Avatar billede steelman Novice
07. november 2005 - 18:33 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af vægdåse til RJ-45 stik

Hej,

Jeg er ved at trække netværkskabler rundt i hytten, og har sat en vægdåse op med plads til to RJ-45 tilslutninger (efter pricippet: http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/netvaerksudtag.php).

Men i den vægdåse jeg har kan jeg tilslutte to RJ-45 udtag. Kan man på én eller anden måde "bro-koble" de to udtag så jeg kan bruge begge udtag når jeg kun har trukket ét kabel?
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. november 2005 - 18:38 #1
Stikket er sikkert lavet til dobbelte LAN kabler. De har nemlig 2 gange 8 ledere hvor hver 8 gange leder er "pakket" ind for sig selv.

At brokoble er ikke en god ide.
Avatar billede sliber Nybegynder
07. november 2005 - 22:48 #2
Som dragon siger er det ikke smart, det nemmeste er at sætte en lille switch i det lokale hvor du kun har et stik.
Men du kan godt lave to 10Mbit udtag ved kun at bruge ben 1+2 og 3+6, du har jo 4 par i dit kabel.
Avatar billede ierikk Nybegynder
07. november 2005 - 23:51 #3
stik mv kan købes til rimelige penge i biltema
Avatar billede halifax Nybegynder
08. november 2005 - 02:47 #4
At vægdåsen kan tilslutte 2 x stik er måske tænkt som et RJ-11, telefon, for det andet. Det er tit set sådan.
Og ja, Biltema er formentlig blandt de billigste steder at købe den slags, RJ-45 og RJ-11 + tang osv. Er min erfaring i det nordjyske.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
08. november 2005 - 12:46 #5
Du kan godt forbinde begge stik, med hver deres sæt kabler, ligesom sliber siger.
Dette vil også resultere i 100mbit.
Avatar billede steelman Novice
08. november 2005 - 13:31 #6
Okay - men "problemet" er, at jeg har taget to af lederne til et alm. telefonstik vedsiden af, så der er kun 6 ledere tilbage til netværksstikket. Derfor var tanken om man kunne "brokoble" - men det holder ikke :-)

Tak for hjælpen. Smider du ikke et svar dragonknight - du kom jo først med svaret.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2005 - 23:38 #7
Jo da.

Jeg har set det anvendt som net og telefonkabel i samme kabel, men jeg kan ikke huske hvilke farver man skal anvende, for det er vigtig for at undgå interferens. jeg prøver lige at lede efter det.
Avatar billede steelman Novice
09. november 2005 - 08:55 #8
Jeg har læst mig til rundt omkring, at det er blå og hvid/blå der skal bruges.... Det virker i hvertfald fint hos mig ;-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. november 2005 - 00:26 #9
Det er jo så i orden, of takker  ;-)