Avatar billede frederikschack Nybegynder
05. november 2005 - 23:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Orza 20 mbit gennem luften?

Jeg vil gerne høre nogle faglige seriøse argumenter omkring realismen i Orzas 20 mbit forbindelse gennem luften.

Det her er ikke et spørgsmål om Orzas (Basses) fortid, men et spørgsmål om realismen i at få Wimax standarden til at køre med 20 mbit med  tusinder  af lokale brugere?

På wikipedia bliver der bl.a. skrevet om Wimax
"... show practical maximum data rates between 500kbit/s and 2 Mbit/s, depending on conditions at a given site."
http://en.wikipedia.org/wiki/Wimax

Til det svarer Orza bl.a.

"Indtil for ca,. 8 uger siden havde INGEN en radiodel, som kunne anvende fulde 20MHz båndbredde, hvilket i princippet skulle åbne for 80Mbits/s med QAM64 mopdulation. Sådanne findes nu, og det er f.t. kun ORZA og Alcatel, som har dem."

Men overholder de så Wimax standarden?

Endvidere, er det ikke lidt bekymrende med så mange radiobølger i mikrobølgeområdet? 3G, WiFi, Wimax, satellit?

Her er hele deres svar?

-----Original Message-----
From: corporate orza [mailto:corp@orza.net]
Sent: 4. november 2005 00:40
To: Frederik GrXn Schack
Subject: RE: Meget interessant

Oh ye of little faith.

De omtalte tests udført af AT&T er ikke udført med certificeret WiMAX 802.16-2004 udstyr (som ORZA's er) men er såkaldt pre-WiMAX grej. Det kan ikke sammenlignes med det, som ORZA har.

Desuden har AT&T nogle andre kartofler, der skal hyppes og promoter kun wireless forbindelser af nød - ikke af lyst.

Der er flere, også i DK, som pynter sig med lånte fjer og kalder deres ikke-kompatible produkter for WIMAXX og den slags, men det er så deres problem, ikke vort.

I'et i WiMAX står for 'interoperability,' d.v.s., at visse standarder skal følges således, at forskellige fabrikater kan tale sammen. Man får dermed med tiden en homogen dækning af overlappende (måske) WiMAX netværk, som tilsammen giver total dækning over hele jorden. Dette er de grandiøse planer. Til den ende har Intel en ny cCentrino processor på beddingen, som netop er WiMAX enabled. Gæt selv, havd de vil bruge den til.

Indtil for ca,. 8 uger siden havde INGEN en radiodel, som kunne anvende fulde 20MHz båndbredde, hvilket i princippet skulle åbne for 80Mbits/s med QAM64 mopdulation. Sådanne findes nu, og det er f.t. kun ORZA og Alcatel, som har dem.

Det er ingen hemmelighed, at vi m.h.t. WiMAX er baseret på Fujitsu teknologi, som på afgørende punkter adskiller sig fra andre produkter (incl. Intel's Rosedale chipsæt) og som det eneste produkt for tiden kan gå klare certificeringsprocessen med ret til at anvende navnet WiMAX.

Fujitsu entrerer med 4 firmaer i verden - ORZA er et af dem. AT&T er ikke. Efter nytår kommer der 4 til - måske.

>Hvad hastighed vil i garantere og hvordan vil i garantere den?

De 20Mbits/s er ikke noget vi gætter os til. Det er afprøvet, replikeret og bevist. Vi lover 20Mbits/s, fordi der stadig er tolerancer i radiodelen som er den snitflade, hvor vi går over fra digital til analog og tilbage igen. Det rigtige tal er 23-26Mbits/s, men det lover vi ikke.

Hvordan vi vil garantere den (båndbredden)? Det er lidt et spørgsmål om kejserens skæg. Der skal lidt flere parametre på før man kan svare på et sådant spørgsmål.

Hvordan vi forsyner mange tusinde abonnenter med denne voldsomme båndbredde fra den samme mast - se det er vores lille hemmelighed, som vi ikke agter at dele med andre, før patentet er endeligt godkendt.

Af samme årsag skal vorees CEO til Baijing i næste uge og forklare WiMAX Forum's årlige members-only møde hvordan vi har løst de tekniske problemer sammen med Fujitsu.

Båndbredden afhænger i praksis af mange forhold, bl.a. støj og afstande. Derfor findes boxen med en indbygget antenne, men der følger en lille ekstern med, som kan sættes på væggen ved siden af, hvis det kniber lidt eller man gerne vil have sin box monteret i en kælder.

Er man i et yderområde, får man en antenne (23 cm lang) til udvendig montage. nellem to sådanne har vi kørt 73Mbits/s (uden protokol, vel at mærke) over en strækning på ca. 75km - vi gad ikke køre længere - men det var godt nok line-of-sight eller noget, der lignede. Man kan ikke se 75km, så det er svært at sige.

Prøv at gå ind på http://www.fujitsu.com og søg under WiMAX og se. De løber som regel ikke med tom snak.

mvh

Kundeservice

--
Avatar billede alichu Nybegynder
06. november 2005 - 18:53 #1
Hvor er det du lige ved hen med den her tråd?
Avatar billede frederikschack Nybegynder
07. november 2005 - 08:07 #2
Jeg ville gerne høre om Orza's løfter er helt urealistiske? Bare nogle argumenter for og imod.
Avatar billede caspers Nybegynder
09. november 2005 - 13:20 #3
Først 20Mbit/s i luft skulle ikke være noget problem. 20Mbit til mig og mine 10 naboer 5km fra nærmeste mast, tjaaa...

Man kan lave lidt matematik på det, jeg har dog ikke de nødvendige tal, men måske andre kan forsyne os med dem.

Der er et antal frekvenser de må bruge, det vil sige et område der kan deles op i X dele der hver især kan transmiterer en WIMAX forbindelse. De vil ikke sende nabo kanaler ud i samme retning, og hvis de virkelig har fine opløsninger på deres antenner, kan man forestille sig en retnings bestemthed ned til 5 grader, altså i alt 72 retninger.

Så i den ideele verden kan de leverer ca. 72* X/2 * 20Mbit. Så hvis X er 20 vil der være plads til 720 kunder på en mast (når de er helt rigtig placeret) og det kan der ikke være økonomi i. Derfor må det være klart at hvis det bliver til noget vil mange dele den samme 20Mbit/s forbindelse, hvilket vel også er OK hvis man ved det på forhånd.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
09. november 2005 - 23:49 #4
OK, smid et svar, jeg fordeler pointene på dem der kommer med nogle gode inputs.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
09. november 2005 - 23:55 #5
Jeg mener heller ikke at det er meningen at en Wimax antenne skal håndtere mere end et par tusinde kunder og da alle ikke er på samtidigt, så er der vel en nogenlunde fornuftig mulighed for 20 Mbit til hver kunde?
Avatar billede caspers Nybegynder
10. november 2005 - 00:41 #6
Vi må bare håbe at det bliver godt, for billigt er det da.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
11. november 2005 - 13:06 #7
Nå, det er vidst ved at være lukketid, så du får pointene.