Avatar billede napo Nybegynder
30. november 2005 - 11:00 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Mønter

Jeg leder efter et online møntkatalog til danske mønter, men kan ikke finde det.
Det betyder ikke noget om det koster penge at få adgang til kataloget.
Hvis ingen af jer heller kan finde det, så er der en opgave for en freelancer :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. november 2005 - 11:05 #1
Nu ved jeg ikke hvad du mener med katalog.

Antikke mønter kender jeg ikke så meget til, men Nationalbanken har jo oversigt over de fleste gældende mønter: http://www.nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/Moentserien!OpenDocument
Avatar billede napo Nybegynder
30. november 2005 - 11:13 #2
Jeg har en del ældre mønter som jeg gerne vil kunne få vuderet værdien af, i et katalog.
En del mønter kan jeg se på www.intercoin.dk men det er kun mønter han har til salg.

Man kan selvfølgelig gå ned og købe et trykt katalog, men jeg vil gerne have det online
Avatar billede napo Nybegynder
30. november 2005 - 11:15 #3
Avatar billede themom Nybegynder
30. november 2005 - 11:18 #4
Avatar billede napo Nybegynder
30. november 2005 - 11:22 #5
Der kan jeg heller ikke se hvad de enkelte mønter er værd.

Feks har jeg 10 øre´r fra 1923 og helt optil 1972 og 5øre, 1 øre, 1 krone sedler, 2 kroner mv
Avatar billede themom Nybegynder
30. november 2005 - 11:29 #6
Avatar billede themom Nybegynder
30. november 2005 - 11:34 #7
Den almindeligste type spørgsmål vi får lyder: "Jeg har fundet/fået/arvet en mønt (beskrivelse) - hvad er den værd?" Vort svar er normalt skuffende - de færreste kan sælge den pågældende mønt og trække sig tilbage til en tropeø og leve af pengene... Generelt henviser vi til Siegs møntkataloger, som er tilgængelige på ethvert bibliotek (under decimalklassenummer 90.88, som er numismatik = læren om mønter) og som prissætter alle danske mønter efter 1533. Der er her tale om ca. købspriser hos en mønthandler - hvis man skal sælge til samme mønthandler, er salgsprisen sjældent mere end ca. 1/3, forudsat at han overhovedet vil købe. Måske har han allerede bagbutikken fyldt af den pågældende mønttype. Det vil for eksempel gælde de 20 kroner jubilæumsmønter, der er udgivet under Margrethe 2. i forskellige anledninger. De er alle præget i et oplag på 1 million eksemplarer og bliver aldrig mere værd end de 20 kroner, der står på den...

taget fra ovennævnte link...måske det var en ide,hvis det er for at få en værdi på dem :)
Avatar billede napo Nybegynder
30. november 2005 - 11:35 #8
Der kan jeg heller ikke se hvad de enkelte mønter er vurderet til
Avatar billede napo Nybegynder
30. november 2005 - 11:41 #9
Det er ikke for at sælge dem, og ja kan gå ned og låne bogen eller købe den, men ville gerne have adgang til en sådan bog online, men det findes tilsyneladende ikke :-(
Avatar billede jernrosen Nybegynder
30. november 2005 - 16:40 #10
Hvis du har mod på at kigge lidt hjemmesider gennem kan denne måske hjælpe dig *GGG*

http://www.fonager.dk/forum/forum.asp?master_id=3563
Avatar billede ravnemor Juniormester
03. december 2005 - 23:34 #11
Du må skrive det på din ønskeseddel til jul ;-))
Avatar billede napo Nybegynder
04. december 2005 - 13:49 #12
Kunne ikke bruge nogen af ovenstående svar, men tak for forsøgene
Avatar billede themom Nybegynder
08. december 2005 - 09:45 #13
http://www.abcoins.dk/

du kan se lidt her :)