Avatar billede fox2001bs Nybegynder
23. april 2001 - 11:55 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Point kommandoer til alm. AutoCAD

Hej Alle sammen

Der nogle kommmandoer jeg godt kunne tænke mig fra AutoCAD point hvis man ikke har point der er følgenden:

Between - til at finde midten på en firkant

Trim line - trimmer mange liner på engang hvor alm. trim kun kan trimme en line af gange.

Trim Windows - Trimmer objekter ved hjælp af et vindue. De objekter, som skærer vinduet, kan kappes på vinduets inder- eller yderside.

DRAWING SCALE - så man kan set fx tegning til 1:100 alt man laver bliver så 1:100

Copy, Rotate - man copy og rotere objekter i en og samme kommando.

Copy, move - man copy og flytte objekter i en og samme kommando.

Copy, Relative - Men foretage en relativ kopiering, hvilket vil sige, at du bliver bedt om at angive det nye indsætningspunkt i forhold til det gamle, ved at angive en afstand og en vinkel.

MOVE ROTATE - Men kan flytte og dreje objekter med en og samme kommando.

Move, Relative - Med denne kommando kan du flytte objekter fra deres nuværende placering til en ny i forhold til et punkt.

mirror copy - Fungerer som kommandoen MIRROR, med den forskel at original-objektet ikke fjernes.

Håber der nogle der kan hjælpe mig :)
Avatar billede sorensfar Nybegynder
23. april 2001 - 16:53 #1
Det var ellers noget af en mundfuld du vil have på en gang. Nu er det sådan, at på nær \"between\", så kan AutoCAD faktisk allerede det du spørger om. Du mangler bare lidt mere rutine (og måske én der kan lære dig det). Jeg vil gerne hjælpe, men enten må vi tage et punkt af gangen, eller også må vi holde en session via tlf. eller IRL, for det vil fylde flere sider her, at gennemgå det hele. Kom med et forslag :-)

Avatar billede fox2001bs Nybegynder
23. april 2001 - 17:06 #2
sorensfar>> Dig *S hæhæ

jeg ved god hvor man skal skrive kommandoner hen hvis opretter en nyt knap og så skriver kommandoer det ved jeg man kan med dem dem der her nået med copy move og flytte af gøre men kan ikke husk kommandoerne :) men er det ikke  nemeste at vi tag en af gang jeg skrive dem i den række følge jeg helest vil havde :)

Hvad med en LISP har du ikke det ??
Avatar billede sorensfar Nybegynder
23. april 2001 - 18:20 #3
Vi kan sagtens klare en LISP til between funktionen, men jeg tror nu alligevel næsten at det kan klares med en alm. acad kommando. Det finder jeg lige ud af. Ellers kom bare med den første.......
Avatar billede sorensfar Nybegynder
28. april 2001 - 11:56 #4
Nå, lad os se
Jeg gemmer lige \"between\" lidt endnu
Trim line:
Du vælger først den eller de linier eller cirkler, der skal trimmes efter. Når du så bliver spurgt om HVAD der skal trimmes, svarer du \"f\". f står for fence (hegn ell. grænse). Derefter klikker du på skærmen ved SIDEN af det skal trimmes. Nu kan du se at du får en \"elastik\" under cursoren. Den trækker du hen over alle de linier der skal trimmes og klikker så igen på skærmen, et tomt sted. Du kan herefter fortsætte din fence til et nyt sted (og på den måde komme rundt om hjørner), eller du kan acceptere din fence som den er ved at trykke enter (højreklik på mus). Og vupti vil alle de streger som du har lagt din fence-linie hen over, blive trimmet på en gang.
Avatar billede sorensfar Nybegynder
28. april 2001 - 12:02 #5
Trim window opnår du på samme måde.
I stedet for først at vælge, hvad deer skal bruges til at trimme efter, kan du også bare svare <enter> på det spørgsmål. Så trimmer AC selv til det nærmeste objekt der skærer det som du vil have trimmet. Du kan stadig bruge fence som svar på, HVAD der skal trimmes og dermed vælge mange objekter (linier, arc, cirkler) på én gang. F.eks. kan du køre din fence rundt så det danner et vindue. Her kan du ovenikøbet lave vinduet sekskantet eller som et langt rektangel.
Avatar billede sorensfar Nybegynder
28. april 2001 - 12:07 #6
Jeg skal i øvrigt lige høre, hvornår du skal bruge between i tegneforløbet. Er det f.eks. når du vil tegne noget nyt med udgangspunkt i midten af firkanten, eller hvad??
Avatar billede nkh Nybegynder
30. april 2001 - 21:24 #7
Hej
Points Between funktion fås i AutoCAD på følgende måde.

Hvis en linie skal startes mellem f.eks to midtpunkter aktiveres Line kommandoen og du gør følgende:

Command: _line
Specify first point: \'cal
>> Expression: (mid/2+mid/2)
>> Select entity for MID snap: - Udpeg det første objekt.
>> Select entity for MID snap: - Udpeg det andet objekt.
(191.614 144.747 0.0)
Specify next point or [Undo]: - Herfra fortsætter du din linie tegning.

Hvis eksempelvis en cirkels center skal placeres præsis mellem to endepunkter gør du følgende:

Command: _circle
Specify center point for circle or [3P/2P/Ttr (tan tan radius)]: \'cal
>> Expression: (end/2+end/2)
>> Select entity for END snap: - Udpeg det første emne nær det ønskede endepunkt.
>> Select entity for END snap: - Udpeg det andet rste emne nær det ønskede endepunkt.
(188.155 86.9807 0.0)
Specify radius of circle or [Diameter]: - Herfra er det kun at angive cirklens dimension.

Men er nok lidt nemmere at tegne en linie mellem de ønskede punkter og så anvende dennes midtpunkt som udgangspunkt, og så slette den anvendte linie.

Points Copy Rotate har du i AutoCAD´s lokalmenu.
Marker dine emner med Grips. Højre-klik og vælg Copy with basepoint.
Herefter kan du igen højre-klikke og vælge Paste og du gør følgende:

Command: _pasteclip
Specify insertion point: Indtast r og tast RETUR.
Specify rotation angle: Angiv rotationsvinkel.
Specify insertion point: Angiv indsættelsespunkt.

mvh

Niels
Avatar billede fox2001bs Nybegynder
02. maj 2001 - 23:31 #8
nkh>> De virker fint men hvor har du funde ud af at man skal skrive det der meget der ikke er logiske:

kan man ikke laver et icon hvor så man fx ikke skal skrive

Command: _line
Specify first point: \'cal
>> Expression: (mid/2+mid/2)

men bare tryk på et ikon :)

hvis man kan hvad er så kommandonen ???
Avatar billede nkh Nybegynder
07. maj 2001 - 10:44 #9
Hej fox

Det ulogiske udtryk du anvender i ovenstående eksempel er AutoCAD´s calculator. Lidt besværligt selvfølgelig, så her har du en anden løsning. (Kan være lige så ulogisk, hvis du ikke kender så meget til AutoLisp).

Du kan på denne hjemmeside finde en Lisp rutine der kaldes BT.lsp:

http://www.autolisp.com/freelisp.htm

En hurtig måde at komme igang med lisp´en på er, at du placerer BT.lsp i AutoCAD´s Support mappe.

Herefter opretter du i Notesblok en fil indeholdende denne linie kode:

(load \"BT.lsp\")

Du gemmer nu filen i AutoCAD´s Support mappe med navnet Acad.lsp. (Husk selv at angive filtypen til lsp)- Herefter start din AutoCAD.

Du kan nu, når du aktivere en hvilken som helst kommando der kræver koordinat input skrive:

\'bt

f.eks:
Specify insertion point or [Scale/X/Y/Z/Rotate/PScale/PX/PY/PZ/PRotate]: \'bt

eller

Specify first point: \'bt

og

Specify center point for circle or [3P/2P/Ttr (tan tan
radius)]: \'bt

Herefter bliver du bedt om at udpege to punkter, som du også kan anvende ObjectSnap til. Herefter har du nu fat i disse to punkters midtpunkt.

Hvis du vil lave en knap i AutoCAD der kaldet \'bt transparant til koordinat input, skal knappens macro funktion være:

\'bt;^z

Håber du kan anvende ovenstående.

mvh
Niels

Avatar billede fox2001bs Nybegynder
16. maj 2001 - 12:43 #10
Nkh >> det virker jubii :)

hvad betyder ;^Z efter \'bt ??

Avatar billede fox2001bs Nybegynder
16. maj 2001 - 12:52 #11
Sorensfar>> jeg har fået alt du skriv til at virke TAK men ville blive meget glad hvis men kun lave en knap til Trim line, Trim Windows ved ikke hvad man skal skrive :)
Avatar billede fox2001bs Nybegynder
16. maj 2001 - 12:57 #12
Nkh & Sorensfar >> hvad med DRAWING SCALE funktion der gøre hvis men tegner 1:1 så bliver alt tekst man laver 1:1 og hvis man skal tegn 1:10 ja så tryk på en knap og så bliver alt man laver nu 1:10
Avatar billede sorensfar Nybegynder
16. maj 2001 - 14:08 #13
Man skal ALTID tegne i 1:1
Hvis man skal bruge tegningen i 1:10 (f.eks. for at det kan være på et A4), så gøres det når man plotter ud. Her kan man stille sin målestok (Scale to fit, 1:1, 1:2 o.s.v.)
Eller er der andet du vil anvende skalering til ?
Avatar billede fox2001bs Nybegynder
16. maj 2001 - 19:20 #14
sorensfar>> jeg skal bruge scale til når men fx laver en tegning af et hus så tegn jeg huse 1:1 men tekst og mål skal jo være støre for eller kan man ikke se det nået man plotter ud og point har en knap så alt bliver lave i lige net op det målforhold man vil havde :) men det har AutoCad ik :)
Avatar billede nkh Nybegynder
16. maj 2001 - 19:52 #15
Hej Fox

^z efter \'bt - Bevirker, at kaldet af \'bt lisp funktionen bliver transparant i forbindelse med aktive kommandoer.

Lige en lille forespørgsel Fox.. Hvad om du lukkede spørgsmålet med accepteret svar.. ;-)

Og herefter oprettede et nyt.. Så jeg med glæde hjælpe dig med menuer til automatisk limits, tekstskaleringer samt målsætningens dimscale.

Men prøv med tiden at \"lege\" med AutoCAD´s Layouts faneblade (tidligere Paperspace) - Det er vejen frem til Plot-opsætninger.

mvh
Niels
Avatar billede nkh Nybegynder
16. maj 2001 - 19:55 #16
Glemte lige.

; (semikollonet betyder RETUR i AutoCAD´s macrosprog) - Du kan også bare nøjes med et mellemrum, men disse kan være svære at kontrollere i lange sekvenser.

mvh
Niels
Avatar billede sorensfar Nybegynder
16. maj 2001 - 23:51 #17
Når du tegner et hus kender du som regel de ydre mål inden du går i gang. Så ved du også, hvilken skala du vil plotte ud i, afhængig af om om du vil have det på A4, A3 eller noget andet. Hvis du f.eks. ved at det skal være 1:50, så sætter du bare dimscale til 50 inden du målsætter.
Skriv:
dimscale <enter>
50 <enter>
Når du så plotter ud i 1:50, vil teksten komme ud i den højde, som du har sat den til i din dimstyle (ddim).
Skulle du undervejs ønske at ændre det til f.eks 1:25, så sætter du bare dimscale til 25 og opdaterer derefter din målsætning.
Skriv:
dim
up
all
- og vupti, alle dine pile og tekster er nu kun halvt så store.
Bortset fra det, må jeg give nkh ret. Det er mere et kursus i AutoCAD du mangler, for det er næsten alt sammen basis autocad kommandoer. OK, det er et stort program med mange faciliteter og jeg har mødt mange tekniske assistenter, som ikke kender de her ting, efter 3-8 år med autocad. Men bare klø på, det kommer hen ad vejen :-)
Avatar billede fox2001bs Nybegynder
21. maj 2001 - 11:56 #18
Til både Sorensfar & Nkh >>>>  10000 gang Tak for hjælpen håber det er iorden hvis i får 50 point være for i har svarer på nået være og alt hvad jeg spurt om og der virker :)

PS: Basis autocad kommandoer har i nogle hjælpe sider/hæfter for JA jeg tror det er det jeg ikke er så god til :) men har også kun arb. med Autocad i ca 2 år.
Avatar billede sorensfar Nybegynder
21. maj 2001 - 13:21 #19
Selvfølgelig OK
Vi ses ved dit næste spørgsmål :-)