Avatar billede filia Juniormester
27. november 2005 - 18:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Nyhedsbrev linker ikke til css

Jeg er ved at finde ud af, hvordan man laver et nyhedsbrev.

Jeg har en temmelig tilfældig .htm
(www.gribkarpen.dk/beta/Nyhedsbrev/test5.htm)samt en nærmest ligeså tilfældig css koblet på det
(www.gribkarpen.dk/beta/Nyhedsbrev/style.css).
De to skal dog i fællesskab give en bestemt scrollbar og rød tekst (td), hvilket de gør fint i browseren.

I Outlook Express sender jeg som webside, og når url´en er skrevet, ser det, der hentes, også rigtigt ud.

Men når jeg modtager nyhedsbrevet (efter jeg har sendt det til migselv via min anden hjemmeside) er det ikke formateret, dvs. teksten er sort og scrollbaren er helt almindelig.

...hvordan kan det være??
Avatar billede filia Juniormester
27. november 2005 - 18:52 #1
Linket blev lidt langt, dette er vist bedre:
www.gribkarpen.dk/beta/Nyhedsbrev/test5.htm
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. november 2005 - 20:20 #2
De fleste email-programmer henter ikke eksterne billeder, javascripts og css-filer.
Hvis du skriver CSS-en i selve HTML-koden, så bør det virke.
Avatar billede filia Juniormester
27. november 2005 - 21:02 #3
- og det gjorde det jo! :-))

Billederne er og var der til gengæld ingen problemer med, de bliver hentet fra nettet.
Og sådan skal det vel også helst være?
Ellers kan et nyhedsbrev da blive en tung sag at modtage - - ??

Læg et svar, så jeg kan give point.
Og tak for hjælpen!
:-))))
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. november 2005 - 21:09 #4
Billeder bliver heller ikke altid vist. Outlook Express er nok ikke den bedste email klient at teste det på.

De fleste email klienter blokerer helt naturligt for billeder, da de nemlig vil kunne afsløre om en email bliver læst. Og så kan driftige personer, der lever af at sende spam, spam, spam, spam sende dig endnu mere spam, spam, læssevis af spam, spam, spam og spam.

Sørg for at dit nyhedsbrev giver mening uden billeder. De professionelle lægger et link øverst til en hjemmeside, hvor man kan se nyhedsbrevet - med billeder.
Avatar billede filia Juniormester
27. november 2005 - 21:51 #5
De fleste nyhedsmails, jeg modtager, kommer ind uden billeder (billederne er krydset ud) og med denne meddelelse øverst:
"Nogle billeder blev blokeret for at forhindre at afsenderen kan identificere din computer. Klik her for at hente billederne."
Er det en (anden) webside, jeg åbner/henter ind i Outlook, når jeg klikker?
- og/eller hvor kommer filteret fra, dvs. er det mine egne indstillinger, der blokerer billederne?

Det nyhedsbrev, jeg skal lave, er til en professionel virksomhed, der endda forhandler elektronik, så det skal være tiptop.
Jeg synes, det vil være fint, hvis det kommer ind uden billeder ligesom ovenstående, og at siden åbner i mailvinduet, så man ikke skal 'ud på nettet' (uanset det er det samme klik).
Ved du, hvordan det i så fald skal kodes?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. november 2005 - 22:16 #6
Kig efter MIME emails på google. Men jeg ved nu ikke - giv i det mindste brugerne lov til at vælge. Ikke alle er vel begejstrede for at få mange mange kilo, måske megabyte, i postkassen, bare fordi du vil vise billeder.

Jeg vil nok anbefale den simple løsning: link til billeder - de kan jo slå blokering fra for jeres site/email, og lav et link til en identisk side ("Hvis du ikke ser billeder i mailen, så klik her").
Avatar billede filia Juniormester
28. november 2005 - 17:05 #7
Jeg er lige blevet meget klogere siden i går...!
Jeg fattede ikke, hvorfor det så ud til, at billederne var med i mailen (:kildekoden/meddelelseskilde), når de nu var links til et eksternt websted! (Og htm´en fyldte 8KB, men mailen fyldte 71 KB, når jeg modtog den!). Jeg forstod heller ikke, hvorfor jeg ikke fik blokeringsmeddelelsen, når mit eget nyhedsbrev kom ind i min indbakke.
Ergo var billederne med af en eller anden grund, og rigtigt nok:

Forklaringen er, at billederne kommer med, uanset der kun er linket til dem, hvis ikke der ændres et par indstillinger i Outlook (Express) om format for afsendelse af email/nyheder. Det sker i Funktioner > Indstillinger > Send > Format for afsendelse af email/nyheder > html > 'Send billeder med meddelelse' ( << Klik ikke i den/fjern flueben!).
Herefter fylder mit nyhedsbrev ca. 13 KB! Og billederne er nydeligt blokerede ligesom billederne i alle andres nyhedsbreve, hvor man lige skal give et klik i mailens top.
Og det var jo det, der var meningen!! Billederne skal selvfølgelig ikke med ind i inbakke.

At ikke alle browsere nødvendigvis kan klare denne opgave har jeg skrevet bag øret, og andre råder også til at lægge et link øverst til den identiske side på nettet. Det er da helt bestemt en god service både overfor sig selv og overfor modtageren, der - i bedste fald - selv har valgt at abonnere på nyhedsbrevet.

Tak for input!
Og som sagt - læg et svar, så jeg kan give dig points!
:-)
filia
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. november 2005 - 17:07 #8
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede filia Juniormester
18. januar 2010 - 17:45 #9
Jeg lukker hermed spørgsmålet.
Tak for hjælpen, Erik!
:-)