Avatar billede Sweet1 Nybegynder
02. december 2005 - 19:33 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hvor tit skal man defragmentere sine harddiske

Som overskriften siger, hvor tit skal man defragmentere sine harddiske, nogen siger man aldrig skal gøre det, nogen siger hver anden måned, men hvad skal man ?
Avatar billede lmc Nybegynder
02. december 2005 - 19:38 #1
Personligt gør jeg det en gang om måneden.
Du kan jo prøv at køre Analyser først, og se om du behøvere at defragmanter din pc.
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2005 - 19:48 #2
Det kommer jo an på hvor mange data du skriver til disken. Hvis du installere en masse store programmer eller downloader rigtig meget.
Avatar billede stofferk Nybegynder
02. december 2005 - 19:51 #3
jeg tror ikke der er et must mht hvo mange gange man skal, men en gang om måneden er nok meget godt at gøre.
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. december 2005 - 21:10 #4
Min. en gang om måneden.

En ting folk ikke tænker på når vi snakker defragmentering, er at jo mindre fragmenteret disken er, jo mindre skal læsehovedet arbejde - derved forlænger man faktisk diskens levetid :)
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
03. december 2005 - 00:12 #5
Jo, men der er også dem der mener at det er unødigt at lade harddiskens hoveder knokle med at defragmentere, og har ladet mig fortælle at med de nye SATA harddiske behøver man egentlig ikke gøre det.

Jeg har ikke gjort det i mange år fordi jeg har ladet mig fortælle at det slider på harddisken og det er unødig slid på den/dem.

Men ja jeg uploader og downloader meget når jeg laver websider mm.
Avatar billede zerocrash Nybegynder
03. december 2005 - 03:05 #6
Sweet - Up og Download af websider - er ikke noget der kræver det helt vilde af dine diske... Det er trods alt et spørgsmål om enkelte til hundrede kb - pr fil - der skal up/downloades... Så det tærer ikke vildt på dine diske. Og normalt så holder diske også normalt i et par år - ved normalt brug. Har nu aldrig hørt om en disk som stod af pga. for HÅRDT slid..

Jo, medmindre du går hen og RYSTER og hamrer på den - så kunne det vel betegnes som hårdt slid? :D

Fortsat god dag.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. december 2005 - 13:33 #7
"Og normalt så holder diske også normalt i et par år - ved normalt brug"

Ja det er hvor de IKKE defragmenteres og derved bliver unødigt slidt.
Normalt holder en disk op til 10 år - hvis den behandles pænt.

Det slider IKKE at defragmentere en disk, idet der ikke udføres samme bevægelser fra læsehovedet som når der skrives/læses til en disk.
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
04. december 2005 - 03:14 #8
john_stigers : Du siger "Det slider IKKE at defragmentere en disk, idet der ikke udføres samme bevægelser fra læsehovedet som når der skrives/læses til en disk."

Hvordan kan dette lade sig gøre ? Jeg mener hvordan kan et område på harddisken blive flyttet fra et sted til et andet på harddisken, uden den laver samme bevægelse som hvis den bruges almindeligt ?

XMA : Jeg ved ikke hvordan du laver webside, det er ganske rigtigt at selve websiden ikke fylder meget, men hvis man har databaser, filmsekvenser, større billeder osv. som der rykkes rundt på, så kan jeg forstå det slider ?

Nå, men altså kan jeg forstå at man bør gøre det en gang imellem :)

Dem der ikke har svaret, læg et svar hvis i ønsker del i pointne :)