Avatar billede tofferman Nybegynder
02. november 2005 - 21:38 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Bærbar på trådløs netværk. ØV!

Hej.

Er der nogen der har en patentløsning på, hvordan man får en windows xp-bærbar på et trådløst netværk.

Nu har jeg prøvet så mange forskellige ting, og alligevel virker lortet ikke ordentligt. Den bærbare bliver smidt af med få minutters mellemrum. Windows popper også hele tiden op om  om at "Der er forbindelse" og "Der er ikke forbindelse" og "Der er forbindelse" og "Der er ikke forbindelse".

For at gøre forvirringen total forholder det sig sådan, at der faktisk er forbindelse når Windows melder at den er afbrudt, og når Windows melder at der er forbindelse, ja så er den altså afbrudt.

Jeg har en D-Link DI-614+ trådløs router. Jeg har 2 PC´ere koblet til den med kabler. Den del fungerer fint.

Nu har vi så fået en ny bærbar. En HP Pavillion som har indbygget trådløst netkort. Det er den jeg bakser med i øjeblikket, men jeg har tidligere bøvlet med vores stationære computere, hvilket endte med at jeg satte traditionelle netkort i, og der har heller ikke været problemer siden.

Men tilbage til den bærbare.
Jeg har sat routeren til at give den en fast IP-adresse som er 192.168.0.103. Jeg kører 64bit HEX WEP-kryptering. Router og bærbare er sat til at køre på kanal 1. Både routeren og den bærbare er sat til "Shared Key" kryptering. Under avancerede instillinger på den bærbares trådløse del, har jeg valgt "Infrastructure". Jeg ved ikke hvorfor, men det var der een der fortalte mig engang at jeg skulle.

Jeg har ikke slået firewall til, jeg har ikke slået MAC-filtrering til. De ting venter jeg med til det grundlæggende fungerer.

Den bærbare melder at forbindelsen til mit netværk er rigtig god, men at den også kan se et andet trådløst netværk
(sikkert en nabo et eller andet sted). Jeg kan ikke fjerne det andet trådløse netværk som har navnet "default". Mit eget net hedder noget andet.

Jeg er villig til at give op til 1000 point for en holdbar løsning!

Er det iøvrigt kun mig der undrer mig over, at det skal være så pisse besværligt at få et trådløst netværk til at fungere (medmindre man altså bare tænder for lortet og er ligeglad med at andre kan koble på det). Med den tendens om at flere og flere får trådløse netværk hjemme, burde det da være muligt at lave noget som var nemt at sætte op og som virker hele tiden.
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
02. november 2005 - 21:41 #1
prøv at gå ind i kontrolpanel og tryk på tilføj nyt hardware...og så indsæt din driver cd og så skulle den automatisk gå videre. Jeg er ikke sikker på om det virker, men prøv det!
Avatar billede tofferman Nybegynder
02. november 2005 - 21:43 #2
Det er en spritny HP bærbar, og jeg har lige installeret alt hvad der fulgte med til den. Der er også en "HP Trådløs assistent" som dog kun kan tænde og slukke for netværkskortet og Bluetooth.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. november 2005 - 21:48 #3
Slå krypteringen helt fra og få hul igennem, så kan du altid tilføje den når du har hul igennem, lige nu skal du bare have det til at virke.

Prøv at sætte routeren til en anden kanal, det kan være at der er en anden router i området der forstyrre.

Mange bærbare med indbygget netkort har som default netkortet disablet og der skal trykket på en knap eller taste kombination for at få det til at virke.

Jo flere der får trådløse netværk hjemme, des størrere er chancen for at de forstyrre hinanden og gør det sværere at sætte op.

brug www.stumbler.net til at scanne om der er andre netværk i dit område og vælg derefter en kanal så langt fra disse netværk, som muligt.
Avatar billede tofferman Nybegynder
02. november 2005 - 21:52 #4
Jeg prøver lige det der med kanalerne, men det trådløse kort i den bærbare ER altså tændt, for jeg har jo haft forbindelse.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. november 2005 - 21:58 #5
Hver gang du genstarter maskinen slukker det trådløse kort!
Avatar billede tofferman Nybegynder
02. november 2005 - 22:02 #6
Ja, men det er tændt som standard når computeren starter op. Det har på intet tidspunkt været slukket. Hvis det var slukket ville jeg lægge mærke til det, for der er en stor blå LED der lyser når det er tændt.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
02. november 2005 - 22:29 #7
nu slynger jeg bare en ide ud i luften.. Har haft lidt ala samme problem men nu har jeg købt en pakke der hedder D-Link ROUTER+USB 54MB
(gå ind på computercity.dk vælg netværk - trådløst router og find det produkt)
jeg har så installeret den der USB adapter til min ellers trådløse centrino bærbar som førhen ikke virkede, men nu da jeg har den der usb adapter virker det !
Den der centrino teknologi har ellers altid virket, men ikke nu !
men usb adapteren virker altså i mit tilfælde (også til stationær) så måske det var en løsning ?
bare en ide.
Avatar billede tofferman Nybegynder
02. november 2005 - 23:25 #8
Jeg vil nu helst undgå at skulle købe sådan noget. Når det nu er indbygget i computeren.

Jeg har skiftet fra kanal 1 til kanal 4, og umiddelbart virker det som om det har hjulpet. Jeg har dog lige siddet og set Langt fra Las Vegas, så jeg har ikke surfet så meget.
Avatar billede tofferman Nybegynder
02. november 2005 - 23:47 #9
Wups. Sidder og surfer, og lige pludselig kommer der en boble fra system-tray der siger at der er eet eller flere tilgængelige trådløse netværk i nærheden. Og endnu engang er forbindelsen blevet afbrudt. Hvad fanden er det der sker?? Er der slet ikke andre som har oplevet dette??
Avatar billede kenp Novice
03. november 2005 - 09:00 #10
Du har vel ikke sat din computer op så den bare forbinder til ALT automatisk.. hvis ja så slå det fra.
Avatar billede tofferman Nybegynder
03. november 2005 - 13:06 #11
Nej. Faktisk har jeg forsøgt flere gange at slette det netværk der hedder "default" fra listen over foretrukne netværk, så det kun er mit eget netværk der står der. Det har jeg til gengæld sat til at den skal tilslutte automatisk.
Avatar billede kenp Novice
03. november 2005 - 13:30 #12
men så kontrollere lige at den ikke automatisk tilslutter andre når den finder dem (skulle gerne være et flueben du skal fjerne på samme side)
Avatar billede netpxg Nybegynder
03. november 2005 - 13:58 #13
Prøv en anden router hvis du har mulighed for det. Det kan være din lokale pc-pusher vil låne dig en.
Har haft sådan en router. Fik den aldrig til at virke. Den skulle erstatte et Zyxel access-point og en router. De pc'er, der før kom på netværket uden problemer, fik nu store problemer. En fik aldrig forbindelse, en anden fik ganske vist forbindelse men med så stort pakketab at det reelt var ubrugeligt. Returnerede routeren og satte den gamle op og alle maskiner kom nettet igen.
Avatar billede vikasku Nybegynder
08. november 2005 - 22:08 #14
D-link har jeg rigtig dårlige erfaringer med. Prøv Linksys eller Zyair hvis du kan få fingrene i et sådan. Prøv at slå krypteringen fra og se om det giver hul i gennem - hvis det er tilfældet så prøv med en anden kryptering ex WPA. har haft samme problem og det viste sig at være krypteringen - men Dlink er pt noget hø.
Avatar billede jagd Nybegynder
16. december 2005 - 19:43 #15
Jeg har lige købt en D-link DI-624, og har PT et lignende problem. Mine to bærbare, kan kun opnå "Limited or no connectivity", så snart jeg slår kryptering til. Uden kryptering er alt i skønneste orden. Men jeg vil gerne sikre netværket. I mit tilfælde, kan de to bærbare dog opnå trådløsforbindelse, hvis jeg forbinder dem til LAN... Højeste besynderligt: http://www.eksperten.dk/spm/672570
Avatar billede tofferman Nybegynder
05. januar 2006 - 01:00 #16
Det er vist på tide at jeg får lukket dette spm.

Det ser ud til at jeg har fået skidtet til at virke. Jeg tror ikke at hverken centrino eller D-Link er årsagen til problemet, men tværtimod et bumset æggehoved fra Micro$oft som har lavet brugerfladen til konfigurering af trådløse forbindelser i Windows XP.

Jeg fandt funktionen med at den kun skal logge på netværket med navnet "default" efter behov, og ellers bruge vores eget SSID som standard. Men det virker ikke når jeg frakobler "Broadcast SSID" på routeren, hvilket jeg ellers gerne ville gøre af sikkerhedsmæssige årsager.

Men nu virker det altså sådan, at den kobler på vores eget netværk, og hvis jeg slukker vores router kobler den på "default" (som nok er een af naboernes). Jeg kan af een eller anden grund ikke fravælge at den skal koble på det fremmede netværk, men det er nok til at leve med.

Jeg giver 50 point til egr_sli fordi han trods alt forsøgte, og han er den eneste der har lagt et svar.

Resten rager jeg til mig sæl ;)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. januar 2006 - 06:12 #17
glem det med broadcast ssid. alle kan aligevel se dit ssid med www.stumbler.net