600, da folk med store skærme ikke altid kører med browseren maximeret, eller bruger en del af pladsen til forskellige toolbar's.
Avatar billede apex Nybegynder
10. december 2005 - 16:29 #10
Jeg er da glad for jeg stillede dette spørgsmål, inden jeg gik i gang med designet. Havde stort set lagt mig fast på at optimere til 1024 i breden - også ud fra fdim.dk statistik på at ca. 10 benytter en opløsning på 800x600. Havde dog helt set bort fra toolbars og andre hjælpemenuer - og de bliver nok som I siger brugt flittigt af folk med højere opløsninger.
Avatar billede apex Nybegynder
10. december 2005 - 16:29 #11
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. december 2005 - 20:16 #12
hmmm.....

2005, July:
55% (1024*768)
25% (800*600)

Ved ikke hvor du får de der tal fra...
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. december 2005 - 20:19 #13
800*600 = 14" skærm
1024*768 = 15" el. højere

Din side BØR optimeres til 1024*768.

(Ufatteligt at Jubii ikke har fået rettet dette forlængst...)
Avatar billede weblex Nybegynder
10. december 2005 - 20:29 #14
Hvorfor skulle Jubii rette dette? Og gå glip af 25% af surferne...?

Jeg må i øvrigt bede dig om at læse mit svar endnu en gang :) 14% i første kolonne (higher) 55% i anden kolonne (1024*768) er lig 69%. Altså 69% som anvender 1024*768 eller højere.
Avatar billede apex Nybegynder
10. december 2005 - 20:45 #15
Er dette ikke retvisende for Danmark? http://www.fdim.dk/?vis=page&ID=73
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. december 2005 - 20:48 #16
Ja... mod 25% der kører 800*600
Avatar billede apex Nybegynder
10. december 2005 - 23:40 #17
Hvis I vil have nogle points, må I gerne give jeres kommentarer som svar.