Avatar billede maggerholm Nybegynder
07. november 2005 - 19:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan vender man en tabel ?

Hejsa I nørder.

Jeg har et 'lille' problem..

Efter nogle voldsommeudregninger står jeg tilbage med en query bestående af ca 700 kolonner, med hver én værdi.

For at jeg så kan bruge værdierne til noget fornuftigt, så vil jeg gerne ha vendt tabellen om, så jeg i stedet har 2 kolonner, men med ca 700 records.

kolonnenavnene er nummeredede fra 1 til (Max 700), og skulle gerne blive primærnøglen.

Jeg ved slet ikke om det kan lade sig gøre, efter hvad jeg kan se i MSAccess online help er det ikke noget man beskriver særlig meget.  ;o/

Mvh,  M. Aggerholm..
Avatar billede mugs Novice
07. november 2005 - 19:59 #1
Du har en query med een kolonne og ca 700 poster.
Du ønsker en query med 2 kolonner og ca 700 poster.

Hvor skal den ekstra kolonne komme fra?

Du kan ikke lave ne primær nøgle i en query - Den ligger i tabellen!
Avatar billede kabbak Professor
07. november 2005 - 20:00 #2
prøv om du ikke kan vende dem med en krydstabulerings forespørgsel
Avatar billede maggerholm Nybegynder
07. november 2005 - 20:25 #3
Mugs: Jeg har 700 kolonner, med én post i hver.

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10.....
-----------------------------------
24 25 25 67 45 94 45 35 9  14.....

Den vil jeg gerne ha ser sådan her ud.

1  24
2  25
3  25
4  67  etc..

Kabbak:  Jeg har forsøgt, men jeg er ikke saa stiv i X-tabulering  :o)
Avatar billede mugs Novice
07. november 2005 - 20:29 #4
hmm - mig bekendt kan en tabel / forespørgsel ikke indeholde mere end 255 kolonner. Men som du skitserer det, vil jeg også foreslå en krydstabulering.
Avatar billede kabbak Professor
07. november 2005 - 20:52 #5
smid denne i et modul og kør den efter at den er rettet til.

Den nye tabel skal være oprettet først med 2 kolonner

Public Sub Transpose()
DoCmd.SetWarnings False
  Set dbs = CurrentDb
    Set rst = dbs.OpenRecordset("Forespørgsel3") ' ret til din forespørgsel
  I = 1
    For Each fld In rst.Fields
Værdi = rst.Fields(I)
strsql = "Insert into Nytabel Values (" & I & ",'" & Værdi & "');"
' ret Nytabel til din nye tabel
  DoCmd.RunSQL strsql
I = I + 1
    Next

rst.Close
Set rst = Nothing
DoCmd.SetWarnings True
End Sub
Avatar billede maggerholm Nybegynder
07. november 2005 - 23:30 #6
Hejsa Kabbak.

Mange Tak..

Den virkede ikke helt, men gav en Out of Range fejl, men ved og lade 'I' starte paa 0, og sige 'I+1' i strsql dedikationen fik jeg l'st den..

Mange tak for hj;lpen..

Michael..
Avatar billede maggerholm Nybegynder
07. november 2005 - 23:32 #7
Ps. Kabbak, lav lige et svar saa du kan faa dine point  he he..
Avatar billede kabbak Professor
08. november 2005 - 00:00 #8
et svar ;-))