Avatar billede denser80 Nybegynder
06. november 2005 - 22:12 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

jensen router

Jeg vil ikke til en start poste en masse oplysninger om hardwaren da jeg tror det kan ordnes uden ...
sagen er, at jeg har købt en router, men under opsætningen skal der angives en oplysning om bl.a. isp router adress ... så jeg ringede til tele2, min isp, for at høre hvad deres adresse dertil er, men det anede 'supporten' ikke en dadel om, og "vi yder ikke support på routere" !
Mit spørgsmål er så hvordan jeg ellers kan finde disse oplysninger frem .. også noget med subnet-mask?
Er min "isp router adress" min gateway-ip? Altså skal jeg blot være kreativ med oplysninger fra ipconfig, der står også sub-mask 255.255.224.0 hvor router-opsætningen siger 3x255.0, men jeg kan ikke helt 100 gennemskue hvad der hører til 'verden' og hvad der hører til 'bag' ved routeren.
Jeg er fuldstændigt noob med routere, og den medfølgende dokumentation er pænt ussel
Avatar billede boxer Nybegynder
06. november 2005 - 22:24 #1
I kommandoen Kør, skriver du ipconfig og trykker enter. Så får du oplysningerne.
Avatar billede boxer Nybegynder
06. november 2005 - 22:25 #2
Nej det gør du ikke. Du skriver først cmd og trykker enter.
Derefter kommer der en sort boks op hvor du skriver ipconfig og trykker enter :o)
Avatar billede boxer Nybegynder
06. november 2005 - 22:26 #3
Og det du skal bruger er det der står ud for IP adress.
Avatar billede denser80 Nybegynder
06. november 2005 - 22:52 #4
ja, mere eller mindre  .... sagen er jo tvivl om hvad der menes med "isp router adress" ... er det hvad ipconfig melder som DHCP-server?
Skal lige have nogen konkrete bud inden jeg vil afprøve igen da jeg jo li'som ikke kan komme på nettet med routeren tilkoblet.
Avatar billede boxer Nybegynder
06. november 2005 - 23:00 #5
Det er okay - jeg er faktisk også lidt i tvivl.
Avatar billede denser80 Nybegynder
08. november 2005 - 21:01 #6
ja det viser sig så at "isp router adress" er mit gateway, i hvert fald er der hul igennem når gateway-ip'en er angivet dér.
Så dét spørgsmål svarede jeg nærmest som jeg stilte det, men et andet kan så være hvor der er at finde, en god indledning til opsætning af netværk (lan) med en router?
Ingen problemer med at få hul igennem til www for både laptop og stationær, men det er ikke lykkedes mig at finde 'den anden' computer via netværk, så det er sikkert bare noget simpelt netværksopsætning. Jeg har ikke haft netværk før, andet én computer direkte til adsl-modem, eller en anden har administreret det -kollegiesammenhæng.
Avatar billede boxer Nybegynder
08. november 2005 - 21:12 #7
Prøv dette:
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/act_share.htm
Husk også at læse de to links i bunden :o)
Avatar billede denser80 Nybegynder
08. november 2005 - 21:56 #8
æh, jo, tak, men det er en anelse udover dén beskrivelse ... jeg kan ikke engang pinge imellem dem via deres tildelte 192.168.x.x
Avatar billede boxer Nybegynder
08. november 2005 - 22:22 #9
Uden at være 100% sikker vil jeg mene at det kan du når du har kørt:
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/xp.htm
En af de 3 guides fra førnævnte link.
Avatar billede denser80 Nybegynder
11. november 2005 - 19:22 #10
sry den kortvarige forsvinden, men det sætter "kun" det 'sædvanlige' windows-netværk op ... hvorfor kan jeg ikke pinge imellem dem på deres 192.168.x.x?
Avatar billede boxer Nybegynder
11. november 2005 - 19:25 #11
Kan det have noget med firewall at gøre?
Avatar billede denser80 Nybegynder
11. november 2005 - 20:07 #12
tror det ikke, men der er norton internet security på labtoppen, bundlet sw.
Det er sikkert ikke helt umuligt at norton firewall auto-opretter nogen mærkelige filtre .... den burde dog være nogenlunde åbensindet for et simpelt lokalnetværk.
Men jeg BURDE kunne pinge ganske normalt på deres lan-ip?
Avatar billede boxer Nybegynder
11. november 2005 - 20:49 #13
kan du pinge www.google.com?
Avatar billede plx Nybegynder
11. november 2005 - 21:07 #14
Med mindre du har noget hardwarefilter i din switch, så er et rigtig godt gæt, at det er norton som blokerer for trafikken - og din ping
Avatar billede denser80 Nybegynder
11. november 2005 - 22:39 #15
der ingen problemer ud til verden, det er kun imellem de to pc'er bag routeren,
og ja der er alskens filtre/firewall i routeren(ikke switch), men intet af det er aktiveret, eller aktivt på en hæmmende måde for lan.
Norton er alligevel på vej ud til højre da bundle-perioden er udløbet og jeg gider ikke betale for det, så jeg kan snarligt konstatere om det er norton.
Tænkte det kunne være noget opsætning/protokol, men det er sjovere at skyde skylden på Norton ;-)
Avatar billede denser80 Nybegynder
08. september 2006 - 17:57 #16
anonym ... vil du ha' dine 15 dadler? :)
Avatar billede denser80 Nybegynder
19. april 2007 - 16:11 #17
slut