Avatar billede barf Nybegynder
06. december 2005 - 10:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Leasing udregning

Jeg har følgende oplysninger:

Månedlig rentetilskrivning: forud
Købspris = 110.00 kr.
Løbetid = 30 mdr.
Scrapværdi = 10.000 kr.
Rente = 9%

Jeg ved desuden at den månedlige ydelse skal være: 3.781,46 kr. men hvordan kommer jeg frem til det resultat? Altså hvordan ser selve udregningen ud?
Avatar billede halifax Nybegynder
06. december 2005 - 14:26 #1
Se løsning i dette spørgsmål
http://exp.dk/spm/664863

Men vær opmærksom på at din opgave er om leasing = rente forud.
Avatar billede barf Nybegynder
06. december 2005 - 16:23 #2
Jeg kan simpelthen ikke få det til at stemme. Jeg er ikke engang sikker på at det er den rigtige formel jeg bruger...

Kan du prøve at vise hvordan du vil gøre det?
Avatar billede halifax Nybegynder
07. december 2005 - 04:04 #3
hehe, så først senere det også var dig, der var spørgeren i det andet spørgsmål.

Har prøvet at regne og regne uden at nå et resultat, og kan ikke finde gamle notater med formler til FORUDBETALT annuitet (=ydelsen erlægges ved periodens begyndelse) som kendetegner leasing. "Månedlig rentetilskrivning: forud" som du anfører.

Ellers er opgaven meget lig dit andet sørgsmål, hvor der blot er tale om en alm. EFTERBETALT annuitet (=ydelsen erlægges ved periodens slutning og renten tilskrives bagud).

Kan desværre ikke huske det, afvis svar.
Avatar billede martin_moth Mester
08. december 2005 - 15:09 #4
husk nu på at der er månedlig tilskrivning, renten er ikke p.a.
Avatar billede barf Nybegynder
08. december 2005 - 22:57 #5
Så fandt jeg endelig løsningen!

Fremgangsmåden var den samme som i http://exp.dk/spm/664863 man skal blot dividere med (1+r), for at få ydelsen som forudbetalt annuitet.

Altså:
G = Hovedstol
r = Rentefod
n = Antal Terminsydelser
y = Terminsydelse
b = Terminsindbetaling
A = Kapital efter sidste indbetaling

y = G*r/(1-(1+r)^(-n))
b = A*(r/((1+r)^n-1))
ydelse = (y-Terminsindbetaling)/(1+r)

I skal have tak for jeres hjælp.
Avatar billede halifax Nybegynder
09. december 2005 - 06:50 #6
Ja præcis, det var detaljen om /(1+r) jeg ikke kunne finde i mine notater. De er "kun" ca. 30 år gamle og så kan man s'følgelig ikke finde det, der lige er brug for.  :)