Avatar billede amsn Nybegynder
08. november 2005 - 00:20 Der er 10 kommentarer

ekstern indhol

Hej
Vil gerne lave en side men nogle faste lag: menu, indhold mm.. Men alt indhold skal ligge i en ekstern fil.
Altså når man går ind på side kalder den indhold ind i siden i mine lag. Disse lag skal også have et style sheet.
Jeg vil så gerne kunne skifte indholdet i disse lag ved hjælp af javascript.

Hvordan går jeg dette?
Avatar billede amsn Nybegynder
08. november 2005 - 00:22 #1
UPDATE:

Kan man også definere forskellige sider i sin eksterne fil. feks. hvis man trykker på kontakt kalder den hele kontakt siden.
Avatar billede roenving Novice
08. november 2005 - 00:29 #2
Man kan principielt godt have en meget stor del af sin kode liggende i eksterne javascript-filer, men de skal så alle sammen indlæses som javascript-filer ved sidens load, så selvom f.eks. et billede ikke indlæses, hvis det er kode, der er skrevet i en javascript-variabel, vil resultatet nok være en meget tung side, hvor alle script-filerne skal indlæses ...

-- dynamisk indhold kan godt laves ved at skjule og vise indhold, som er indlæst, men umiddelbart vil jeg da kun anbefale det til indlysende tilfælde (f.eks. en overskrift, der kan klikkes på, så man ser resten af teksten eller meget lange forms, som kan være opdelt, så man kun får en passende bid ad gangen !-)
Avatar billede roenving Novice
08. november 2005 - 00:32 #3
PS. Har man det liggende i en javascript-fil, skal det, som antydet, ligge i javascript-variabler, hvorfor opdateringen for de fleste vil være endnu mere besværlig, end hvis det skulle skrives mange gange i forskellige filer !o]

I den sammenhæng er (i)frames, serverside includes eller serverside scripting meget mere interessant !-)
Avatar billede amsn Nybegynder
08. november 2005 - 08:17 #4
Takker, vil det så sige at hvis jeg skal have indhold liggende i eksterne filer skal jeg ud i noget php? Nogle gode råd til hvordan man kommer igang med det, gode bøger, hjemmesider mm...
Ellers bare tak og ha det..

PS: jeg havde set en side der så vidt jeg kunne se havde eksterne sider i Javascript, http://industries.phloe.net/ og den virker meget prof
Avatar billede roenving Novice
08. november 2005 - 12:41 #5
*lol*

-- det har du ganske ret i, men det medfører ekstreme variabel-længder, på den ovennævnte side er der variabler på næsten 2500 tegn, hvilket er ekstremt besværligt at vedligeholde medmindre man opbygger det vha server-side scripting, og så kan man vel lige så godt gøre det direkte (nah, der er selvfølgelig de fordele, jeg også nævner i min første kommentar !-)

-- og det jeg griner af, er at siden fremstår som at være xhtml1-strict compliant, men bruger metoder til at assigne indhold, som slet ikke er tilladte i xhtml og vil få enhver xml-browser til at kaste sig grædende til jorden og opgive (specielt brugen af .innerHTML er direkte på tværs af den xml-filosofi, der skulle være baggrunden/fordelen ved at benytte xhtml, hvor man heller ikke kan lægge en html-node ind ved 'bare' at sætte noget tekst ind i en anden node !-)

-- hvis du vil bruge php skulle det ikke være svært at finde gode hjemmesider, da det er voldsomt udbredt til hobby-programmering, hvorfor der findes masser af communities, deriblandt en kategori her !o]
Avatar billede olebole Juniormester
09. november 2005 - 10:01 #6
<ole>

Rasmus Phloe er en udmærket designer - men ikke ligefrem koder. Hvordan har du i øvrigt fundet hans site? Jeg bare nysgerrig, fordi vi engang gik på samme skole  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede amsn Nybegynder
09. november 2005 - 10:15 #7
Det har jeg også Ole, det er Anders her.
Jeg laver ikke web merer, kun for sjov. Er nu projektleder hos aresa.dk
Håber du har det rart

Anders as@aresa.dk
Avatar billede olebole Juniormester
09. november 2005 - 10:44 #8
Absolut, tak! Jeg så i øvrigt doku'en om jeres gen/landmine projekt ... spændende  ;o)

Jeg forstår godt, du gerne vil lave siderne mere dynamiske - efter GMail, Google Maps og Google Suggestion, m.m, er dette jo blevet ekstremt 'hip' og efterspurgt.

Der er masser af muligheder - bl.a. med det 'cluster' af teknikker, man i daglig tale kalder AJAX. Et problem i den forbindelse er dog stylesheets.
De fleste browsere har seriøse problemer med CSS og dynamik. Et stylesheet _skal_ ligge i head-elementet og være present (loaded), når sideindholdet indlæses.

Prøv at fortælle lidt mere om projektet. Så kan det være, vi kan finde en løsning  :)
Avatar billede amsn Nybegynder
18. november 2005 - 12:24 #9
Hej Ole
Har lige været væk fra min mac et par dage.
Jeg er ved at lave en ny side til aresa, det jeg finder vigtigt er at den er lavet med pæn og god kode og at den validerer i xhtml. Det gør den jeg er ved at lave, www.aresa.dk/new_aresa.

Det jeg tænker på nu er om man kan lave en knap hvormed man kan tænde og slukke for CSS, sådan at man bedre kan se side på en PDA, dette burde nok laves med et browser tjek, men det har jeg aldrig prøvet at lave.

Som du kan se har jeg brugt en iframe, er det en OK ting?

Lig lunt & ha en rar weekend
Anders
Avatar billede olebole Juniormester
18. november 2005 - 14:29 #10
Hmmm ... det med, at XHTML skulle være 'det eneste rigtige at skrive idag' har du uden tvivl fra folk, der aldrig selv har skrevet et fungerende XHTML-dokument.

Faktisk forholder det sig sådan, at XHTML ikke er understøttet af IE6 og heller ikke bliver det i IE7. 99% af alle eksisterende XHTML-sider på WWW parses idag som tilfældig HTML-tagsoup ... ikke som XHTML. Prøv at læse disse to:
  http://exp.dk/artikler/537
  http://exp.dk/artikler/538

(I)frames er ikke i overensstemmelse med det ønskede fremtidscenarium - som W3C ser det. Derfor er (i)frames ikke valide i de stringente versioner ('Strict' - i modsætning til 'Transitional') af markup-standarderne ... hverken HTML4.01-Strict eller XHTML1.'X'-Strict.
I den første 'ægte' XHTML-version (XHTML2.0) vil (i)frames være væk for good - men det tager formodentlig adskillige år, før den kommer på gaden og er integreret i browserne.

Hvad angår PDA'er, så kunne du jo evt. spørge på klientens skærmopløsning. Er den under en vis størrelse, kunne du levere ét stylesheet - og et andet, hvis den er over. Er det en løsning, du kan bruge?