Avatar billede ducks Nybegynder
02. november 2005 - 17:53 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Valg af fladskærm

Jeg skal have fat i en fladskærm af en art til min PC. Der må gerne både være DVI og VGA tilslutning da jeg har VGA grafikkort nu, men det er jo ikke ret hålbart i fremtiden så jeg vil ikke betale en masse for en VGA-only skærm. Derudover skal den mindst være 19'' og 1600x1200 og god kvalitet selvfølgelig. Prisen skal ligge under 7.000 (der burde man kunne få noget godt kram).

Jeg har selv kigget på den her, http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=161004&Anmeldelse=true
Den får 7.7 på CNET (der er link til anmeldelse på edbpriser). Er det noget godt noget eller er der noget bedre?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
02. november 2005 - 18:32 #1
Du skal være opmærksom på 16 ms er for langsom opdateringshastighed til spil. Den må maks være 12 ms, ellers vil du opleve ghosting (skygger)

Jeg ville heller tage denne.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=161734
Avatar billede ducks Nybegynder
03. november 2005 - 00:25 #3
halvamatoer:

"Maks. synkroniseringshastighed (V x H):
75 Hz x 81 kHz"

Hvad vil det sige? Kan den kun køre 75Hz eller  er det 81Hz eller? (i Windows står der jo kun een ting)
Avatar billede ducks Nybegynder
03. november 2005 - 00:35 #4
Og kan man på en eller anden måde sikre sig mod den lidt tåbelige regl om at der gerne må være op til  4 pixelfejl på en fladskærm før den kan byttes, for jeg har set nogen med kun 1 pixelfejl midt på skærmen og det er pænt træls hvis man skal arbejde seriøst.
Avatar billede john.doe Nybegynder
03. november 2005 - 08:33 #5
kvalitets skærme sælges med 0 pixelfejl og 3 års garanti
men har ikke lige fundet en der opfylder alle krav.
Avatar billede ducks Nybegynder
03. november 2005 - 13:41 #6
Den Samsung har 3 års garanti og koster 7.000 kr. det må vel være kvalitetsskærm? :/
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
03. november 2005 - 18:09 #7
Samsung er klart et af de bedre mærker indenfor både tv & fladskærm.
Eks. Bilka bruger samsung til deres instore-reklamer. (Det er systemer som man jo bestemt forventer en god lang levetid med høj timetal pr dag).

Hva' man mener med vxh synkroniseringshastighed er jeg faktisk blank. Har aldrig set det før.

Har kigget manualen uden succes:
http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/200508/20050803150411843_BN59-00395V-00Dan.pdf
Avatar billede ducks Nybegynder
03. november 2005 - 21:41 #8
Min nuværende skærm fra Samsung har jeg også altid været meget glad for, men er blevet nødt til at skifte den ud fordi jeg er flyttet og har pladsmangel :(

Men kun gode erfaringer med Samsung, både TV, CRT skærm, VHS, så jeg er ikke i tvivl om at den her er god :)
Avatar billede ducks Nybegynder
03. november 2005 - 22:32 #9
"Indstil opløsningen og frekvensen i overensstemmelse med modellen.
Forkerte indstillinger af opløsning og frekvens kan beskadige synet.

21" - 1600 X 1200 @ 60 Hz"

Er det ikke ret dårligt af en skærm til 7.000, hvis den ikke kan komme over 60Hz ved den opløsning? Eller ligger man ikke mærke til det på en TFT eller er det bare noget Samsung skriver for at de er på den sikre side med at man ikke vælger alt for højt? Jeg ville helst have 85Hz som minimum.
Avatar billede ducks Nybegynder
03. november 2005 - 22:35 #10
Hehe:

"Anbring produktet udenfor børns rækkevidde, da de kan komme til
skade ved at hænge i det.
Et produkt, der vælter, kan forvolde fysisk skade og endda død."
Avatar billede ducks Nybegynder
03. november 2005 - 22:52 #11
Opløsning
Optimal opløsning 1600 x 1200@60 Hz
Maksimal opløsning 1600 x 1200@60Hz (Analog)
1600 x 1200@60Hz (Digital)

60Hz er da ikke  ret meget :?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
05. november 2005 - 10:15 #12
Sorry har været væk.
Du kan ikke sammenligne hz mellem TFT og alm. billedrør - det er ms, der tæller ved TFT.

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/09/04/2459825
Avatar billede TiHs Nybegynder
15. november 2005 - 13:56 #13
En lækker og fin skærm 8ms:
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?mode=specs&lang=DK&varenr=610656
eller nummeret større og hurtigere:
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?mode=specs&lang=DK&varenr=610742

Du kan så købe stik der kører dvi til vga ... hvis det skulle blive nødvendigt...