Avatar billede saxe_bratlie Nybegynder
08. december 2005 - 17:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Flere en 2 variabler i utrykk.

Jeg har følgende 2 "alternativbokser" i mitt skjema.

Gruppe1
_______________________________
Verdi = 1. Rabatt pr vare
Verdi = 2. Rabatt pr hele sum

Gruppe2
_______________________________
Verdi = 1. Rabatt i Prosent
Verdi = 2. Rabatt i Kroner

Her er det enkelt å lage en IIF setning som som sier følgende:

Iff [gruppe1]=1;(([rabatt]*[stk]);[rabatt])

Her får jeg kun med at dersom "Gruppe1" har verdi 1, så bruker den Pr stk, hvis ikke så bruker den Pr beløp.

Hva om jeg ønsker å kombinere alle disse verdiene i Gruppe1 og i Gruppe2 ?? Altså vil man få 4 kombinasjonsmuligheter:

1. Rabatt pr. Stk i prosent
2. Rabatt pr. Stk i Kroner
3. Rabatt pr. Beløp i prosent
4. Rabatt pr. Beløp i Kroner

Hvordan skal man bygge opp en streng som tar hensyn til alle 4 mulighetene ? Jeg kan ikke VBA aller MySql, så forklaringen må være på designnivå. Gruppene befinner seg i et skjema, og utrykket skal regnes ut i en rapport.

Dette skal brukes i en faktura der jeg har [rabatt] og [stk]

([stk] = antall i tilfellet språkutfordringer)

Dette har jeg sittet med lenge så en god forklaring er etterlengtet.

/ Bratlie
Avatar billede saxe_bratlie Nybegynder
08. december 2005 - 17:41 #1
Jeg har prøvd med følgende utrykk, men jeg får beskjed om at parantesene ikke stemmer....!!

(=IIf[Skjemaer]![ordreregistrering]![type]=1;iif[Skjemaer]![ordreregistrering]![type2]=1;(((([Avslag]*[stk])/100)*[stk])));([beløp]*[stk]));([avslag]))

/ Bratlie
Avatar billede saxe_bratlie Nybegynder
08. december 2005 - 17:43 #2
Dette er mine 2 alternativgrupper i skjemaet [ordreregistrering]

[Skjemaer]![ordreregistrering]![type2]
[Skjemaer]![ordreregistrering]![type]
Avatar billede jensen363 Forsker
08. december 2005 - 18:15 #3
If [gruppe1]=1 And [gruppe2]=1 Then
  [Beregnning1]
Else If
  [gruppe1]=1 And [gruppe2]=2 Then
  [Beregnning2]
Else If
  [gruppe1]=2 And [gruppe2]=1 Then
  [Beregnning3]
Else
  [Beregnning4]
End If
Avatar billede saxe_bratlie Nybegynder
08. december 2005 - 18:59 #4
Jeg kan som sagt ikke VBA, så den hjelper meg ikke så mye. Dersom du utdyper kort hvordan jeg får denne inn i rapporten min under detaljer. Altså hvordan jeg putter denne inn i VBA editoren, og får den koden som et felt. Beløpet skal vises på fakturaen, så funksjonen kan ikke være sjult.
Avatar billede sjap Praktikant
08. december 2005 - 19:53 #5
Prøv med

=IIf([Skjemaer]![ordreregistrering]![type]=1;IIf([Skjemaer]![ordreregistrering]![type2]=1;"Rabatt pr. Stk i prosent";"Rabatt pr. Stk i Kroner");IIf([Skjemaer]![ordreregistrering]![type2]=1;"Rabatt pr. Beløp i prosent";"Rabatt pr. Beløp i Kroner"))

Så skal du lige huske at rette teksterne
"Rabatt pr. Stk i prosent"
"Rabatt pr. Stk i Kroner"
"Rabatt pr. Beløp i prosent"
"Rabatt pr. Beløp i Kroner"

til dine formeludtryk
Avatar billede saxe_bratlie Nybegynder
08. december 2005 - 20:08 #6
Flott....!! Helt utrolig, men jeg trodde nesten ikke dette gikk med vanlig utrykk...!! Denne logikken skal jeg ta med meg videre i andre sammenhenger...!!

Flott.

/Bratlie
Avatar billede sjap Praktikant
08. december 2005 - 20:09 #7
:0)