Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
10. november 2005 - 17:34 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Afinstallation af XP PRO

Jeg har fået lagt XP ind på en forkert HD og ønsker ikke at formatere den. Jeg har prøvet at gå i fjern programmer men der er den ikke. Så kan man afinst. i fejlsikret tilstand osuninst.exe men der kommer den med en fejlmeddelse om at Programmet ikke kan gennemføres da den mangler registreringsoplysninger. Det er WIN 98 SE som er blevet brugt som grundstamme før XP
Avatar billede peet49 Nybegynder
10. november 2005 - 17:41 #1
Du booter på xpèn sletter partitioner (L) og opretter (O) partitonen igen,derefter går du i denne komputer, højreklikker på drevet - formater - ekspresformater.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. november 2005 - 18:02 #2
". . . . .og ønsker ikke at formatere den." oplyses i spørgsmålet. Ved formagtering slettes alt på den formaterede partition, og det samme sker naturligvis ved sletning af partitionen spm peet49 foreslår. Det forudsætter at der er oprettet en partition til kun XP. Fx. hvis du har valgt at kunne køre dual boot med 98SE.

Pas nu på ikke at gøre noget, som du ikke ønsker. Har du opgraderet fra 98SE uden dualboot mulighed (dvs. 98 er overskrevet) sidder du i en vanskelig (umulig?) situation.
Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
10. november 2005 - 18:51 #3
98SE er ikke overskrevet. Den ligger på C-drevet men åbenbart under installationen har den valgt D-drev som installation til XP. Min HD1 er delt i 2 partitioner hvor C er det ene og e DET ANDET. Mit D-drev er kun lager men er fyldt. Derfor ønskes ingen formatering
Avatar billede peet49 Nybegynder
10. november 2005 - 18:57 #4
Du kan kun slette xp mappen fra win98, men det kræver, at disken er FAT32 formateret.
Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
10. november 2005 - 19:04 #5
og det er den ikke desværre ikke NFTS. Kræver plads til større image filer. Altså det drev XP ligger på.
Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
10. november 2005 - 19:07 #6
Et spørgsmål. Kan jeg slette Windows mappen, Progam mappen på mit D-drev manuelt fra 98 og så forvente at alt er slettet eller vil den komme med en fejl under opstart. Lidt unormalt måske men en løsning måske. Er ikke lige det jeg plejer at gøre med andre programmer, men det er jo en særlig situation.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. november 2005 - 19:09 #7
Når XP ligger på dit D drev, må du kunne slette den manuelt, og rydde op efter den.
Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
10. november 2005 - 19:10 #8
hvordan rydde op tænker du på. Altså slette de tilhørende mapper eller hvad som jeg selv beskrev
Avatar billede off-line Nybegynder
10. november 2005 - 19:19 #9
Med rydde op mener jeg, at du efter at have fjernet XP manuelt, altså selv har
fundet og slettet den på dit D drev, så går du ind i "kør" og skriver "msconfig"
og i msconfig går du ind i bootini og får den til at undersøge hvor mange windows
du har - jeg går ud fra at du nu har 2 muligheder - så vil du få at vide, at den
ene ikke er til noget, og du bliver spurgt om du vil fjerne den, hvad du jo så vil.
Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
10. november 2005 - 19:27 #10
det du beskriver Gotfred kan det lade sig gøre at køre msconfig fra 98SE kender den kun fra XP nemlig. I så fald kan man ikke fjerne den uden at slette manuelt i bootini
Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
10. november 2005 - 19:31 #11
nu er jeg i 98SE og der er ikke noget som hedder booini. Der er system.ini og win.ini
Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
10. november 2005 - 19:32 #12
OK nu er et endnu større problem opstået. Jeg kan ikke se mit D-drev i 98SE så en manuel sletning er ikke mulig
Avatar billede off-line Nybegynder
10. november 2005 - 19:33 #13
jeg kan ikke huske win98, men den må have en msconfig.
Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
10. november 2005 - 19:35 #14
ja den har msconfig men ikke boot.ini som beskrevet. Desuden kan den ikke se mit D-drev. Har det noget at gøre med at det er NFTS
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2005 - 19:36 #15
Boot op på din XP-skive -> vælg reparer fra genoprettelseskonsol -> skift til drev D: -> slet mappen windows -> genstart med en Win98 startdiskette -> skriv fdisk /mbr -> klik enter -> genstart
Avatar billede off-line Nybegynder
10. november 2005 - 19:36 #16
Bare for at gøre det klart. Du har ikke lavet en opgradering, men en dual boot,
hvor du frit kan vælge, om du vil starte op på 98 eller XP?
Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
10. november 2005 - 19:55 #17
ja jeg har lavet en dual-boot Gotfred
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. november 2005 - 19:55 #18
Er lille hint til den udmærkede hjælp fra eksperterne: Boot.ini er skjult og en del af operativsystemet.

(funktioner - mappeindstillinger - vis - fjern vinge i "skjul filtypenavne for kendte filtyper" + hvis den er i win98: fjern vinge i "skjul beskyttede operativsystemer")
Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
10. november 2005 - 20:04 #19
der er et lille problem med bootup på min cd. Jeg er i genoprettelses-konsollen og der er kun mulighed for at vælge mit D-drev. Herefter er den strandet i XP windows mappe. Kan ikke skifte dir til roden af D-drevet eksempelvis
Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
10. november 2005 - 20:09 #20
har nu fået skiftet til roden af D-drev men den angiver at diverse filer ikke kan slettes eller rettere adgang nægtet. Kan man ændre rettighederne til mapperne eller filerne så de kan slettes
Avatar billede off-line Nybegynder
10. november 2005 - 20:15 #21
Du må kunne komme ind i dit D drev fra windows98, og der slette XP. Jeg har selv
prøvet det engang, og det gik godt nok. Hvis du ikke mere kan se dit D drev derfra,
må der være noget andet galt.
Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
10. november 2005 - 20:21 #22
OK det lyder jo ikke godt. Jeg kan ikke finde mit D-drev, når jeg booter op i 98SE. Understøtter den ikke store HD på 160 GB eller hvordan med det
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2005 - 20:26 #23
"Herefter er den strandet i XP windows mappe. Kan ikke skifte dir til roden af D-drevet eksempelvis" Kan du ikke fra C: lave "del d:\windows" uden ""
Avatar billede off-line Nybegynder
10. november 2005 - 20:33 #24
Nej din windows 98 kan ikke se noget større end, jeg mener det er omkring 137 GB.
Du skal have installeret et hjælpeprogram.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. november 2005 - 20:37 #25
Seagate og Maxtor har et lille program som hedder big HD enabler, så det har andre
mærker vel også.
Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
10. november 2005 - 20:53 #26
OK jeg prøver mig frem nu. Til jer alle sammen tak for hjælpen. Jeg vender tilbage når jeg ved om det kan lade sig gøre en af delene. Så i kan få point naturligvis
Avatar billede b_hansen Novice
11. november 2005 - 11:31 #27
Blot et lille indspark, som måske kan virke for simpelt......

Hvis XP er lagt på den forkerte harddisk, hvorfor så ikke starte med at installere den på den rigtige? Bagefter må det være muligt via Stifinderen at slette Windows-mappen og tilhørende undermapper på den forkerte harddisk.

som sagt, bare en lille strøtanke.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2005 - 12:51 #28
Har du stadig problemer ??
Avatar billede flimmerdreng Nybegynder
28. november 2005 - 21:00 #29
ja jeg fandt ud af det ved at formatere forfra altså mit c-drev og lægge 98SE ind på ny. Så fandt jeg fejlen. Der har tilsyneladende været byttet rundt på den danske og engelske version af 98SE, så når mit XP er dansk og 98SE er engelsk, kræver XP en ren installation og ikke opdatering. Derefter beder den om som sikkerhed at lægge det ind på et andet drev end c. Nu er det løst så hvis alle lægger et svar må i dele pointene på en eller anden måde
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2005 - 21:09 #30
:o)
Avatar billede b_hansen Novice
29. november 2005 - 08:29 #31
ingen point til mig *S*