Avatar billede catch22 Nybegynder
10. november 2005 - 11:46 Der er 3 kommentarer

Matematikken bag RSA

For et stykke tid siden havde jeg en tråd omkring RSA i sammenhæng med Java (http://www.eksperten.dk/spm/661624) hvor jeg fik svar på mit spg. Nu er jeg så blevet forvirret endnu en gang. Jeg forstår fint at anvende RSA's fremgangs måde, men i den forrige tråd jeg havde kørende, fandt jeg flere nøgler, der kunne dekryptere mod én krypteringsnøgle. Jeg fik et svar om at det ikke var unormalt, og at der i bedste fald var 2 nøgler. Det jeg ikke forstår er hvorfor det forholder sig sådan at flere nøgler kan bruges....kort sagt, jeg kan ikke lige se det store billede i sammenhængen mellem de tal.

I mit eks. i den forrige tråd fandt jeg at 413, 1193, 1973 alle fungerede, foruden den 'rigtige' nøgle 2753. Jeg forstår bare ikke at når man skal finde denne nøgle, bruger man 'e*d=1 (mod n)', men indsætter man eks. 413 i denne sætning, så går den ikke op....det gør den kun med 2753. De andre tal giver en rest, der minus 1 kan divideres med lcm(p-1,q-1)...sådanne 'sammenhænge' kan jeg se...men ikke forstå.

Jeg har ledt på google og kigget i div. bøger, men 90% tilfældende snakkes der kun om RSA anvendelse og der nævnes slet ikke at der kan være flere nøgler og dermed heller ikke en forklaring om hvorfor. De resterende 10% druknes i sort snak, der alligevel aldrig handler om det jeg søger. Så det jeg efterlyser er enten en forklaring eller nogle links til forklaringer (der helst ikke forudsætter en ph.d i mat).
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. november 2005 - 16:18 #1
Har du prøvet at kontankte RSA

http://www.rsasecurity.com/ f.eks. RSA lab. http://www.rsasecurity.com/node.asp?id=1058
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. november 2005 - 18:47 #3
Det diskuteres fx her http://www.sandelman.ottawa.on.ca/ipsec/2001/02/msg00049.html
(kig også på andre indlæg i tråden)

Der skulle være søgeord til mere søgning på google. Jeg er nok ikke i stand til at forklare det på en simpel måde.

Som der skrives i linket skal man vælge "strong primes, such that both (p-1)/2 and (q-1)/2 are prime". Så er skaden begrænset.