Avatar billede dnw Nybegynder
23. november 2005 - 16:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde HD + CMOS Checksum Error

Det hele startede med, at jeg ville prøve at formatére og geninstallére Windows XP på min kammerats PC. Jeg kunne ikke få hans PC til at starte op fra Windows XP installations CD'en af. Jeg foreslog så, at vi kunne sætte hans HD til min egen PC og installére Windows XP fra min computer af. Det gik som forventet og installationen blev fuldført og jeg pillede hans HD ud af min egen PC og satte den tilbage i hans PC. Hans PC kunne så ikke finde HD'en og kom frem med nogle forskellige valgmuligheder, som: "Start Windows i fejlsikret tilstand" osv., men uanset hvad, så kunne vi ikke få den til at starte op i Windows. Jeg havde også prøvet at sætte HD til på enhver tænkelig måde og udskiftet Jumperen og sat den i de forskellige kombinationer, men uden held.

Jeg gav omsider op og vendte tilbage til min egen computer, som til mine store overraskelse var gået igang med at geninstallére Windows XP. Jeg genstartede computeren i håb om, at det nok skulle løse problemet. På trods af dette, så blev den ved at bede om Windows XP CD'en for at kunne fuldføre installationen. Jeg gav omsider efter og satte CD'en i og fuldførte installationen. Til min forbavselse viste det sig, at Windows mente at min HD kun var på 80GB (som var størrelsen af min kammerats HD), da den i virkeligheden var på 120GB. Jeg satte så min computer til at starte op fra CD-Rom drevet af, så jeg kunne geninstallére Windows XP. Da jeg så startede den op igen, kom der en fejlmeddelelse frem med overskriften "American Trends" og hvor der forneden stod "CMOS Checksum Error". Derefter havde jeg kun to valgmuligheder, jeg kunne enten gå ind i BIOS for at ændre på mine indstillinger eller bede den om at genoprette de oprindelige indstillinger i BIOS'en. Derefter startede den bare op i Windows XP igen, hvor den stadig var overbevist om, at min HD kun bestod af 80GB.

For kort at opsummere vores problemer har jeg lavet to punkter forneden.

1. Min kammerats PC kan ikke finde hans HD.

2. Jeg kan ikke få lov til at geninstallére Windows XP pga. en "CMOS Checksum Error".

Jeg håber at i kan hjælpe.

På forhånd tak,
Daniel og Emil.

PS.

Jeg havde brugt over en halv time på at skrive spørgsmålet ned og skulle så til at oprette spørgsmålet hvor jeg så efterfølgende bliver bedt om at logge ind igen. Det gør jeg så og det viser sig så at spørgsmålet slet ikke blev oprettet og at jeg skulle skrive det på ny. Det føjede kun til mine frustrationer endnu mere.
Avatar billede maverickq Nybegynder
23. november 2005 - 16:55 #1
Hej Daniel og Emil.
Medmindre i har de samme pc'er, så er det ikke en god ide at køre systemet ind på en andens pc. Det kommer ikke til at virke!

Inden i starter med at installere styresystem, så skal i sikre at hd'en er sat som Master! Det er en lille jumper bagpå hd'en! Derefter skal i sikre at bios'en er sat til at starte op på cd før hd.

Hvis i har problemer med diskene, så vil jeg anbefale at slette dem helt og prøve forfra. Rester af gamle installationer kan give problemer!

Held og lykke
Maverickq
Avatar billede dnw Nybegynder
23. november 2005 - 17:03 #2
Hej Maverickq,

Vi har prøvet at sætte min kammerats HD som Master, men vi kan ikke få den til at starte op fra CD-Rom drevet af! Inde i den BIOS der er, kan man ikke bevæge piletasterne og den eneste knap den reagerer på er ESC.

Mht. min egen computer, så kan jeg heller ikke få den til at starte op fra mit CD-Rom drev af, da den skriver "CMOS Checksum Error" før den får mulighed for det.
Avatar billede maverickq Nybegynder
23. november 2005 - 17:08 #3
Prøv at reset bios. Det er to ben, typisk i nærheden af batteriet, der hedder clear cmos.
Avatar billede boxer Nybegynder
23. november 2005 - 17:20 #4
Er CD-drevet sat til at være first boot device inde i bios?
Avatar billede dnw Nybegynder
23. november 2005 - 17:21 #5
Reset BIOS på hans computer eller på min egen?
Avatar billede maverickq Nybegynder
23. november 2005 - 19:02 #6
Hvis du kan finde ud af at sætte en bios, så gør det bare på begge 2!
Avatar billede dnw Nybegynder
23. november 2005 - 19:10 #7
Jeg aner ikke hvordan jeg gør, men er der ikke nogen anden udvej?
Avatar billede dnw Nybegynder
23. november 2005 - 20:30 #8
Altså, hvad skulle formålet med at genstarte BIOS'en være? Kan jeg så installere Windows XP på min egen computer på ny eller vil det gøre min kammerats computer i stand til at finde hans HD?
Avatar billede maverickq Nybegynder
23. november 2005 - 20:33 #9
Bios'en kan nogle gange "låse" og så kan det være godt at starte helt forfra! Det er 1 fejl mulighed færre.
Avatar billede dnw Nybegynder
23. november 2005 - 22:39 #10
Nu har vi genstartet BIOSen paa begge computere.. vi pillede batteriet ud af begge vores bundkort og ventede en 20/30 minutter med at putte dem i igen.. saa bad den bare om at loade default settings i BIOS igen.. men det gjorde ikke nogen forskel.
Avatar billede dnw Nybegynder
24. november 2005 - 13:59 #11
Jeg har pillet batteriet ud af bundkortet på min kammerats computer og sat det i igen efter en 20-30 minutter. Det var en af metoderne for at genstarte BIOS. Da den startede fik jeg muligheden for at gå ind i BIOS eller genoprette de oprindelige indstillinger. Jeg valgte mulighed nummer to. Den startede op som sædvanlig og kom med de forskellige valgmuligheder som den kom med til at starte med. Altså, "Start Windows i fejlsikret tilstand." osv.

Vi kunne virkelig gerne tænke os at få løst dette problem hurtigst muligt, koste hvad det vil. Skal han ud og investere i en ny HD eller hvordan løser vi det her problem?

Please help!
Avatar billede dnw Nybegynder
25. februar 2006 - 15:51 #12
Problemet løste sig af sig selv.