Avatar billede solbjerg Nybegynder
05. december 2005 - 22:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Netværksnewbie vil åbne port til server. Linksys Wireless WRT54G

I sidste uge satte jeg en 'normal' midlertidig router op til min stationære pc og den nyindkøbte bærbare. Efter at have været meget ondt igennem, menter jeg at jeg havde gjort det, været der, havde købt t-shirten og havde klaret hovedpinerne.;-D

Men ak, jeg troede forkert. Jeg har ganske vist fået den trådløse Linksys til at virke, jeg har adgang til nettet fra begge computere, men jeg kan simpelt hen ikke regne Linksys's opsætningsside ud.

Hvordan får jeg åbnet for en port for min Apache server på den stationære? Jeg har sat routeren op med Static IP, da jeg har fast IP adresse hos webspeed.dk, men har på fornemmelsen, at det ikke er rigtigt.

Jeg har via Port Range forward givet en http-servers standardport til den stationære computers interne IP adresse, men hvor kan jeg angive, at hosten med MAC adresse det og det skal have en fast forbindelse?

Webspeed.dk yder support, jeg kan få tid på telefonen på et tidspunkt, men skidtet virker jo, så spørgsmålet er, om de gider hjælpe mig med at få min server til at virke.

Med udmattet hilsen
Kirsten
Avatar billede solbjerg Nybegynder
05. december 2005 - 22:33 #1
Jeg kan selv tilgå f.eks. http://boincstats.dk/cgi-bin/sah/teamstats.cgi - men det er jo inge n garanti for, at andre kan, opdagede jeg, da jeg satte D-Link routeren op.

I øvrigt tager indlæsning af ovennævnte online statistik 100 år og en sommerferie. Og da jeg synes det er underligt, at man kan få forbindelse til de to hosts uafhængigt af, om den ene er off line, antager jeg at jeg stadig er langt fra den rette løsning.
Avatar billede ahave Nybegynder
06. december 2005 - 09:25 #2
Du er på rette vej. Du skal egentlig bare sætte portforward med port 80 til at pege din servers interne adresse. Om det virker så er ikke sikkert du selv kan tjekke "hjemmefra". Det kommer an på om din router understøtter nat loopback, hvis ikke vil du selv kun kunne tilgå din webserver fra din interne ip adresse.

/ahave
Avatar billede solbjerg Nybegynder
06. december 2005 - 11:17 #3
Okay, 'mine' brugere af ovennævnte statistik siger, at alt virker fint, mens det varer 30-40 seklunder for mig at indlæse samme, som ved netkablet router blev indlæst omgående.

Alle 'udenhus' links virker fint. Ros til Linksys Wireless G, men minus for elendig (IMO) opsætningsside. Firmware 1.1 af 20.9.2005.

Prøver dit råd om selv at bruge intern IO adresse for at tilgå den ellers online statistik.
Avatar billede solbjerg Nybegynder
06. december 2005 - 11:28 #4
Jeg når nu faktisk hurtigt http://boincstats.dk - men ej ovenstående link. Derimod når jeg hurtigt statistikken via localhost. Og så kan alle jo være glade..

Point til dig og tak. (Smid venligst svar, så du kan få velfortjenete point).
Avatar billede ahave Nybegynder
06. december 2005 - 16:36 #5
Selv tak. Det er besynderligt at WRT54G ikke har nat loopback, taget dens popularitet i betragtning.

/ahave
Avatar billede solbjerg Nybegynder
06. december 2005 - 17:38 #6
Det har den vist også - altså loopback - ifølge Toms Networking grundige gennemgang og test - http://www.tomsnetworking.com/Reviews-39-ProdID-WRT54G-1.php - men jeg orkede ikke mere opsætteri og følger bare dit råd.

Linket fandt jeg for resten inspireret af dit indlæg og derfra videre til software til at teste med, kan ikke lige huske navnet.

Så hermed point og tak igen for hjælpen.