Avatar billede anba Mester
01. november 2005 - 09:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Min dell-skærm slår gnister !

Jeg har pludselig fået et problem med min Dell-skærm (godt 4 år gammel). Når jeg tænder får pc-en og derefter for skærmen, så lyder det som om der springer gnister inde i pc-en - og der kommer ingen billede. Jeg har prøvet at tænde den 4-5 gange og der sker det samme hver gang. Jeg har undersøgt at kabler sidder rigtigt i. Sidste gang jeg tændte slog sikringerne fra i målerskabet. Hvis jeg tænder skærmen uden at tænde PC-en sker der ingenting - altså ingen gnister.
Jeg har lånt en anden skærm og den fungerer udmærket.

Hvad kan der være galt.....er det noget der let kan ordnes...eller er jeg nødt til at ofre en ny skærm.
Forslag til at reparere min dell-skærm er meget velkomne. Jeg er frygtelig bange for at tænde den !!!

Hilsen Anette
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. november 2005 - 12:13 #1
Lyder som om at der er noget overgang i din skærm, har du jord på både PC og skærm, eller har du slet ikke jord på nogle af dem (er jordbenene så forbundet via en forlænger dåse). Skærmen har formentligt en dårlig lodning. Hvis du ikke har erfaring i at lodde i skærme (højspænding) bør du ikke selv gøre det!
Avatar billede anba Mester
02. november 2005 - 00:01 #2
Jeg har ikke jord på nogen af delene. Ja og jeg bruger stikdåser.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. november 2005 - 07:00 #3
(Det er altid sund latin at have jordforbindelse på alle 230V enheder i sit system. Ikke nødvendigvis forbundet til "jord" men til hinandens jord via et harem med ægte jordben + stikprob med jordben)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. november 2005 - 12:15 #4
netop det jeg mente, bare jord på skærmen og pc'en er forbundet.

Du har prøvet med en anden skærm og det virker, hvad med at prøve din skærm på en anden PC?
Avatar billede anba Mester
02. november 2005 - 14:07 #5
Jeg forstår ikke helt, hvis det skulle have noget med strømforsyningen at gøre, da jeg jo bruger de samme stik til begge skærme og den lånte giver jo ingen problemer ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. november 2005 - 12:09 #6
grunden til at det kan være noget med strømmen er at overgange i elektronik ikke nødvendigvis viser sig, der hvor de er!.

Men du har en dårlig skærm og du bør få den renset for støv, samt få en pro til at gennemgå højspændings delen for dårlige lodninger.
Avatar billede anba Mester
04. november 2005 - 18:16 #7
Ok...jeg har ikke så meget forstand på det.....så jeg har nu købt en ny Samsung fladskærm 930 BF og den fungerer rigtig godt. Tak for alligevel. James t du får pointene, hvis du lige svarer.
Avatar billede anba Mester
21. februar 2006 - 09:29 #8
Nå James t vil ikke have pointene.....så jeg lukker