Avatar billede morteno Nybegynder
04. november 2005 - 10:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Indsæt række ud fra måned

Jeg har en liste over forskellige investeringer i løbet af året.

eks.
A              B              C
Biler:

Peugeot        200.000        September
Audi          350.000        September
Megane        150.000        Oktober
.              .              .

Andet:
værktøj        10.000          December
.              .              .

Listen er rimelig lang og ved indsættelse af en ny linie kører en makro som udover at oprette linien og kopiere de forskellige drop down menuer og formler som er i linierne.

Nedenunder denne liste vil jeg så gerne have en endnu en liste som kan opsummere månedens investeringer. Dvs at står der f.eks. "september" i overskriften på den nye liste, så henter den alle de investeringer som er foretaget i september.

Er der en venlig sjæl som kan hjælpe?

Mvh

Morten
Avatar billede beanbag Nybegynder
04. november 2005 - 10:59 #1
=sumif(range;criteria;sum_range)

dvs:

=sumif(C:C;"September";B:B)

eller

=sumif(C:C;C2000;B:B) hvis du skriver September i celle C2000 og formlen fx. står i B2000
Avatar billede morteno Nybegynder
04. november 2005 - 11:11 #2
Det skulle gerne være sådan, at hele rækken bliver sat ind. I dette tilfælde hvor det eksempelvis er september indsættes disse rækker:

Peugeot        200.000        September
Audi          350.000        September
Avatar billede kabbak Professor
04. november 2005 - 11:17 #3
kik på Data Filter Advanceret filter, den kan gøre det
Avatar billede beanbag Nybegynder
04. november 2005 - 11:22 #4
Jeg forstår ikke helt.
Du har en lang liste med investeringer.
I bunden af listen vil du gerne have opsummeret investeringerne pr. måned.

hvis du indsætter ovenstående formel i bunden af dit ark, under den sidste linie hvor makroen kan indsætte nye linier (altså makroen indsætter nye linier mellem den sidste investeringslinie og totalerne nedenunder) så vil du få summen af investeringer pr. måned, og disse summer vil følge med nedaf efterhånden som du indsætter flere linier.

En lille detalje: hvis du bruger hele kolonnen som reference som jeg har vist, skal du IKKE placere kritieriet i kolonne C som jeg kom til at vise i det sidste eksempel. Så får du en cirkulær reference.
Istedet skriv fx. september i A2000, indsæt formlen i B2000 og lad referencen i midten gå til A2000:

=sumif(C:C;A2000;B:B)

Personligt ville jeg placere totalerne i toppen af arket, og evt. supplere med en drop-down til at vælge hvilken måned der skal vises totale investeringer for.
Avatar billede beanbag Nybegynder
04. november 2005 - 11:25 #5
ok, er det fordi du ikke vil have én linie med én sum for måneden, men istedet alle investeringslinier for én given måned gentaget nedenfor. Så forstår jeg bedre...
Advanced Filter som kabbak skriver vil kunne hjælpe dig.
Avatar billede morteno Nybegynder
04. november 2005 - 11:35 #6
Undskyld forvirringen.

Jeg vil gerne have gengivet alle de rækker som har den respektive måned. For overblikkets skyld kunne vi sige at jeg skulle have gengivet rækkerne i et nyt ark.

I celle a1 i det nye ark skriver jeg så "september" og alle rækkerne der indeholder september i det oprindelige ark bliver oplistet.

Jeg synes ikke jeg kan få advanced filter til at gøre det?
Avatar billede aksma Praktikant
04. november 2005 - 12:16 #7
Når du vælger avanceret filter, skal du afchecke "kopier til et andet sted". Så har du mulighed for i ruden "kopier til" at vælge, hvor den filtrerede liste skal indsættes.
Avatar billede morteno Nybegynder
04. november 2005 - 12:31 #8
Vil det være muligt at lave en makro, som alt afhængig af hvilken måned jeg taster ind i et givet felt, kører sådan en oprettelse af et advanced filter med den måned som jeg indtaster?
Avatar billede aksma Praktikant
04. november 2005 - 12:55 #9
Den bedste måde at finde ud at det på, er ved at prøve.

Prøv at indspille en macro når du opretter det avancerede filter og se i koden, hvordan det fungerer. Det nemmeste vil formentlig være, at du laver et felt med måneden i og så henviser til dette felt, når du opretter filteret.
Avatar billede beanbag Nybegynder
04. november 2005 - 15:13 #10
Hvis du kan leve med det i et andet ark (og for den sags skyld også i samme ark) hvad så med at prøve en pivot-tabel.

Der kan du læggge måneden op i page-feltet og så vælge den måned du gerne vil se.