Avatar billede op1 Nybegynder
25. november 2005 - 13:03 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kapasitet i accessdatabaser. Lesehastighet og datamengder.

Hvor store datamengder kan Access håndtere med rimelig grad av tidsforbruk ved generering av rapporter?
Hvor mange rader kan Access ha i en tabell?
Vil man kunne øke kapasiteten og lesehastighet ved å opprette et accessprosjekt og kjøre dette mot SQL?
  Er kobling av tabeller mot TXT.filer en god løsning for å innhente data fra eksterne kilder?
Avatar billede jensen363 Forsker
25. november 2005 - 13:05 #1
Ad 1.  2 GB
Ad 2.  255
Ad 3.  Ja
Ad 4.  Ja
Avatar billede mugs Novice
25. november 2005 - 13:07 #2
ad1. En Access kan fylde ca 2 Gb. Hvis man deler den op i backend of Friontend må hver db fylde ca 2 Gb = 4 Gb
Avatar billede jensen363 Forsker
25. november 2005 - 13:09 #3
Hey Mugs, har endnu ikke lavet frontend på 2 Gb, men man ved aldrig ... ;o)
Avatar billede mugs Novice
25. november 2005 - 13:32 #4
Hej jensen > Det har jeg heller ikke, men der er ikke mange der tænker på det, så jeg synes blot det skulle med.
Avatar billede jensen363 Forsker
25. november 2005 - 13:36 #5
Mugs > Det er da lade-sig-gørligt, men næppe tilrådeligt
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
25. november 2005 - 16:08 #6
og så kan man jo koble flere backends på. Men så er vi vist så rigeligt på et niveau, hvor MSSQL eller MSDE burde bruges.

op1 > Hvad er radar? rækker eller kolonner?
Som nævnt kan Access have 255 kolonner.
Der er ingen fast begrænsning på rækkeantal, men det er millioner - blot filens størrelse er < 2gb.
Avatar billede op1 Nybegynder
25. november 2005 - 18:24 #7
Hei Jesper og Jensen:  Rader = rækker.
Er det noen som har prøvd å linke seg til TXT-fil med 100mb?
Ellers takk for svar.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
25. november 2005 - 18:48 #8
op1 > ja det har jeg faktisk brugt i et projekt. Det kan godt lade sig gøre.
I din database kan så f.eks. kopiere rækker fra din tekstfil over i regelrette tabeller i databasen. Jeg endte med at linke til text-filen, fordi det er en meget stor fil at importere til en tabel (selv om det nok godt kan lade sig gøre). Men ved i stedet at linke til filen holder du din databasenapplikation lille og effektiv og bruger den blot at manipulere textfilen.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
25. november 2005 - 18:53 #9
Blot skal du opmærksom på at søgning m.m. ikke går så hurtigt som hvis dine data ligger i tabeller. Med 100mb filer går det bestemt ikke hurtigt, men det kan bruges vil jeg mene. Det kommer an på dit behov.
Avatar billede op1 Nybegynder
25. november 2005 - 20:04 #10
Hei allesammen
Takk for svar.
Avatar billede mugs Novice
25. november 2005 - 20:09 #11
Har du fået brugbare svar på dit spørgsmål, er det vel på tide at afslutte dette:

http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede mugs Novice
25. november 2005 - 20:09 #12
Og iøvrigt kan jeg se, at du er ny på eksperten.dk, så velkommen til ;o)
Avatar billede op1 Nybegynder
26. november 2005 - 21:36 #13
Jeg forsøker å avslutte, men jeg forstår visst ikke helt systemet. Jeg forsøker igjen. Forøvrig har jeg regnet ut i fra de svar og kommentarer jeg har fått at min accessdatabase skal kunne håndtere de datamengder jeg forventer å komme inn.
Avatar billede mugs Novice
26. november 2005 - 21:41 #14
Spørgsmålet er afsluttet idet du har accepteret svaret fra jensen363. Du kan kun acceptere svar - Ikke kommentarer, så jensen363 var din eneste mulighed. Har andre afgivet kommentarer der har værdi for løsningen af dit problem, kan du bede dem lægge et svar,