Avatar billede mollernielsen Nybegynder
20. november 2005 - 18:40 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Min hård disk krymper

Nogens der kan forklare at efter en fdisk og ny installation af Win XP er min hårddisk blevet 6 GB mindre. I bios står den til 82 GB, men den viser bare 76 GB.
Hvor er de sidste GB henne???
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2005 - 18:57 #1
De "forsvinder" under formatteringen, og anvendes bl.a. til opdeling af disken, og fil-systemet (FAT-tabellen).
Du er er ikke blevet syndt :-)
Avatar billede driis Nybegynder
20. november 2005 - 19:09 #2
Der er en smule overhead i filsystemet. Derudover måler din BIOS sikkert en kilobyte som 1000 bytes, osv., mens Windows måler en kilobyte som 1024 bytes.

Det er oftest anvendt at 1024 bytes = 1 kbyte; idet det er nemmere at adressere, og det meste hukommelse produceres i potenser af 2. Men f.eks. harddiskfabrikanter, så godt som alle, angiver kapacitet udregnet efter af en kbyte fylder 1000 byte, for at kunne reklamere med det størst mulige antal GB.

I dit tilfælde:
76 GB rapporteret i Windows svarer til:
76 * 1024^3 byte = 81.6 * 10^9 byte ~= 82 GB. Så det passser meget godt.
Avatar billede mollernielsen Nybegynder
20. november 2005 - 19:23 #3
forklaringen driis kom lyder logisk nok, men svar mig hvorfor der bare står 76GB der har stået 82GB på hårddisken inden, men jeg acc.om du sender et svar på det driis!!
Avatar billede driis Nybegynder
20. november 2005 - 19:39 #4
Svar.
Læg mærke til at min forklaring kun er en teori; jeg ved af gode grunde ikke om det reelt er det det skyldes.

For en sikkerheds skyld, kan du i Kontrolpanel->Administration->ComputerAdministration vælge "Diskhåndtering". Her kan du se alle dine diske. Du skal lægge mærke til, om der her er plads, som ikke er tildelt et drev. I så fald er problemet, at du med fdisk har fået oprettet en mindre partition, end du havde før.