Avatar billede teamkingpass Nybegynder
07. december 2005 - 09:33 Der er 5 kommentarer

5.1 lyd

Hej.

Jeg har lige installeret mandrivia 2006 (official). Jeg benytter kde . Lydkortet er et trust 5.1 (c-media chipsæt). Til at styre volumen benytter jeg kmix og til afspilling xmms eller amarok.
  Min nuværende driver er en ALSA driver.

Problemet er at min sub ikke spiller med, og at jeg ikke kan indstille hvor højt de forskellige kanaler spiller. Kender nogen et program hvor jeg kan indstille dette?
Avatar billede strych9 Praktikant
07. december 2005 - 13:58 #1
kommandolinje.. alsamixer
Avatar billede teamkingpass Nybegynder
08. december 2005 - 11:57 #2
Hmm. Har nu fået prøvet alsamixer, og jeg kunne ikke få den til at gøre det. Når jeg skrev alsamixis i kommandolinjen skete der intet.

Hvis jeg skrev det i bash fik jeg noget frem. Men det kunne jeg tilsyneladende ikke får den til at benytte styre de enkelte højtalere.
Avatar billede strych9 Praktikant
08. december 2005 - 17:54 #3
Prøv med amixer eller alsamixer at unmute Master og PCM kanalerne. Unmute også Center og Surround kanalerne om nødvendigt.
Du skal ikke unmute de kanaler du ikke kan ændre lydstyrken på; dette kan nemlig resultere i at ALSA overhovedet ikke producerer nogen lyd.
Avatar billede strych9 Praktikant
11. december 2005 - 01:17 #4
hjalp det?
Avatar billede teamkingpass Nybegynder
16. december 2005 - 18:37 #5
Jeg forstår ikke at gøre det som du siger. Jeg kan ikke finde ud af at mute de kanaler som du snakker om