Avatar billede sliber Nybegynder
15. november 2005 - 22:11 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Automatisk formular

Kan det overhovedet lade sig gøre?

Hej specialister.

Jeg er i tvivl om følgende kan lade sig gøre?

Jeg har en tabel med navne: Hans, Jørgen, Poul osv.
Jeg har en tabel med fag: Dansk, Tysk, Sløjd osv.
Så har jeg en tabel med karakter: 1, 2, 3, og 4

Så ønsker jeg dem sat sammen i en ny tabel:
Navn, Fag, Karakter
Hans, Dansk, 1
Hans, Tysk, 2
Hans, Sjøjd, 1
Jørgen, Dansk 3
osv. osv.

Men for at få en god brugerflade, ville jeg gerne gøre dette i en formular, altså en automatisk formular, forstået på den måde, at den selv lister alle fagene op og brugeren så kan tage stilling til hvilken karakter der skal gives.
Senere kan man så kikke i den samme formular og se hvilket niveau, den enkelte person ligger på og eventuelt regulere ham op.

Jeg kan sagtens lave de fire tabeller og formularen, hvor man kan ”bladre” imellem personerne. Men det med fag og karakter det driller mig meget.
Nogen forslag og kan det overhovedet lade sig gøre?

Venter med spænding.
Avatar billede kabbak Professor
15. november 2005 - 22:43 #1
har du et id der er fælles i de 2 tabeller ?

hvis du har det kan du koble dem sammen i en forespørgsel
Avatar billede sliber Nybegynder
15. november 2005 - 22:50 #2
Jeg kan sagtens lave et id i begge tabeller, men hvordan får jeg formularen til at ligge dem automatisk op.
Avatar billede kabbak Professor
15. november 2005 - 22:52 #3
du bruger forespørgslen som postkilde til din formular
Avatar billede mortendj Nybegynder
16. november 2005 - 11:45 #4
Lav en formular og vælg navne som postkilde. Træk feltet navn og ID ned i formularen, så du kan bladre i den. Derefter laver du en underformular med fag hvor du medtager id, som så skal linke til hovedformular. Det gør du også med karakter. Nu kan du vælge person, fag og karakter.

www.mrd-systemdata.dk
Avatar billede sliber Nybegynder
16. november 2005 - 21:31 #5
Hej Morten DJ

Jeg kan godt følge din idé, men det virker ikke helt som jeg kunne tænke mig.

Hvis jeg gør som du skriver, og vi siger Jørgen har ID nr. 100,
Så får jeg en tabel med fag der ser sådan ud:
100, Dansk
100, Tysk
100, Sløjd

Og jeg får en tabel med karakter der f.eks. ser sådan ud:
100, 1
100, 2
100, 1

Endvidere skal jeg selv skrive alle fagene for hver post.

Jeg drømmer om, at der er en automatisk liste af fag, når jeg går ind på hvert enkelt person, listen skal trækkes fra tabellen fag. (der kun indeholder fag-navne)

Min endelige tabel med data skulle helst se sådan ud:
100, Dansk, 1
100, Tysk, 2
100, Sløjd, 1

Så kan jeg nemlig udtrække en rapport, hvor jeg kan liste karakter i forhold til fag og hvad jeg ellers finder på.

Nogen idéer ?
Avatar billede fynbohans Nybegynder
16. november 2005 - 23:50 #6
Hvorfor kan du ikke nøjes med kun en enkelt tabel med felterne ID,Navn og et felt for hvert fag og bruge karakter som data i Fag-felterne?
Avatar billede fynbohans Nybegynder
16. november 2005 - 23:52 #7
Var egentlig tænkt som et svar!
Avatar billede sliber Nybegynder
17. november 2005 - 00:11 #8
Hej Fynbo
Fordi jeg ikke syntes det bliver nemt for brugeren at overskue det, ved at have fagene i en særskilt tabel, kan jeg nemt lave en formular, hvor brugeren selv kan oprette fag. Ellers skal brugeren oprette felter og det er jeg ikke så meget for. Men det kunne blive løsningen.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2005 - 09:24 #9
tblNavn:
idNavn (autonr)
Navn

tblFag:
idNavn (kommer fra hoved/underformular)
idFag (autonr)
Fag

tblKarakter:
idNavn (kommer fra under/underunderformular)
idFag (kommer fra under/underunderformular)
idKarakter (autonr)
Karakter

!~)

eks:
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2005 - 09:28 #10
Hov, der kommer ikke noget eksempel!~)
Avatar billede fynbohans Nybegynder
17. november 2005 - 14:16 #11
Det anede mig, at brugeren også skulle kunne tilføje nye Fag. Med lidt fingerfærdighed kan Fag og Karakter slås sammen til en tekststreng med Karakter til sidst.
Deles igen inden de vises for brugeren. På denne måde kan tidligere karakterer også gemmes.
Avatar billede sliber Nybegynder
17. november 2005 - 22:37 #12
Hej spg
Jeg kan godt følge din idé, bortset fra at jeg får en tabel der ser sådan ud:
idnavn idfag idkarakter karakter
100    100  01        1
100    100  02        2
osv.

idnavn og idfag er ens?

tbl fag er indsat som en underformular.
tblkarakter er også indsat som en underformular, er det forkert? Jeg syntes ikke at jeg kan indsætte tblkarakter som en under/under formular, er det det jeg gør forkert? Hvis ja, hvordan indsætter man den som en underformular til en underformular??
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2005 - 13:29 #13
Den første underformular må ikke være fortløbende!~)
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2005 - 13:32 #14
Så hvis du skal bruge denne løsning, så skal man klikke sig igennem fagene!~(

Hvis det ikke dur så må vi jo udtænke noget andet!~)
Avatar billede sliber Nybegynder
29. december 2005 - 12:55 #15
Nu har jeg kombineret jeres svar til en løsning