Avatar billede smieley Nybegynder
01. november 2005 - 14:08 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp! 2 udgaver af Windows XP pro installeret!

Hej Eksperten

Jeg har pludselig 2 udgaver af Windows XP pro installeret. Jeg ville geninstallere windows på min pc og troede jeg havde fået formateret drevet hvor den første udgave lå men det havde jeg åbenbart ikke for når jeg starter min pc bliver jeg spurgt hvilket styresystem jeg vil anvende. Begge valgmuligheder er Windows XP pro, den ene en dansk udgave som er den gamle og en ny udgave som er på engelsk. Jeg vil gerne beholde min gamle danske udgave men hvordan får jeg slettet den engelske igen? I stifinder kan jeg kun finde en Windows mappe?

Jeg er også stødt på et andet problem. Min pc´er lukker af og til ned for igen at starte op igen? Eksempelvis lukker den ned når jeg prøver at køre dette lille program: "cleantempxp2k.bat". Den skriver at pc´en er genoprette efter en alvorlig fejl. Jeg tror nok at den skriver noget med at det er i de lokale indstillinger. Fejlen var der også inden jeg installerede den nye udgave af Windows XP.

Håber i kan hjælpe mig med mine 2 problemer!

Venlig hilsen Smieley
Avatar billede off-line Nybegynder
01. november 2005 - 14:31 #1
Der er vist gået rod i dine 2 styresystemer. Jeg tror det bedste du kan gøre,
efter at du eventuelt har redded nogle data ud på en anden partition, eller på CD,
er at sætte din WinCD i drevet og lave en nyinstallation sådan, at du først sletter
dit C drev, og derefter genopretter det, så du får en ren installation.
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2005 - 14:45 #2
når du har reddet dine data kan du køre fdisk inde fra instalationen så sletter du hele drevet og derefter opretter det igen

vælg ntsf filsystem når den formaterer disken
Avatar billede vejmand Juniormester
01. november 2005 - 14:49 #3
Måske du kan bruge dette til løsning af dit første problem: http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no29
Avatar billede smieley Nybegynder
01. november 2005 - 16:08 #4
Hej vejmand

Rigtig mange tak for dit link, det kan jeg helt sikkert bruge men jeg har lige et problem med at udføre opgaven. Jeg kan se de to udgaver af styresystemet som jeg har installeret. Den ene er placeret på "rdisk(1)" og den anden på "rdisk(0)". Jeg ved at det er den som ligger på D drevet jeg skal slette men hvilken af ovenstående placering er D?

Hilsen Smieley
Avatar billede smieley Nybegynder
01. november 2005 - 17:28 #5
Jeg fik løst problemet ved hjælp af vejmand´s link. Tak for hjælpen alle 3!

Hilsen Smiley
Avatar billede off-line Nybegynder
01. november 2005 - 17:37 #6
Jo men fjernede du nu også hele detsyresystem som du ikke ville bruge, fra HD,
eller bare henvisningen til opstartsmulighederne?
Avatar billede smieley Nybegynder
01. november 2005 - 18:29 #7
Hmmm, det var et rigtigt godt spørgsmål? Jeg tror faktisk bare at jeg slettede henvisningen. Men som tidligere nævnt, kan jeg kun finde en mappe med windows systemfiler, det er den på C drevet med den rigtige udgave. På D drevet hvor jeg installerede den engelske udgave er der ingen windows systemfiler?
Avatar billede off-line Nybegynder
01. november 2005 - 18:36 #8
Er du sikker på, at det andet styresystem skulle ligge på dit D drev, selv om det
bestemt ikke er godt, kan man godt have 2  på C drevet, og det kan give problemer.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. november 2005 - 18:41 #9
Når man i msconfig/bootini trykker på knappen "check all boot patch" så vil den
finde de styresystemer som der er. Og hvis der er en henvisning til et styresystem,
som er slettet, vil du få det at vide, med et spørgsmål om hvorvidt det skal slettes
Avatar billede smieley Nybegynder
01. november 2005 - 20:42 #10
...Har lige tjekket i boot.ini og der er kun et styresystem tilbage, men TAK, havde ikke lige tænkt på om det var helt fjernet fra harddisken :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
02. november 2005 - 05:24 #11
Velbekomme, jeg sender et svar så du kan lukke spørgsmålet.

Husk en anden gang, når du kommenterer, skal du ikke sende som "svar", men som kommentar.

Du lukker spørgsmålet ved at markere mit navn i boksen ude til venstre, og klikke på "Accepter"